پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۷۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
سفیر سابق ایران در افغانستان با تاکید بر اینکه نیاز افغانستان به گاز ایران یک امر قطعی است، گفت: ایران به یک افغانستان باثبات و توسعه‌یافته نیاز دارد، توسعه افغانستان در واقع برای ما یک هدف راهبردی است و از این طریق می‌توانیم شرق کشور را فعال کنیم.
شعارسال: ابوالفضل ظهره‌وند درباره برنامه صادرات گاز به افغانستان اظهار داشت: درست است که افغانستان ذخایر گازی چشمگیری دارد، اما فعلا قابل استحصال نیست، این کشور در حال حاضر بخش عمده نیاز‌های سوختی خود را از خارج وارد می‌کند، بنابراین نیاز افغانستان به گاز ایران یک امر قطعی است.  

وی درباره موضوع تامین امنیت خطوط لوله گاز در این کشور گفت: مسئله امنیت قابل حل است، در گام اول به سمت زرنج و هرات و از مرز دو قارون که از امنیت خوبی برخوردارند، می‌توان صادرات داشت. این مسیر‌ها مبادی ورود و خروج کالا و ترانزیت و انجام تجارت هستند، استان هرات هم کشش خوبی دارد، بنابراین در فاز اول محدودیت و مانعی نیست و ما می‌توانیم گاز را برای مصرف مردم افغانستان ارسال کنیم و در گام‌های بعدی به سمت شرق و چین، تاجیکستان و حتی پاکستان برویم.

سفیر سابق ایران در افغانستان خاطرنشان کرد: ما مشکلی از نظر عرضه گاز نداریم، مسئله ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی است که باید طرف افغان ایجاد کند. این کشور میزانی گاز به صورت مایع دریافت می‌کرد، شاید بتوانند در مرز کارخانجاتی راه بیندازند و گاز ایران را با کامیون حمل کنند، بخشی هم از مسیر خط لوله خواهد بود که نیاز به زیرساخت است. هر قدر آن‌ها در این حوزه فعال‌تر بوده و سرمایه‌گذاری کنند امکان دریافت بیشتری را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه استراتژی ایران تامین ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است، خاطرنشان کرد: این گاز می‌تواند به مناطق شرقی چین هم کشیده شود، نکته دیگر اینکه این گاز از جنبه توسعه افغانستان برای ایران اهمیت دارد. هر قدر افغانستان توسعه یافته‌تر باشد، امنیت هم در منطقه پایدار و باثبات‌تر خواهد شد.

ظهره‌وند تاکید کرد: ایران به یک افغانستان باثبات و توسعه‌یافته نیاز دارد، توسعه افغانستان در واقع برای ایران یک هدف راهبردی است و از این طریق می‌تواند شرق کشور را فعال کند، اگر کارخانجات مرزی و بازارچه‌های مشترک مرزی رونق گرفته و مردم بیشتری در این مناطق سکونت و حضور داشته و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری افزایش یاید، برای ایران هم امنیت نوار شرقی را در پی خواهد داشت که بسیار اهمیت دارد، بنابراین ایران به صدور گاز به افغانستان از نگاه توسعه و امنیت نگاه می‌کند تا فروش گاز و بحث اقتصاد.

به گزارش ایلنا، در سفری که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در ۲۸ مهرماه به ایران داشت، در گفت‌وگویی به خبرنگار اقتصادی ایلنا گفته بود: در کمیسیون مشترک اقتصادی و سفر مقامات دو کشور در خصوص واردات گاز از ایران بحث و تبادل نظر شده است. قبلا موضوع واردات گاز از ایران به عنوان یک ضرورت مطرح شده و آمادگی از سوی طرفین نیز وجود دارد.

در همین رابطه هیجدهم آبان‌ماه حسن منتظر تربتی مدیر عامل شرکت ملی گاز نیز در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایلنا، اعلام کرده بود: طرح اولیه صادرات گاز به افغانستان آماده و مکاتبات مربوط به آن انجام شده است. اکنون منتظریم که دیپلماسی کشور ورود کند تا تایید آن‌ها را داشته باشیم.

به گفته معاون وزیر نفت مبنای صادرات به افغانستان بخش خصوصی است، اما نیاز است که بخش خصوصی افغان مجوز لازم را از دولت این کشور داشته باشند، در هر حال ما زیرساخت‌های لازم را آماده کرده‌ایم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا تاریخ انتشار ۲۵ آبان ۹۹، کد خبر: ۹۹۵۷۰۹، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
توليدي هاي خودمون براي مصرف گاز دستشون تو پوشت گردو هست اين انصاف نيست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
صادرات را به کشورهای همسایه باید گسترش داد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
فقط افغانستان به ما وابسته هست و خریدار ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین