پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: انجمن ژئوپلیتیک ایران با کمترین کمک دستگاه‌ها اداره می‌شود.

شعار سال: سرلشکر سید یحیی رحیم‌صفوی در همایش «آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشم‌انداز توسعه گیلان» در زیباکنار این شهر با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش اظهار کرد: از حضور در گیلان خرسند هستم.

وی با بیان اینکه مردم گیلان شجاع و ولایتمدار بوده و باید به مردم فرهیخته گیلان ارج بگذاریم، افزود: انجمن ژئوپلیتیک ایران با کمترین کمک دستگاه‌ها اداره می‌شود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اینکه اگر مراکز علمی در تخصص‌های خود برای اداره و مدیریت بهتری از انجمن‌های علمی استفاده کنند موثر است، تصریح کرد: 80 هزار عضو علمی در وزارت علوم و 4 میلیون و 700 هزار نفر دانشجو در مراکز وزارت علوم داریم و ظرفیت بزرگی است.

این مسؤول ادامه داد: دانشجویان دکتری و ارشد باید موضوع پایان‌نامه خود را در ابتدا مشخص کنند و از جغرافیا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم و وضعیت کنونی را به مطلوب ارتقا دهیم.

رحیم‌صفوی با بیان اینکه شش حوزه ژئوپلیتیکی در اطراف ایران وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد، افزود: سه حوزه ژئوپلیتیکی در شمال کشور وجود دارد که در پیشرفت استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های دریای خزر، آسیای مرکزی و قفقاز آناتولی در شمال ایران وجود دارد، تصریح کرد: حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر از اهداف این همایش است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: در تشکل‌های منطقه‌ای باید راهبرد مناسبی داشته باشیم و اتخاذ راهبرد کنش‌های متقابل فضایی با کشورهای حاشیه خزر با هدف همبستگی متقابل از راهبردهای مهم است.

اتصال راه‌آهن روسیه به ایران صرفه اقتصادی دارد/ بررسی لغو روادید کشورهای حاشیه خزر به ایران

وی با اشاره به اینکه کاهش عوامل منفی ژئوپلیتیکی می‌تواند یکی از بهترین راهبردهای ایران در دریای خزر باشد، خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی اتصال راه‌آهن روسیه به ایران و حمل و نقل شمال‌ ـ جنوب می‌تواند میلیاردها دلار به نفع ایران باشد.

رحیم‌صفوی با بیان اینکه راه‌آهن ایران به ترکمنستان و قزاقستان متصل شده و باید در غرب دریای خزر راه‌آهن متصل شود، خاطرنشان کرد: ایجاد تسهیلات لازم توسط ایران برای گردشگران کشورهای دریای خزر از موضوع‌های مهم است.

وی گفت: روادید از کشور آذربایجان را برداشتیم و این امر را می‌توانیم برای کشورهای دیگر حاشیه خزر انجام دهیم ضمن اینکه جمعیت بسیاری در حاشیه دریای خزر وجود دارد و روسیه دارای 150 میلیون نفر جمعیت بوده و سالانه 5 میلیون نفر به ترکیه سفر می‌کنند و می‌توان بستری را فراهم کرد که یک میلیون نفر به ایران سفر کنند.

این مقام مسؤول ماجرای اربعین حسینی(ع) را جالب خواند و یادآور شد: بیش از 20 میلیون نفر به کربلا سفر کردند و نکته معنوی اربعین این موضوع است که وقتی حضرت مهدی(عج) در کنار خانه کعبه ظهور می‌کنند خود را فرزند امام حسین(ع) معرفی می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه مردم از تمام کشورها زائر اربعین حسینی(ع) هستند که این امر در دنیا بی‌نظیر است، افزود: شناخت امام حسین(ع) علاقه ویژه‌ای بین مردم ایجاد کرده و نکته مادی اربعین حسینی(ع) این است که اگر هر کدام از 20 میلیون نفر زائر یک‌هزار تومان در عراق خرید کنند می‌شود 20 میلیارد تومان.

سوآپ نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر از طریق ایران انجام شود

رحیم‌صفوی بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم سوآپ نفت و گاز از کشورهای حاشیه خزر از طریق ایران انجام شود و می‌توان نفت این کشورها را به پالایشگاه تهران و تبریز انتقال داد و با بررسی‌های انجام شده، اتصال لوله نفت و گاز کشورهای حاشیه دریای خزر به بندر جاسک در جنوب ایران می‌تواند سالانه میلیاردها دلار درآمد عاید کشور کند.

وی با اشاره به اینکه البته آمریکا با اتصال لوله نفت و گاز کشورهای حاشیه خزر به ایران مخالف است، گفت: 184 میلیون نفر جمعیت در کشورهای حاشیه دریای خزر زندگی می‌کنند و می‌توانند در افزایش صادرات ایران به کشورهای پیرامون موثر باشند‌.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اینکه حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر در حوزه گسترش فرهنگی و پذیرش دانشجویان از این کشورها در ایران می‌تواند از راهبردها باشد، افزود: آرزو دارم راه آهن ایران به رشت‌ـ بندر انزلی‌ ـ آستارا و از آنجا به آذربایجان و روسیه وصل شود.

وی اظهار کرد: از اینکه در مدت 37 سال گذشته راه‌آهن کشور توسعه پیدا نکرده احساس خوبی ندارم در صورتی که هزینه احداث راه‌آهن از ایجاد آزاد راه کمتر است.

برنامه ششم توسعه هنوز در مجلس است

رحیم‌صفوی درباره برنامه ششم توسعه کشور گفت: قرار بود برنامه ششم توسعه از سال گذشته در کشور اجرایی شود اما هنوز در مجلس است.

وی با بیان اینکه تاکنون 15 جلسه در سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم، یادآور شد: یکی از پیشنهادهای ما توسعه خط آهن به کشورهای همسایه ایران است.

این مقام مسؤول متصل نشدن راه‌آهن ایران به بندر انزلی را یکی از ایرادها دانست و متذکر شد: مسؤولان باید به این موضوع توجه داشته باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 3 آبان 95 ، کد مطلب: 13950903000121: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین