پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
بر اساس اخبار منتشره، "شورایعالی اداری کشور" با حضور رئیس جمهور تشکیل و تلفیق "سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور" در "سازمان حفاظت محیط‌زیست" اعلام می‌شود. این در حالی است که خبری از سوی متولیان به رسانه‌ها و حتی بدنه کارشناسی دو سازمان فوق نرسیده و این کار کاملا محرمانه و به طور پنهانی در حال انجام است؛ به گونه‌ای که تقریبا تمام دست اندرکاران و صاحب نظران دو حوزه کاملا از این رخداد بی اطلاع هستند.

شعار سال:  همزمان با سخت‌ترین بحران‌ها در منابع طبیعی و محیط زیست و در هنگامه‌ای که همه منتظر اقداماتی برای تقویت دستگاه‌های متولی طبیعت هستند خبر‌هایی از ادغام دو سازمان متولی طبیعت ایران از مجرا‌های عیررسمی به گوش می‌رسد.

خبر‌های رسیده حاکی است که صبح سه شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۱،"شورایعالی اداری کشور" با حضور رئیس جمهور تشکیل و تلفیق سازمان منابع‌طبیعی وآبخیزداری کشور را با سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام خواهد کرد. این در حالی است که خبری از سوی متولیان به رسانه‌ها و بدنه کارشناسی دو سازمان فوق نرسیده و این کار کاملا محرمانه و به طور زیرپوستی در حال انجام است؛ به گونه‌ای که حتی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و بسیاری از معاونت‌های دو سازمان فوق از آن بی خبر هستند.

ادغام بی صدای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در محیط زیست؟!
هر چند کارشناسان، کنشگران و مسئولان و نیز بدنه کارشناسی هر دو سازمان فوق با خروج سازمان منابع طبیعی از سیطره و سلطه زیان بار "وزارت جهادکشاورزی" که تعارض‌های متعددی در اهداف و کارکرد‌ها با این سازمان دارد موافق بوده و از این تغییر خرسند هستند، اما ادغام این دو سازمان بدون هیچ پیش زمینه کارشناسی و ارائه نقد و نظر و بررسی‌های علمی و در نهایت تصمیم سازی و سیاستگزاری مطلوب، مورد مخالفت جدی از سوی آنهاست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند سازمان متولی جنگل و منابع‌طبیعی باید از زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی خارج شده و به یک سازمان یا وزارتخانه مستقل قدرتمند تبدیل شود؛ نه اینکه دوباره زیرمجموعه یک سازمان دیگر باشد.

برخی نیز می‌گویند ادغام دو سازمان متولی طبیعت ایران به شرطی که همراه با کار کارشناسی و استفاده از نظرات علمی و دانشگاهی و نیز تحت مشورت با بزرگان و صاحبنظران دو حوزه صورت بگیرد و یکی در دیگری گم نشود و به قدرت بزرگ‌تر و کوچکتر و غالب و مغلوب تبدیل نشود نتایج مطلوبی در بر خواهد داشت.

با این همه، تغییر و تحول و ادغام این دو سازمان در شرایط کنونی که همراه با بی‌خبری مطلق و کاملا بی سروصدا در حال انجام است می‌تواند عواقب و پیامد‌های بسیار جدی منفی را بر پیکره هر دو سازمان، به ویژه سازمان متولی جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی ایران بر جا بگذارد؛ سازمانی که تاکنون هم تا توانسته اند ناتوانی کرده اند و در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی، با حذف واژه "جنگل‌ها و مراتع" از آن و به جا ماندن واژه "آبخیزداری" به سازمانی مبتنی بر بینش سازه‌ای - نه آبخیزداری بیولوژیک- تبدیلش کرده اند.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۳۴۷۵۹۸، www.salamatnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین