پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۵۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
گازرسانی به روستا‌های دور افتاده و صعب العبور از جمله اقداماتی است که متاسفانه همچنان در برخی موارد به کندی انجام می‌شود.

شعار سال: با فرارسیدن فصل سرما و کاهش روز افزون دمای هوا در برخی از نقاط کشور نیاز به وسایل گرمایش در کشور روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع منجر به رشد مصرف گاز شده است.

در چند سال گذشته چیزی بالغ بر ۱۸ هزار روستا در کشور با جمعیتی بالای یک میلیون هزار خانوار از نعمت گاز طبیعی تا پایان امسال بهره مند می‌شوند این در حالی است که تعداد روستا‌های گازرسانی شده به ۳۲ هزار روستا رسیده که این اعداد حکایت از رشدی ۱۲۵ درصدی در این حوزه دارد.

چقدر گاز به نیروگاه‌های کشور تحویل داده می‌شود؟

محمد رضا جولایی سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات این شرکت برای گازرسانی در فصل زمستان، گفت: همانند روال سال‌های گذشته با هدف هماهنگی بخش‌های مختلف در زنجیره تامین گاز و رفع مشکلات، اقدامات خوبی در زمینه گازرسانی به سراسر کشور به ویژه مناطق کم برخوردار انجام شده است.

او ادامه داد: از ابتدای سال به منظور حصول اطمینان از تامین انرژی، جلساتی برگزار و نظرات تبادل شد تا در فصول سرد سال در تمام نقاط کشور قطعی گاز نداشته باشیم.

سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در حال حاضر تمامی اطلاعات از سازمان هواشناسی دریافت شده است و طبق این اطلاعات و پیش بینی‌ها عمل خواهیم کرد. حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بسته به سرمای هوا، شدت و طول زمان سرما خواهد بود، اما اولویت اول ما تامین سوخت مورد نیاز بخش خانگی است.

گزارش///// زارع////فروزانی شعله های گاز در کشور

او بیان کرد: تمامی خطوط لوله گاز در سراسر کشور تجهیز و نوسازی شده است تا مشکلی در انتقال گاز به منازل و مراکز تجاری نداشته باشیم. با تمهیدات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با استفاده از همه توان و ظرفیت شرکت ملی گاز کشور برای تأمین پایدار، مستمر و ایمن گاز مشترکان ذره‌ای کوتاهی نخواهیم کرد.

جولایی اضافه کرد: اگر زمستان امسال مانند سال گذشته باشد، هیچ کمبود و اُفت فشاری در خطوط انتقال گاز نخواهیم داشت.

طبق بررسی‌های انجام شده در یک سال اخیر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند به طوری که بهره‌مندی خانوار‌های روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

بارش برف سنگین و همچنین نبود شبکه توزیع گاز به خصوص در برخی از نقاط کشور مانند سیستان و بلوچستان باعث می‌شود زمستان سرد و سنگینی را پشت سر بگذارند، این استان متاسفانه در اغلب موارد مورد کم لطفی مسئولان قرار می‌گیرد؛ مردم این مناطق به طور مداوم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که نبود شبکه گاز و دردسر‌های تهیه سیلندر‌های گاز تنها یکی از آنهاست.

مردم سیستان در حالی همه ساله با صف‌های طولانی فروش گاز مایع و سرمایه شدید زمستان دست و پنجه نرم می‌کنند که دور افتاده‌ترین روستا‌ها در استان‌های اطرافشان از شبکه گازرسانی بهره‌مند هستند. حالا پهناورترین استان کشور تنها استان بدون گاز کشور است و بعد از گذشت سه ماه از فصول سرد سال کماکان با کمبود شدید سیلندر گاز و صف‌های طولانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شبکه گذاری گاز در استان سیستان و بلوچستان به مراحل پایانی رسید

محمدحسین عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خدمات انجام شده در شبکه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر شرکت ملی گاز وظیفه خود در بحث گاز رسانی در مناطق محروم را به خوبی و به نحوه احسن انجام می‌دهد.

او ادامه داد: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان چیزی بالغ بر ۳۲ هزار مشترک دارد به طوری که در بحث و تامین وساخت و تولید لوله و دیگر ملزومات مورد استفاده در حوزه گازرسانی در داخل کشور که انجام می‌شود هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور اضافه کرد: در حال حاضر بحث تامین کپسول گاز این مناطق مربوط به وزارت نفت است و هیچگونه ارتباطی به شرکت ملی گاز ندارد.

گزارش///// زارع////فروزانی شعله های گاز در کشور

عسگری بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به‌عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

او افزود: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه در زاهدان کار شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر آن در دست اجراست و طرح ضربتی گاز که از سال ۹۷ در استان استارت خورده، تاکنون بیش از ۹۰ درصد زاهدان شبکه گذاری انجام شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور تصریح کرد:رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان در آینده‌ای نزدیک رقم خواهد زد و بدون تردید تا پایان دولت این دولت سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود.

وعد‌هایی که همه ساله و با فرارسیدن فصل سرما می‌توان به خوبی از زبان مسئولین کشور شنید گویا این وعده‌ها با آغاز فصل سرما و برای دلگرمی برخی از مناطق محروم داده می‌شود و با فرار رسیدن فصل گرم دست از دست کنار می‌کشند.

طبق گزارشات رسیده از اهالی استان سیستان و بلوچستان خبر‌ها مبنی بر این است که حتی قدمی یا حرکتی برای انجام لوله کشی گاز در برخی از نقاط این استان نشده است و برا فرارسیدن فصل سرد سال معضلات جدی گربان گیر این اهالی می‌شود.

در این باره یکی از اهالی یکی از شهر‌های سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از معضلات جدی در نبود شبکه گاز در این استان گفت:متاسفانه هیچ توجه‌ای به این استان نشده است و جدای از آن کمبود کپسول گاز در زاهدان هم یکی دیگر از معظلات ما است.

او ادامه داد: برخی‌ها کپسول‌های گاز را می‌خرند، اما مشخص نیست چطور دست به دست میشوند که سر از میلک در شهرستان نیمروز افغانستان در می‌آورند. عملا کپسول‌ها به افغانستان قاچاق می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: مسئولان حوزه گاز استان سیستان و بلوچستان می‌گویند، گاز هست، اما مشکل اصلی کمبود آن را هجوم مردم برای گازسوز کردن خودروهایشان به علت افزایش نرخ بنزین می‌دانند. اما این امر خیلی صحت ندارد چرا که مردم در شهر برای دریافت یک کپسول گاز برای مصارف خانگی هستند.

کمبودی در تامین گاز مایع استان سیستان و بلوچستان نداریم!

کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نبود کپسول گاز مایع در سیستان و بلوچستان گفت:نظام توزیع گاز را می‌توان به ۳ بخش توزیع و نظارت تقسیم بندی کرد. در بخش اول که به تولید مربوط می‌شود، تمام پالایشگاه‌ها و شرکت‌های این حوزه به خوبی فعالیت کرده و هیچ کمبودی در تهیه و تامین گاز مایع در کشور وجود ندارد، اما توزیع گاز مایع برعهده ۷۴ شرکت حقوقی است که بر مبنای سهمیه‌ای تعیین شده از پالایشگاه دریافت کرده و به دست مصرف کننده می‌رسانند.

او ادامه داد: وظیفه ما تامین گاز مایع مورد نیاز مصرف کنندگان مجاز است.

ویس کرمی گفت: برخی از خانواده‌ها به علت زندگی در مناطق محروم از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند و از نفت سفید برای گرمایش و از کپسول‌های گاز مایع برای پخت و پز استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان حدود ۷۰۰ هزار خانوار مشترک نفت سفید هستند و ما گاز مایع این خانوار‌ها را پس از تعیین سهمیه به شرکت‌های توزیع کننده گاز مایع می‌دهیم و این شرکت‌ها گاز مایع را از پالایشگاه‌های اصفهان و بندرعباس دریافت و در استان توزیع می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور اضافه کرد:باتوجه به این که دمای هوا رو به کاهش است ما نظارت‌های خود را بر روی نحوه توزیع گاز مایع در استان سیستان و بلوچستان چند برابر کرده ایم تا مردم این استان در فصل سرما دچار مشکل نشوند؛ خوشبختانه تا به امروز کمبود یا مشکلی در خصوص گاز مایع در این استان را نداشته ایم.

کرمی تصریح کرد: ما به شرکت‌های توزیع کننده، سهمیه سوخت مورد نیاز استان را می‌دهیم، اما برخی مصرف کنندگان از این سوخت برای پرکردن مخزن گاز خودروی خود استفاده می‌کنند. استفاده از سوخت LPG برای خودرو ممنوع، خطرناک و غیر استاندارد است.

او ادامه داد:گاز مایع در سبد سوخت خودور وجود ندارد، متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان خودروی خود را دوگانه سوز کرده اند و بخشی از گاز مایع را برای پر کردن مخزن CNG خودرو استفاده می‌کنند در صورتی که این سوخت باید به استان‌های محروم ارسال شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: اگر گاز مایع در سبد سوخت مصرفی خودرو‌ها اضافه شود ممکن است مشترکان واقعی که در اقصی نقاط کشور از نعمت گاز شهری محروم هستند، دچار مشکل شوند، بنابراین باید جلوگیری استفاده غیر مجاز از گاز LPG در خودرو‌ها گرفته شود تا مصرف کنندگان و مشترکین واقعی مشکل پیدا نکنند.

ویس‌کرمی بیان کرد:رسالت ما تامین گاز مایع مورد نیاز مصرف‌کنندگان از طریق شرکت‌های موظف است که این کار بدون وقفه انجام می‌شود و خوشبختانه تا به امروز کمبودی در این خصوص نداشته ایم، اما باید برخی از دستگاه‌ها نظارت خود را بر روی چگونگی توزیع و استفاده غیر مجاز از گاز LPG بیشتر کنند.

او بیان کرد: سوخت گاز مایع نباید در خودرو استفاده شود، زیرا هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای سرنشینان رخ دهد.

حال تمامی این موضوعات در حالی مطرح شده است که برخی از مسئولان زاهدان از عادی بودن روند گازرسانی و برطرف شدن مشکلات شهروندان خبر داده است، اما مشاهده‌های میدانی خبرنگاران در سیستان و بلوچستان خصوصا شمال استان، کرمان و بوشهر نشان می‌دهد که مشکل گاز هموطنان هنوز هم در فصل سرما بدون گاز دسته و پنجه نرم می‌کنند و دولت‌ها باید با تدابیر امنیتی و اهمیتی موضوع گازشهری را پیگیری کنند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 21 مهر    99، کد خبر:   7522086، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
داستان همیشگی افت فشار گاز با شروع فصل سرمایه ! بیشتر مراقب باشیم و هوای هم داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
يعني كشورت معدن و منبع انرژي باشه بعد روستاهات از داشتن گاز اون هم در فصل سرما محروم باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین