پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
از چهره اش رنج و بیماری پیداست؛ آنجا که رنگ های سرخ و آبی او را به دیوار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی تبدیل کرده!

شعارسال: از چهره اش رنج و بیماری پیداست؛ آنجا که رنگ های سرخ و آبی او را به دیوار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی تبدیل کرده!

همهمه خشت های زخمی دیوانه کننده ست، بی وقفه ناله می کنند از هجوم میله های سرد فرو رفته در دلشان ..‌. به سقف بنا نگاه می کنم، من هم خفه می شوم از هجوم کابلهایی که نفسش را بریده اند...

و تلخ تر از همه قلب تپنده اش؛ موزه ای که آینه ی فرهنگ و تمدن مردم این دیار است، اما ، به طلسمی عجیب دچار شده و تنها ۱۳ روز در سال درهایش به روی مهمانان گشوده می شود!!! کسی چه می داند شاید سال ها بعد، پاسخی برای کودکان این سرزمین نداشته باشیم...

استان کرمانشاه با داشتن مکان های تاریخی فراوانی آن را به يكي ازمقاصد گردشگری كشور تبديل كرده و در بين شهرستان های استان، قصرشیرین به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق و تردد زائر و کاروان های راهیان نور هرساله پذيرای حجم قابل توجهی از مسافرین داخل و خارج استان است و این خود می طلبد که در کنار یادمان های شهدا و مناطق عملیاتی شهرستان توجه ویژه ای به آثار تاریخی و باستانی داشته باشیم.

یکی از افتخارات دوره عباسی ساخت کاروان سراها در مسیرهای مسافرتی سراسر قلمرو حکومتی خود می باشد که در ساخت آنها تمام اصول معماری و توجه به شرایط اقلیمی و همچنین شرایط رفاه و اسکان مسافرین به دقت رعایت شده و یکی از شاهکارهای مدیریتی و عمرانی در زمان خود می باشد .

کاروان سرای شاه عباسی قصرشیرین نیز از جمله این کاروانسراهای بین راهی عصر صفویه به شمار می آید که به فرمان شاه عباس بنا شده و جزو یكی از 999 كاروانسرای ساخته شده در این دوره است و از لحاظ فضایی، سبک معماری و موقعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این كاروانسرا پس از مرمت و بازسازی به مکانی برای فروش کالاهای وارداتی تبدیل شده و علاوه بر این که عرضه لوازم آرایشی و کالاهای خارجی مدرن چهره سنتی این مکان تاریخی را از بین برده است بلکه با نصب تابلوهای تبلیغاتی و سیم کشی برق نا مناسب بر روی دیوارها و سقف آن باعث تخریب این میراث ماندگار شده است.

استفاده به این شکل از مکان های تاریخی کاملا نامناسب و غیرمعقول است اما می شود با سامان دهی غرفه داران و پیاده سازی طرح های سنتی همچون قهوه خانه و عرضه صنایع دستی به جای لوازم خارجی، علاوه بر رونق بازار شهرستان با تقسیم غرفه داران در سطح شهر، چهره سنتی این کاروان سرا حفظ و موجب جذب گردشگران بیشتر نیز می گردد.

متاسفانه عدم توجه و استفاده نامناسب به این بناها در سنوات اخیر باعث تخریب و ازبین رفتن آنها و در مواردی تملک آن شده است که جا دارد بعنوان حفظ قسمتی از میراث به جای مانده از گذشته به آنها توجه شایانی شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین ظرفیت ها و پتانسیل مناسبی برای جذب گردشگری و حضور توریست در این شهرستان دارد اما به دلیل ضعف زیرساختهایی مانند عدم استفاده مناسب از ' مسائل آموزشی و اطلاع‌رسانی' بهره‌ مندی خوبی در این حوزه نداشته‌ایم.

امید است دستگاه های اجرایی در این حوزه به‌خصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، فرمانداری و شورای شهر قصرشیرین بتوانند اقدامات موثری را برای استفاده هرچه بهتر از صنعت گردشگری شهرستان به وجود آورند.

تصاویری از وضعیت کنونی و تعدادی از کاروانسراهای مشابه در شهرستان های دیگر را می توانید در زیر مشاهد کرد.

کاروان سراهای مشابه در دیگر شهرستان ها:

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الوند خبر ، تاریخ انتشار خبر 5 آبان 1395، کدمطلب: 298910 ،www.alvandkhabar.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روموشگان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
0
0
مشکل چیه؟ آیا کاربری نادرست مشکل شماست یا اینکه می شود، استفاده های مطلوبتر کرد؟
آیا مشکل در نیت واقف است(روضه خوانی و کمک به زوار عتبات عالیات)؟ بنظر من بدلیل مشخص نبودن وقف خاص یا عام، مشکلی پیش نمی آید. اگر وقف خاص بود ، مشکل داشت. اما در وقف عام، می شود از پول بدست آمده در جهت روضه خوانی و کمک به زوار استفاده کرد.
اگر مشکل شخصی است که دیگر بحثی نداریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین