پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
برخی از شهروندان می‌گویند به غیر از اینکه دیگر خبری از صف‌های طولانی نیست، تعداد مراکز عرضه سیلندر هم بیشتر شده و هر زمانی که مراجعه می‌کنیم دیگر معطل نمی‌شویم. البته آن‌ها همچنان از محرومیت بخش زیادی از استان از گاز شهری گلایه دارند و می‌گویند زمانی که حتی دورافتاده‌ترین روستا‌های برخی استان‌ها هم به شبکه گاز شهری متصل شده‌اند این حق ما نیست که در حسرت دسترسی به گازشهری بمانیم. البته مسئولان هم می‌گویند کار گازرسانی به برخی شهرستان‌ها انجام شده، اما بسیاری از مردم به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های بالای لوله کشی گاز، استقبال چندانی برای بهره‌مندی از گاز شهری و انجام عملیات لوله کشی گاز منازل نکرده‌اند.
شعار سال: صف‌های چند کیلومتری سیلندر گازمایع که قصه تکراری هرساله مردم شهر‌های سیستان و بلوچستان بود امسال با پیگیری‌های کارگروه تأمین گاز و نظارت‌های میدانی مسئولان استان برچیده شده است. حالا مردمی که تا همین چند ماه پیش طبق روال هرساله باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی چشم انتظار خودرو‌های حمل سیلندر گاز بوده و در گرمای سوزان تابستان یا سرمای استخوان سوز منتظر می‌ماندند تا شاید یک کپسول گاز نصیبشان شود دیگر نگران کمبود گاز نیستند.

برخی از شهروندان می‌گویند به غیر از اینکه دیگر خبری از صف‌های طولانی نیست، تعداد مراکز عرضه سیلندر هم بیشتر شده و هر زمانی که مراجعه می‌کنیم دیگر معطل نمی‌شویم. البته آن‌ها همچنان از محرومیت بخش زیادی از استان از گاز شهری گلایه دارند و می‌گویند زمانی که حتی دورافتاده‌ترین روستا‌های برخی استان‌ها هم به شبکه گاز شهری متصل شده‌اند این حق ما نیست که در حسرت دسترسی به گازشهری بمانیم. البته مسئولان هم می‌گویند کار گازرسانی به برخی شهرستان‌ها انجام شده، اما بسیاری از مردم به دلایل مختلف از جمله هزینه‌های بالای لوله کشی گاز، استقبال چندانی برای بهره‌مندی از گاز شهری و انجام عملیات لوله کشی گاز منازل نکرده‌اند.

۲۳ شهرستان استان به گاز شهری دسترسی ندارند
«داوود شهرکی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از آنجایی که سیستان و بلوچستان کمترین میزان دسترسی به گاز شهری را در بین استان‌های کشور دارد همواره در طول سال‌ها با مشکلات زیادی در این زمینه رو به رو بوده‌ایم. در حال حاضر با وجود پیگیری‌های انجام شده تنها بخش‌هایی از ۳ شهرستان بمپور، ایرانشهر و زاهدان گازکشی شهری شده‌اند و ۲۳ شهرستان دیگر استان هیچگونه دسترسی به گاز شهری ندارند.

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای شهروندان ادامه داد: در سال‌های اخیر بخصوص در فصول سرد سال همواره شاهد صف‌های طولانی گاز در استان بوده‌ایم. در واقع اصلی‌ترین مشکل ما عدم دسترسی به گاز بوده، زیرا همه استان‌ها در فصل زمستان با مشکل کمبود سیلندر گاز برای استفاده در مراکز صنعتی و... مواجه می‌شوند، اما در استان ما، چون مصرف خانگی هم به این بخش‌ها اضافه شده همواره مشکلات بیشتر بوده است. در واقع نیاز ما چندین برابر استان‌های دیگر است، اما سهمیه ما تفاوت چندانی ندارد.

شهرکی با تأکید بر اینکه عزم دولت رفع مشکلات مردم منطقه است، افزود: از طرفی سهمیه تعلق گرفته گاز مایع به استان کافی نیست و همین موضوع همواره در طول سال‌های گذشته باعث سرگردانی مردم شده است و از طرف دیگر نظارت‌ها بر شبکه‌های توزیع نیز به اندازه کافی نبوده و در حوزه حمل‌ونقل هم با مشکلاتی رو به رو بوده‌ایم و کمبود ماشین‌های حمل سوخت همیشه در صدر بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همه مشکلات را می‌دانیم و امسال با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم تا حدود زیادی صف‌های طولانی گاز را در استان از بین ببریم و در حال حاضر می‌توان گفت بخش بزرگی از این معضل حل شده و در سال‌های آینده دیگر شاهد صف‌های طولانی مردم برای تهیه سیلندر گاز در استان نخواهیم بود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع این معضل توضیح داد: از سال گذشته، کارگروه تأمین گاز در استان تشکیل شده و هر هفته به‌صورت مستمر مشکلات این بخش را بررسی کرده است. همچنین میزان جذب سهمیه مصرفی در تمام بخش‌ها در این کارگروه رصد شده تا اگر در جایی خطایی صورت می‌گیرد به‌سرعت با آن برخورد شود. در مجموع این اقدامات سبب شد تا کم کاری‌ها در استان به حداقل برسد و بیش از ۴ جایگاه ثابت توزیع گاز مایع در استان راه‌اندازی شود. البته این پیگیری‌ها تنها مربوط به امسال نمی‌شود و با برنامه ریز‌ی‌های انجام شده تلاش خواهیم کرد در سال‌های آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه عدم دسترسی به گاز شهری بزرگ‌ترین دلیل این صف‌های طولانی بوده است، خاطرنشان کرد: با اینکه اقدامات زیادی برای توسعه شبکه گازرسانی استان انجام شده، اما همچنان بخش‌های زیادی به گاز شهری دسترسی ندارند. دولت تأکید دارد این کار باید هر چه زودتر به اتمام برسد، اما می‌دانیم که کار‌های عمرانی زمانبر است و نباید انتظار داشته باشیم یک شبه تمام استان به گاز شهری متصل شود. وی افزود: مسئولان نهاد‌های مربوط پیگیر این موضوع هستند و خط انتقال گاز از ایرانشهر به خاش و میرجاوه و همچنین به چابهار در ۳فاز درحال انجام است. زاهدان نیز به شبکه گاز سراسری متصل شده و در حال حاضر ۹۸ درصد شهر گازرسانی شده و بیش از ۷۳ هزار مشترک از این نعمت استفاده می‌کنند.

جانمایی ایستگاه‌های فروش سیلندر گاز مایع در ۳۰ نقطه شهر زاهدان
«ابوذر مهدی نخعی»، فرماندار زاهدان هم با اشاره به تشدید نظارت بر توزیع گاز مایع در این شهرستان گفت: با پیگیری‌ها و نظارت‌های میدانی انجام شده امسال دیگر خبری از صف‌های طولانی گاز در سطح شهر نبوده و مردم از این موضوع رضایت دارند.

وی از افزایش ایستگاه‌های عرضه گاز در این شهرستان خبر داد و افزود: ایستگاه‌های فروش سیلندر گاز مایع در ۳۰ نقطه از شهر زاهدان جانمایی شده و تنها در این ایستگا‌ه کپسول‌های گاز توزیع می‌شود. این درحالی است که سال گذشته آمار ایستگاه‌های فروش و عرضه سیلندر گاز ۱۱ مورد بود و مراکز فروش آزاد هم با قیمت چند برابر کپسول‌ها را در اختیار مردم می‌گذاشتند.

نخعی یکی از علل طولانی بودن صفوف دریافت گاز را عدم استقبال شهروندان از گاز شهری عنوان کرد و ادامه داد: کار گازرسانی به این شهرستان انجام شده و در حال حاضر زیرساخت‌ها و ظرفیت برای ۱۳۰ هزار اشتراک وجود دارد، اما بسیاری از مردم به دلایل مختلف از جمله گرانی گازکشی، استقبال چندانی برای بهره‌مندی از گاز شهری و انجام عملیات لوله کشی گاز منازل نکرده‌اند. اگر این موضوع برطرف شود و تمام خانه‌ها به گاز شهری وصل شوند معضل صف‌های طولانی برای همیشه رفع خواهد شد. دراین رابطه با پیگیری‌های انجام شده، متقاضیان دریافت اشتراک گاز می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند. میزان این تسهیلات در ابتدا ۵میلیون‌تومان بود که با رایزنی‌های انجام شده، اکنون به سقف ۱۰میلیون تومان رسیده است.

پیشرفت صد درصدی گاز‌رسانی به زاهدان
«رضا پنجابی»، مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان هم در این زمینه گفت: گازرسانی در شهر زاهدان پیشرفت نزدیک به صددرصدی دارد و تعداد قابل‌توجهی از شهروندان ایرانشهری هم از این نعمت بهره‌مند هستند، اما همچنان بسیاری از شهر‌های ما به گاز سراسری متصل نشده‌اند.

پنجابی ادامه داد: درحال حاضر پروژه خط انتقال گاز زاهدان به زابل برای بهره‌مندی همه شهروندان این شهرستان در ۲خط و پروژه خط انتقال گاز زاهدان تا دوراهی دشتک درحال اجراست و مردم این شهرستان در سال آینده از گاز شهری برخوردار خواهند شد.

وی درباره وضعیت بهره‌مندی مشترکان زابلی از گاز عنوان کرد: با توجه به اینکه بستر انتقال گاز توسط خط لوله به این شهرستان فراهم نبود و مراحل اجرا به زمان زیادی نیاز داشت، تأمین گاز در زابل به روش سی. ان. جی انجام می‌شود و اکنون حدود ۵۰۰مشترک دراین منطقه زیرپوشش گازرسانی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان افزود: اجرای عملیات گازرسانی به شهر‌های چابهار و کنارک و نوک‌آباد، ریگ‌ملک، ده‌رئیس، ایرندگان و روستا‌های شهر خاش و شهرک صنعتی میرجاوه نیز از پروژه‌های مهم گازرسانی این شرکت به‌حساب می‌آید که در راستای پشتیبانی از تولید و رفع موانع موجود اجرا می‌شود.

این مسئول با تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهر‌های استان اظهار کرد: تاکنون بیش‌از ۹۸ درصد از عملیات شبکه‌گذاری در زاهدان انجام شده و گاز به در خانه‌های شهروندان زاهدانی رسیده‌است. همچنین تحقق صددرصدی اجرای شبکه گازرسانی در شهر زاهدان (با تمرکز بر مصارف عمده) از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است. در ایرانشهر نیز درحال حاضر صددرصد از عملیات شبکه‌گذاری و بهره‌برداری انجام شده و بخش زیادی از شهروندان این شهرستان فرایند اشتراک‌پذیری را انجام داده‌اند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیمانکاران در شهر‌های بمپور، محمدان و ایرانشهر و روستا‌های اطرف این شهر‌ها مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: افزون بر هزار مشترک و ۳۶۰کیلومتر شبکه گاز در روستا‌های استان وجود دارد. همچنین دو روستای «دهمیر» و «توردان» هم به شبکه گازرسانی پیوسته‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۴روستای دیگر هم به پایان رسیده و اکنون در مرحله آزمایش شبکه برای تزریق گاز قرار دارد.
مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با این روند پیش‌بینی می‌شود گازرسانی به پهناورترین استان کشور با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری سایر دستگاه‌ها در افق ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.
 
 
پایان انتظار در صف‌های گاز
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ایران، تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۰۴۴۲۸، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین