پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۳۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
ابتدای آذرماه امسال خبری مبنی بر دونرخی شدن گاز مایع منتشر شد و مطابق این خبر اعلام شد بر اساس تکلیف مجلس در بودجه ۱۴۰۲ به دولت، توزیع گاز مایع برای مصرف‌کنندگان فاقد گاز شهری بدون تغییر با نرخ مصوب یارانه‌ای و برای سایر متقاضیان ‌با نرخ «فوب» خلیج‌ فارس یعنی به قیمت آزاد انجام می‌شود.‌ ​​​​​​​با این خبر به یک‌باره قیمت گاز مایع آزاد به حدود ۱۰ برابر افزایش یافت. به گفته مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی خانوارهایی که گاز خانگی ندارند باید در سامانه «سدف» نام‌نویسی کنند تا با قیمت مناسب گاز مایع در اختیار آ‌ن‌ها قرار بگیرد. مسئولان هدف از دونرخی کردن و به عبارت دیگر آزادسازی قیمت گاز مایع را ساماندهی سازوکار توزیع گاز مایع، جلوگیری از قاچاق، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف عنوان کرده‌اند. توجیه کثیفی که دیگر حنایش رنگ ندارد و جز فشار بی تدبیری بر زندگی مردم محروم از لوله کشی کاز، ثمر دیگری را دنبال نمی کند.

شعارسال: ابتدای آذرماه امسال خبری مبنی بر دونرخی شدن گاز مایع منتشر شد و مطابق این خبر اعلام شد بر اساس تکلیف مجلس در بودجه ۱۴۰۲ به دولت، توزیع گاز مایع برای مصرف‌کنندگان فاقد گاز شهری بدون تغییر با نرخ مصوب یارانه‌ای و برای سایر متقاضیان با نرخ «فوب» خلیج فارس یعنی به قیمت آزاد انجام می‌شود.

بی‌تدبیری در افزایش انفجاری قیمت کپسول گاز + می دانید مصرف کننده عمده کپسول گاز کدام جماعت است و چرا؟

​​​​​​​با این خبر به یک‌باره قیمت گاز مایع آزاد به حدود ۱۰ برابر افزایش یافت. به گفته مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی خانوار‌هایی که گاز خانگی ندارند باید در سامانه «سدف» نام‌نویسی کنند تا با قیمت مناسب گاز مایع در اختیار آ‌ن‌ها قرار بگیرد. مسئولان هدف از دونرخی کردن و به عبارت دیگر آزادسازی قیمت گاز مایع را ساماندهی سازوکار توزیع گاز مایع، جلوگیری از قاچاق، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف عنوان کرده‌اند. در این خصوص مالک شریعتی، نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به عواقب افزایش یک‌باره قیمت گاز مایع ابراز نگرانی کرد و افزود: «متأسفانه وزارت نفت و سازمان برنامه به جای عمل به مصوبات متعدد مجلس و رئیس‌جمهور، در را بر همان پاشنه قبلی می‌چرخانند و تصمیم دارند از طریق آزادسازی قیمت، مانع قاچاق و جبران زیان پالایشگاه‌های نفت شوند».

بی‌تدبیری در افزایش انفجاری قیمت کپسول گاز + می دانید مصرف کننده عمده کپسول گاز کدام جماعت است و چرا؟

نجابت، نماینده مردم شیراز نیز ضمن انتقاد از بی‌تدبیری وزارت نفت در اجرای این سیاست و آشفته‌سازی زندگی قشر محروم جامعه با افزایش قیمت چندین برابری و عدم توزیع مناسب ‎سیلندر گاز مایع و نفت سفید، افزود: «وقتی تولید گاز مایع در کشور ۵/۲ برابر مصرف است و بخشی از گاز مایع فلر می‌شود چرا دقیقاً با آغاز فصل سرما، زمانی که بستر توزیع گاز مایع سهمیه‌ای با اخلال مواجه است به فکر اصلاح نرخ مازاد بر سهمیه افتاده‌اند؟ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با گره زدن زندگی اقشار مردم به سامانه‌های تودرتو و گیج‌کننده به دنبال چیست؟». بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات متعددی در اجرای این طرح وجود داشته و دارد که موجب نارضایتی و سردرگمی مردم به ویژه در مناطق محروم شده است.

براساس آمار وزارت نفت، بیش از ۹۵درصد از مناطق مسکونی کشور گازرسانی شده است، با این حال هنوز در هر استان روستا‌های بسیاری به دلایل مختلفی نظیر کمبود اعتبار، سخت‌گذر بودن و... گازرسانی نشده‌اند از جمله در مناطق مرزی و سردسیر کشور نظیر سیستان و بلوچستان، اهواز، کرمان، آذربایجان غربی، استان‌های خراسان شمالی و جنوبی به این صورت است. از سوی دیگر در حاشیه برخی شهر‌های بزرگ نیز به دلیل مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی، لوله‌کشی گاز صورت نگرفته و بسیاری از اتباع و مردم محروم در این مناطق سکونت دارند و بسیاری از اصناف در مناطق شهری و یا روستایی نظیر نانوایی‌ها و بخش‌های تجاری نیز از کپسول گاز مایع استفاده می‌کنند و این وضعیت موجب شده بسیاری از روستاییان و ساکنان حاشیه شهر‌ها و حتی شهر‌های بزرگ کشور مجبور به استفاده از کپسول‎های گاز مایع شوند. با وجود این در اجرای این طرح اطلاع‌رسانی مناسبی اساساً صورت نگرفته و مردم بسیاری از مناطق کشور غافلگیر شده‌اند. سامانه سدف و پیچیدگی‌های نام‌نویسی و بررسی و دریافت گاز یارانه‌ای و مشخص نبودن میزان سهمیه را نیز باید به این مسئله افزود. بررسی‌ها از نارضایتی‌های زیاد شهروندان در مناطق مختلف کشور حکایت دارد که چه بسا در صورت نبود تدبیر به مشکلات امنیتی منجر شود. ضروری است مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی؛ قیمت گاز مایع، نفت و نظام توزیع را هر چه سریع‌تر اصلاح و به دلیل ایجاد مشکل در روز‌های گذشته از مردم عذرخواهی کنند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت صاحب خبر، تاریخ انتشار: 11آذر1402، کدخبر: 63801918، sahebkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین