پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۲۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
"دیوان عالی آمریکا" روز جمعه حکمی را صادر کرد که بر اساس آن حکم تاریخی پرونده مشهور به "Roe v. Wade" (رو علیه وید) در سال ۱۹۷۳ میلادی که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می‌شناخت، لغو کرد. در پی این اقدام معترضان به خیابان‌ها آمده و مخالفت خود را اعلام کردند که این امر به درگیری با پلیس ختم شد.
شعار سال: شبکه خبری "ای‌بی‌سی" در این باره نوشت، این حکم دیوان عالی که با همراهی ۶ قاضی محافظه‌کار دیوان عالی صادر شد، قانون "می‌سی‌سی‌پی" مورد حمایت جمهوریخواهان را تأیید کرد که سقط جنین را پس از هفته پانزدهم ممنوع می‌کند. به این ترتیب و با خروج سقط جنین از حقوق مورد حمایت قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هر ایالتی حق اعمال محدودیت دلخواه بر سقط جنین را دارد.

بنا بر اعلام قضات مدافع لغو این حکم، رای صادر شده در پرونده سال ۱۹۷۳ که اجازه می‌داد سقط جنین بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری هم انجام شود، اشتباه بوده، زیرا در قانون اساسی ایالات متحده هیچ اشاره روشنی به حقوق سقط جنین نشده است.

ساعاتی پس از انتشار رای دیوان عالی آمریکا به خروج حق سقط جنین از شمول حقوق مورد حمایت قانون اساسی، جو بایدن با انتقاد تند از این حکم و غم‌انگیز توصیف کردن آن برای آمریکا گفت: «حیات و سلامت زنان و دختران آمریکایی از این پس در خطر است. امروز دیوان عالی یک حق اساسی را از مردم آمریکا گرفت. قضات این دیوان، این حق را محدود نکردند بلکه آن را کاملا حذف کردند. چنین کاری هرگز برای حقی که تا این اندازه برای آمریکایی‌ها مهم است انجام نشده بود، اما آن‌ها این کار را کردند.»

بایدن از این فرصت به نفع کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها استفاده کرده و به آمریکایی‌ها گفت که به قانون‌گذارانی که حکم "رو در مقابل وید" را به قانون تبدیل می‌کنند رأی دهند و خواستار تظاهرات مسالمت‌آمیز شد. او گفت: «تن‌ها راه این است که رای دهندگان صدای خود را به گوش آن‌ها برسانند. در پاییز امسال، شما باید سناتور‌ها و نمایندگان بیشتری را انتخاب کنید که یک بار دیگر حق انتخاب زنان را در قانون فدرال مدون کنند.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز در مصاحبه با "ای‌بی‌سی نیوز" نسبت به حکم دیوان عالی آمریکا اظهار داشت: «رای دیوان عالی فدرال به عنوان یک گام بدنام، حقوق زنان و حقوق بشر را به عقب باز می‌گرداند.»

علاوه بر رئیس جمهور آمریکا، سازمان ملل متحد، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، سازمان عفو بین‌الملل و باراک اوباما هم صدور این حکم را محکوم کردند.

در مقابل دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا که یک جمهوریخواه است در بیانیه‌ای لغو حق سقط جنین را «بزرگ‌ترین پیروزی برای زندگی یک نسل» خواند و گفت: «این تصمیم تنها به این دلیل ممکن شد که من همه چیز را همان طور که قول داده بودم، انجام دادم.»

"مایک پنس"، معاون ترامپ نیز از حکمی که «یک اشتباه تاریخی را تصحیح می‌کند» استقبال کرد.

در حال حاضر سیزده ایالت قوانینی را تصویب کرده‌اند که به طور خودکار سقط جنین را پس از حکم دیوان عالی غیرقانونی می‌کند. تعدادی دیگر از ایالت‌ها هم احتمالاً محدودیت‌های جدیدی را به سرعت تصویب خواهند کرد.

این تصمیم پیروزی بزرگ برای فعالان جناح راست و مذهبی است که از سال ۱۹۷۳ یعنی از زمان قانونی شدن حق سقط جنین علیه این تصمیم مبارزه کرده‌اند.

در پرونده تاریخی «رو در مقابل وید» در سال ۱۹۷۳، دیوان عالی با هفت رای موافق در برابر دو رای مخالف اعلام کرد که حق یک زن برای خاتمه بارداری مورد حمایت قانون اساسی ایالات متحده است. این حکم به زنان آمریکایی حق مطلق سقط جنین در سه ماهه اول بارداری را می‌داد، اما اعمال محدودیت‌هایی را در سه ماهه دوم و ممنوعیت در سه ماهه سوم بارداری را مجاز می‌دانست.

این تصمیم اعتراضات و محکومیت‌هایی را در سراسر کشور آمریکا برانگیخته است. "الکساندریا اوکاسیو"، نماینده کنگره، اندکی پس از اعلام این تصمیم به معترضان در خارج از دادگاه عالی پیوست. گروهی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به بالای پله‌های کنگره رفتند و بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی به دلیل «بی فایده بودن» مورد انتقاد قرار گرفتند.
 
دیوان عالی آمریکا در حکمی جدید حق سقط جنین در این کشور را لغو کرد

جمعیت مخالف حاضر شده در مقابل ساختمان دیوان عالی آمریکا با تابلو‌های دست نوشت به هم پیوستند و شعار‌های اعتراضی خود را سر دادند. گروهی از قانونگذاران اندکی پس از اعلام این تصمیم، ساختمان دیوان عالی را ترک کردند. آن‌ها پشت موانع فولادی با همراهی اعضای پلیس کنگره ایالات متحده و اعضای جوخه ضد شورش که آن‌ها را از معترضان جدا می‌گردند از محل خارج شدند.

هزاران تظاهرکننده در شهر‌های بزرگ در سراسر ایالات متحده از نیویورک تا لس آنجلس در واکنش به تصمیم دادگاه عالی تظاهرات برگزار کردند. در بسیاری از نقاط نیز مردم پس از خروج از محل کار خود، با شعار دادن، راهپیمایی و حمل تابلوها، تجمع کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس به هزاران معترض حقوق سقط جنین در ساختمان کنگره آریزونا، جایی که قانونگذاران در حال اتمام جلسه ۲۰۲۲ خود بودند، گاز اشک آور پرتاب کردند. ماموران پس از تلاش معترضان برای شکستن شیشه ساختمان سنا و پس از تخریب برخی بنا‌های تاریخی، اقدام به پرتاب گاز اشک آور به سمت معترضین کردند.

رسانه‌های آمریکایی ویدئویی را از استقرار نیرو‌های ضد شورش در مقابل ساختمان دیوان عالی فدرال منتشر کردند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۴ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۷۳۳۹۰۵، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
0
0
خوبه که یاد بگیریم از حقوقمون دفاع کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین