پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۷۳۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
بازار کار ایران در حال دگردیسی است، اما قرار نیست از دل پیله، پروانه‌ای خوش آب و رنگ درآید. بازار کار، آبستن موجودی است به مراتب بی‌قواره‌تر از شفیره نخستین! اگر شاخص‌های کلان اقتصادی، دستخوش تغییری بنیادی نشود به دوران بیداد بیکاری غبطه خواهیم خورد. معتقدم اقتصاد ایران قرار است از آن سر بام بیفتد. ظرف یک یا دو دهه آینده کار هست، کارگر نیست!

شعار سال:تا همین چند سال قبل، کار پیدا کردن، کم اتفاقی نبود. لازم نبود که حتما به استخدام فلان یا بهمان اداره دولتی درآیی؛ کار پیدا کردن در این یا آن کارخانه و کارگاه فسقلی هم؛ کلی ذوق داشت.

دهه ۶۰ و ۷۰ همه از «انفجار جمعیت» می‌گفتند. در عصر مدارس دو و سه‌شیفته، بنی‌بشری؛ علیه تنظیم خانواده نمی‌گفت. با وجود آن همه بیکار؛ استخدام، اتفاق نادری بود. کم نبودند خانواده‌هایی که چند لیسانسه بیکار داشتند. مردم در هراس بودند از پیوستن به لشکر بیکاران. قطحیِ کار، تعبیر اغراق‌آمیز نبود. عین واقعیت بود. و فکر نکنید لذت استخدام، فقط به خاطر ترس از بیکاری و بی‌َ‌عاری بود. خیر، تیغِ تورم هنوز به استخوان نرسیده بود. و پول ملی، هنوز آنقدر به فلاکت نیفتاده بود که شاغل‌جماعت هم قدرت خرید نداشته باشند.
 
پس‌انداز هنوز محال نبود. کار پیدا کردن، معنا داشت. استخدام، مقدمه اتفاقات خوب بود. فرض بر آن بود که اگر دل کارگزینی را به دست آوری بعد از چند سال، پول و پله‌ای جمع کنی، خاطرخواه شوی؛ دو سه و حتی چهار پنج کاکل‌زری داشته باشی. فرض بی‌راهی نبود. نشان به آن نشان که اگر می‌گفتی بعد از هفت هشت سال کارمندی یا کارگری، یک نقلیِ ۵۰ متری می‌خرم؛ سوژه بقیه نمی‌شدی! اشتغال، دستاورد بود. شاغل می‌توانست به آینده امیدوار باشد. او نصفِ راه موفقیت را رفته بود. استخدام نقطه‌عطفی بود که می‌توانستی زندگی‌ات را به قبل و بعدش تقسیم کنی.
 
با آن دوران خداحافظی کنیم. اکنون شاهد پدیده‌ای بی‌سابقه در جامعه‌شناسی اقتصادی ایرانیان هستیم. استخدام شدن (حداقل استخدام غیردولتی) دیگر، نه نادر است، نه امیدوارکننده! می‌‌گویند میانگین دوره انتظار برای آلونک‌دار شدن به ۱۵۰ سال رسیده است! طبق آمار رسمی؛ خانوارهای تهرانی، سر برج که می‌شود ۶۰ درصد درآمد ماهانه را کارت به کارت می‌کنند برای آقا یا خانم صاحبخانه! آنها می‌مانند و آن ۴۰ درصد و گوشت ۱۵۰ هزار تومانی، همبرگر ۷۰ هزار تومانی، سیب ۲۰ هزار تومانی و آینده‌ای که حال، پیش‌خور می‌کند. پس‌انداز؟ پس‌انداز، پِر! این روزها سوپرمارکت رفتن؛ غرور طبقه متوسط را جریحه‌دار می‌کند. دستمزد دو روزت را می‌‌دهی برای پنج شش قلم قوت لایموت! آدم‌ به پلاستیک خریدش نگاه می‌کند و می‌ماند
 
تورم افسارگسیخته، تازگی ندارد اما موضوعی که می‌خواهم از آن بگویم در تاریخ ایران بی‌سابقه است. به عنوان خبرنگار اقتصادی با جماعت تولیدکننده و کارفرما در ارتباطم. منی که مثل بسیاری دیگر همچنان اسیر کلیشه «معضل بیکاری» بودم شوکه شدم وقتی سه سال قبل، از تولیدکننده‌ای شنیدم که کارگر فنی پیدا نمی‌شود! گذاشتم به حساب اینکه لابد حقوق مکفی نمی‌دهد، با نیرو کنار نمی‌آید، بدحساب است و ...
 
ولی کم‌کم همین مشکل را از دیگران شنیدم. و فقط کارگاه‌ها و شرکت‌های کوچک نیستند. اخیرا آگهی‌ استخدام شرکت‌های بزرگ را، به وفور می‌بینم. استخدام در بعضی از این غول‌ّهای اسم و رسم‌دار تا همین چند سال قبل آرزو بود. متقاضی کار در آنها به حدی زیاد بود که به ندرت؛ کار به درج آگهی استخدام می‌کشید. به نظر من شما هم به زودی؛ آگهی‌ استخدام بزرگان را به وفور خواهید بود. شک ندارم که اتفاق جدیدی افتاده است ولی تردید دارم چگونه باید آن را تفسیر کرد. دولتمردان می‌توانند ذوق‌زده شوند و مدعی شوند که این یعنی اشتغال کامل و خداحافظی اقتصاد ایران با نرخ بیمارگون بیکاری. عده‌ای هم پا را فراتر خواهند گذاشت و ادعا می‌کنند که ظرفیت اشتغال‌آفرینی اقتصاد کشور (به خصوص بخش صنعت) بیشتر از جمعیت شاغل است. بعید نیست به همین مناسبت، جشنی به پا شود اما این تفسیر، عین کوته‌بینی و ندیدن آن روی سکه است. کوته‌بینی است چون طبق آخرین آمار (تابستان ۱۴۰۰)، ایران حدود دو و نیم میلیون بیکار دارد. بماند که اگر مفاهیم اشتغال و بیکاری را طبق استاندارد جهانی، بسنجیم، نرخ بیکاری چند برابری شود (فردی که چند ساعت در هفته کار می‌کند شاغل به شمار می‌آید).
 
مخالفان ممکن است بگویند که در آستانه خداحافظی با بیکاری هستیم و این اتفاق در چند سال آتی خواهد افتاد. پس باید به احترام اقتصاد کشور و دولتمردان، کلاه از سر برداشت و تحقق یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه را به سور نشست. هر دوی ادعا نادرست است. ریشه‌کنی بیکاری زمانی ارزشمند است که نتیجه توسعه صنعتی و اقتصادی باشد نه ناامید شدن مردم از کار برای کارفرما! به عبارت دیگر وقتی دغدغه شمار روزافزونی از جمعیت، دیگر پیدا کردن شغل و کار برای کارفرما نباشد ریشه‌کنی بیکاری بی‌معناست چون اساسا آمار کارجویان بنا به دلیلی که گفته شد و در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد به حداقل رسیده است. حذف بیکاری زمانی ارزشمند است که کارجو داشته باشیم. وانگهی، برخلاف یک کلیشه شایع و ریشه‌دار؛ اشتغال کامل لزوما مثبت و امیدوارکننده نیست (بماند که هنوز به این نقطه رسیده‌ایم). بعید نیست ظرف یک دهه آتی، نرخ بیکاری شود اما دلیل‌اش صرفا خوداشتغالی مردم است. در همه جای جهان خوداشتغالی در آمار اشتغال لحاظ می‌شود و اتفاقا به معنای ظرفیت بالای اقتصاد یک کشور است و نشان می‌دهد عصر یک باور فرهنگی نادرست درباره کار (دولت اشتغال‌آفرینی کند) رو به پایان است. اما مسئله اینجاست که در اقتصادهای به نسبت سالم، مردم خوداشتغالی را به خاطر مزایای که دارند ترجیح می‌دهند و «انتخاب» می‌کنند اما در کشوری مثل ما بر آنها تحمیل می‌شود. همانطور که گفته قدرت خرید حقوق ثابت به حدی کم است که چاره‌ای جز کارآفرینی و خوداشتغالی نیست. در اقتصادهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه‌ بهنجار می‌توانید با تکیه بر حقوق کارگری و کارمندی به سطح قابل‌قبولی از رفاه دست یابید (یا حداقل دیگر فقیر نباشید، یا اگر ادعای کارآفرینی دارید و دنبال سطوح بالاتری از رفاه هستید کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید اما اینجا تعداد روزافزونی از جمعیت به این نتیجه می‌رسند که برای فرار از فقر (فقر مطلق نه نسبی) باید به خوداشتغالی رو آورد یا حداقل در کنار کار اصلی، کسب و کار شخصی داشت یا به محض آنکه فرصت دست دهد کار اصلی را فدای کسب و کار شخصی کرد. اینجا خوداشتغالی نه یک انتخاب که یک جبر است.
 
و به همین اینها، ورود جمعیت ایران به دوره سالمندی را اضافه کنید: نه‌تنها کار ثابت بیش از پیش ناخوشایندتر و غیرعقلانی‌تر (غیراقتصادی‌تر) می‌شود بلکه اقتصاد ایران یکی از مهمترین مزایا و سرمایه‌های خود یعنی نیروی جوان را از دست خواهد داد. سوال اینجاست که اگر این پیش‌بینی محقق شود چه خواهیم کرد؟ ژاپن و کره جنوبی با تکیه بر جذابیت‌های اقتصاد پویا و ابرصنعتی خود و تسهیل سیاست‌های جذب مهاجر، صنایع خود را سرپا نگه داشته و می‌دارند؟ ما چه خواهیم کرد؟ به راستی اقتصاد ما چه جذابیتی برای نیروی کار بنگلادشی، هندی یا فیلپینی دارد؟ یادمان باشد که میانگین دستمزد روزانه کارگر در ایران حدود ۳ دلار است. ما ژاپن نیستیم، اگر نرخ موالید کمتر از نرخ جایگزینی باشد فاجعه واقعی را به چشم خواهیم دید!
 
این فیلم ژانر وحشت، یک سکانس مخوف دیگر هم دارد: ریخت‌شناسی مهاجرت تغییر کرده است. فرار مغزها تازگی ندارد اما مهاجرت گسترده نیروی کار یدی و کم‌مهارت از اساس، جدید است. در دهه ۷۰ جوانان برای کارگری به ژاپن و کویت می‌رفتند اما انگیزه و معنای آن رفتن از ریشه فرق دارد با آنچه اکنون می‌بینیم. آنها در جستجوی بهشت بودند؛ نسل جدید می‌خواهد از جهنم بگریزد.

نویسنده: شاپور پشابادی


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری گسترش ، تاریخ انتشار: 7 اسفند 1400، کدخبر:245099 ، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین