پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۲۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
مدتی است که کمبود گاز مایع در تهران باعث افزایش چشمگیر قیمت کپسول‌های گاز شده است. البته مدیر پخش فرآورده‌های نفتی تهران ضمن رد این موضوع اعلام کرد که نه‌تنها کمبودی وجود ندارد، بلکه میزان تولید و عرضه بیش از تقاضاست.

شعار سال: بیش از سه ماه است که کپسول گاز مایع در تهران کمیاب شده و مردم مناطق بدون لوله‌کشی گاز، به‌ویژه کارگاه‌ها، دامداری‌ها و واحد‌های مسکونی روستا‌ها سرگردان شده‌اند. اگر سیلندر گازی هم پیدا شود، قیمت آن حداقل ۴۰۰ هزار تومان است؛ در حالی که قیمت مصوب هر کپسول ۱۱ کیلویی گاز مایع باید ۲۷ هزار ۹۰۰ تومان باشد.

کمیابی کپسول گاز مایع و قیمت ۱۴ برابر نرخ مصوب در بازار آزاد! + تکذیب تکراری مسئولان غیر راست گو
معمولا هر سال با سرد شدن هوای کشور و افزایش مصرف گاز، هم گاز شهری دچار کاهش فشار می‌شود و هم کپسول گاز در اکثر مناطق حاشیه شهر تهران و به‌ویژه در روستا‌ها و مناطقی که فاقد لوله‌کشی گاز هستند در یک مقطع زمانی کمیاب و بعد از چند روز با افزایش نرخ گاز، توزیع سوخت گاز از سر گرفته می‌شود. اما امسال پیش از فرا رسیدن روز‌های سرد سال مردم با مشکل کمبود گاز مایع مواجه شده‌اند.

پای مافیا به تأمین گاز مایع هم باز شد؟

یکی از صاحبان کسب و کار در حوزه نصب ایزوگام ضمن تائید کمبود گاز مایع گفت: مشخص نیست که علت کمیاب شدن کپسول گاز مایع در تهران چیست. احتمالاً یا پای مافیا به این حوزه هم باز شده یا برای فعالان صنعتی خواب تازه دیده‌اند.

وی افزود: یک سامانه به اسم «سدف» راه‌اندازی شده، اما امکان استفاده از آن وجود ندارد. چرا که مدارک مورد نیاز آن از دسترس خارج است؛ یا باید هزینه‌های گزاف برای صدور مجوز پرداخته شود یا اینکه گاز را به قیمت ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنیم. این در حالی است که همین کپسول گاز مایع در شهرستان‌ها با نرخ مصوب ۲۷ هزار و ۹۰۰ هزار تومان مبادله می‌شود.


او در توضیح اینکه روزانه چه میزانی به کپسول گاز نیاز دارد؟ توضیح داد: من روزانه دو تا سه کپسول نیاز دارم که مجبور شدم برای تهیه آن به شهرستان بروم.

تکذیب کمبود گاز مایع از سوی شرکت پخش

به‌رغم گلایه فعالان کسب‌وکار از کمبود و گرانی گاز مایع، اما مسئولان ذی‌ربط در این باره اظهارات متفاوتی دارند و گویا ماجرا از دید آن‌ها به گونه‌ای دیگر است.

فریدون یاسمی، مدیر پخش فرآورده‌های نفتی تهران،گفت: در ارتباط با گاز مایع، نه‌تن‌ها کمبودی به چشم نمی‌خورد، بلکه l موجودی آن بسیار بیشتر از تقاضاست. در حال حاضر گاز مایع در تمام انبار‌ها پر است. اما برای ساماندهی این موضوع لازم است تمام اشخاصی که نیاز به گاز مایع دارند ضرورتاً در سامانه سدف ثبت‌نام کنند.

وی افزود: افراد که پروانه کسب و پروانه بهره‌برداری دارند، در سامانه سدف ثبت‌نام انجام می‌دهند و سازمان‌های متولی همچون وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، گردشگری و … بلافاصله آن را تائید می‌کنند. اما عده‌ای مانند ایزوگام‌کارها، دکه‌های دستفروشی، غذای خیابانی و … پروانه کسب ندارند. در این موارد در کمیته ساماندهی، فرمانداران بر اساس دستورات استاندار در جریان هستند و کار‌ها باز از مسیر ثبت‌نام در سامانه سدف انجام می‌شود.

او با تأکید بر اینکه برای هیچ یک از افراد هیچ مشکلی برای ثبت‌نام در سامانه وجود ندارد توضیح داد: در برخی از فرمانداری‌ها کاربری در اختیارشان قرار داده‌ایم و فرمانداری و بخشداری کارشناس گذاشته است و تایید خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: مطمئناً هیچ شخصی، حتی راننده کامیونی که مهاجر است و می‌خواهد از یک پیک‌نیک استفاده و غذایش را گرم کند تا دستفروش پیک‌نیک‌پرکن همگی رفته‌اند و در سامانه سدف ثبت‌نام انجام داده‌اند و فرمانداری در همان سامانه تایید کرده است و راننده از مرجع تاییدکننده کپسول خود را می‌گیرد.

یاسمی در واکنش به فروش کپسول گاز به نرخ ۵۰۰ هزار تومان، یادآور شد: نرخ کپسول ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان است و هر کسی بیشتر بفروشد گران‌فروش حساب می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ----، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین