پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
علی‌قلی‌ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور با انتقاد از مرحله طولانی و دور از دسترس کشت قراردادی برای کشاورزان گندمکار آن را هفت خان توصیف کرد و گفت: درحالی از کشاورز انتظار می‌رود این هفت خان را طی کند که، بر اساس کشت قراردادی تنها ۵۰ درصد از کود پایه به کشاورزان تحویل داده می‌شود و پس از برداشت محصول بهای آن گرفته می‌شود.

شعار سال: علی‌قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور، با بیان اینکه تا امروز سطح زیر کشت گندم به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است، افزود: از ابتدای فصل کشت پائیزه تاکنون، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم دیم و ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم آبی رفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه برنامه وزارت جهادکشاورزی کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار است، تا امروز ۶۰ درصد از این برنامه محقق شده است.

ایمانی همچنین از برنامه وزارت جهاد برای افزایش ۵۰۰ هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در دیم‌زار‌ها خبر داد.

علی‌قلی‌ایمانی: هفت خان کشت قراردادی برای دریافت ۵۰ درصد یک کود!
ایمانی گفت: وزارت جهادکشاورزی‌امیدوار است که، تولید گندم را در سال زراعی جاری افزایش دهد اما، اقدامات مناسب در این جهت انجام نداده است.

وی با اشاره به افزایش جهشی قیمت برخی از نهاده‌های تولید از جمله کود در ابتدای فصل کشت گندم، اظهار کرد: کود‌های پایه در ابتدای فصل کشت از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است این خود مانعی برای افزایش تولید است.

به گفته‌ایمانی؛ وزارت جهادکشاورزی تصمیم داشت با اجرای کشت قراردادی، بار بخشی از هزینه‌های تأمین نهاده‌های تولید در بخش ابتدایی را از دوش کشاورزان بردارد و امکان حداکثری تولید با خیال آسوده را برای آن‌ها فراهم کند اما، در عمل این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: هدف از کشت قراردادی، تأمین نهاده‌های تولید، آموزش کشاورزان و بازاریابی محصول است تا کشاورزان فارغ از دغدغه آن‌ها تنها بر تولید تمرکز کنند و محصول بیشتر با بالاترین کیفیت تولید کنند.

ایمانی افزود:، اما آنچه در حال پیاده شدن است، مراحل سخت و طولانی برای برخورداری از درصدی از یک کود است که، برای بسیاری از کشاورزان مقدور نبوده و توجیه ندارد.

وی در توضیح مراحل شرکت در کشت قراردادی، اظهار کرد: برای ورود به کشت قراردادی کشاورزان باید ابتدا مالک گوشی هوشمند با خطی با نام خود باشند تا امکان نصب برنامه‌ای خاص و ثبت نام را داشته باشند.

ایمانی گفت: در مرحله دوم، اطلاعات کشاورزان باید توسط شرکت بازرگانی دولتی تائید شود و در مرحله سوم، پس از آن اطلاعات کشاورز به بانک ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله چهارم، بانک اقدام به اعتبار سنجی کشاورز می‌کند آن نیز خود مراحل مختلفی دارد.

ایمانی میزان اعتبار مورد نیاز برای هر کشاورز در اعتبار سنجی بانک را ۳ میلون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر هکتار عنوان کرد.

علی‌قلی‌ایمانی: هفت خان کشت قراردادی برای دریافت ۵۰ درصد یک کود!
وی با بیان اینکه بعد از اعتبار سنجی نوبت به تأمین تضامین توسط کشاورز می‌رسد، گفت: تضامین مورد قبول نیز ویژگی‌های دارند که تأمین آن برای بسیاری از کشاورزان ممکن نیست.

ایمانی مراحله بعدی را ارسال اطلاعات کشاورزان به شرکت خدمات حمایتی برشمرد و افزود: در این مرحله نیز شرکت خدمات حمایتی نظر خود را اعمال می‌کند.

وی آنچه با طی مراحل متعدد برای ورود به کشت قراردادی عاید کشاورزان می‌شود را تنها تأمین بخشی از نیاز کود پایه دانست.

ایمانی گفت: جالب آنکه تأمین کود پایه که از اهمیت زیادی برای آغاز کشت برخوردار است، تنها ۵۰ درصد از نیاز کشاورزان خواهد بود که با توجه به مراحل طی شده، برای بسیاری از کشاورزان توجیه ندارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با تأکید بر اینکه قرار بود در سال زراعی جاری در مراحل کشت قراردادی کمی تسهیل شود، گفت: تا امروز ۶۰ درصد کشت گندم انجام شده و تا پایان هفته این عدد به ۷۰ درصد خواهد رسید و عملاً هر اصلاحی در مراحل کشت قراردادی انجام شود حداقل برای سال زراعی جاری مؤثر نخواهد بود.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۸۲۹۸۴، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین