پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
مثلا رصدخانه اطلاعات بخش کشاورزی و روستایی است. اما مبنای اطلاعات آن کجاست و تا چه میزان توان راست آزمایی دارد؟ مگر طرحی نظیر طرح حاضر در دوره خاوازی افتتاح نشده بود؟ آقای وزیر، تات چه برنامه‌ای برای ارتقا سازمانی و فنی- تولیدی بخش کشاورزی دارد، می‌توانید نام ببرید؟

شعار سال: سید جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی، روز دوشنبه در مراسم رونمایی دستاورد‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) افزود: تجربه سال‌های گذشته و آنچه امروز داریم نشان می‌دهد بخش کشاورزی رو به رشد است، اما مسئله فعلی ما سرعت این رشد است، یعنی کاری که سازمان تات انجام می‌داد، اکنون با سرعت بیشتر و عملیاتی‌تر به عرصه عمل برسد و باید کار‌هایی که قبلاً انجام دادیم را امروز کاربردی کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: این مهم ممکن نیست مگر اینکه ارتباط بخش تحقیقات و اجرا افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کشاورزی پیام داشت؛ یعنی حوزه غذا و امنیت غذایی برای رهبر این جامعه فوق‌العاده حایز اهمیت است و این امر نگاه و هوشمندی فوق‌العاده و شناخت دقیق شرایط جهانی را نشان می‌دهد که پیام اول ایشان به بخش کشاورزی است.

ساداتی نژاد گفت: دومین مسئله در زمینه توصیه‌هایی است که رهبری عنوان کردند باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بازدید رهبری یک بازدید معمولی نبود و چند نکته داشت که برای این‌ها وظیفه برنامه‌ریزی داریم. نکته اول موضوع آمار و اطلاعات حوزه کشاورزی بود که به ریز با دقت، تاکید و پیگیری سوال می‌کردند.

وی ادامه داد: این امر نشان دهنده دقت نظر مقام معظم رهبری و اطلاعات دقیق و پیگیری ایشان از حوزه کشاورزی است.

ساداتی نژاد بیان کرد: ما از ابتدای دولت سیزدهم پنج محور اصلی در حوزه کشاورزی پیگیر هستیم؛ اولین مورد موضوع رصدخانه کشاورزی است. همه می‌دانیم در بخش کشاورزی یکی از مشکلات ما نبود آمار و اطلاعات دقیق است؛ یعنی هیچ یک از مسئولان، محققان و معاونان به طور دقیق نمی‌توانند میزان تولیدات کشاورزی را اعلام کنند؛ یعنی با جستجویی آمار تولیدات کشاورزی را از ۹۰ تا ۱۴۰ میلیون تن داریم که روی هر رقم نقدی وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ابتدای هر دولت یک رقم و انتهای دولت‌ها رقمی دیگر اعلام می‌شود و این امر نشان می‌دهد آمار ما برآوردی است و آمار دقیقی نداریم که گویای ضعف بخش کشاورزی است و باعث می‌شود مدیریت خوبی نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: این عدم مدیریت در حوزه اقتصاد مردم نیز اثرگذار است؛ یعنی ما کمبود و بیش محصول کشاورزی داریم و اقتصاد کشاورز ما را دچار چالش می‌کند و در نهایت امنیت غذایی پایدار کشور دچار مشکل خواهد شد.

ساداتی نژاد گفت: گران‌بهاترین متاع، داده‌ها و اطلاعات بخش کشاورزی است و هر کسی اطلاعات درست و دقیقی داشته باشد، مدیریت خوبی انجام می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دنیا بعد از حوزه‌های نظامی، حوزه‌های امنیت غذایی و غذا دومین فرماندهی را برعهده دارند.

وی گفت: بر این اساس رصدخانه کشاورزی تشکیل شده است، البته، چون این کار نیاز به زمان دارد، اما به طور طبیعی در دوره اول دولت سیزدهم به پایان خواهد رسید تا میراث ماندگاری از سوی دولت سیزدهم باقی بماند که در آن اطلاعات دقیق سطح زیرکشت، مکان‌های تولید، تولیدکنندگان و نوع تولیدات بر اساس استاندارد مشخص خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی موضوع دیگر مدنظر مقام معظم رهبری را بهره‌وری بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: متولی بهره‌وری این بخش سازمان تات است، البته برای بهره‌وری کار‌هایی انجام دادیم؛ اما باید این اقدامات منسجم و هدفمندتر باشد.

ساداتی نژاد پیشنهاد داد: باید در این بخش از ظرفیت همه بخش‌ها استفاده شود، به همین منظور می‌توان مسابقه افزایش بهره‌وری را در نظر گرفت و به بهره‌وری شهرستان‌ها و استان‌های مختلف نمره داد تا ضمن ایجاد رقابت از ظرفیت‌های استانی استفاده شود.

راه‌اندازی کمیته ارزان‌سازی برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، کمیته ارزان‌سازی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شد.

وی یکی دیگر از توصیه‌های مقام معظم رهبری را حضور فعال بخش خصوصی بوده است اظهار داشت: تلاش داریم امور به بخش خصوصی واگذار شود.

ساداتی نژاد توصیه‌های دیگر مقام معظم رهبری را در خصوص تامین مالی و استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی دانست و افزود: در این حوزه می‌توانیم از طریق مجلس و صندوق مذکور در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره توصیه مقام معظم رهبری برای استفاده از ظرفیت‌های بومی کشور، تصریح کرد: در این بخش تلاش داریم تا از ظرفیت بومی و پهنه سیستان و بلوچستان بهره ببریم.

 در مراسم رونمایی دستاورد‌های تحقیقاتی سازمان تات ۷ دستاورد تحقیقاتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر:۸۵۰۲۱۱۸۰، www.irna.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: راه‌اندازی کمیته ارزان‌سازی برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی ، رصدخانه کشاورزی ، جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی ، رصدخانه اطلاعات بخش کشاورزی و روستایی قرار است چه کاربردی داشته باشد؟ ، رونمایی دستاورد‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ، رونمایی دستاورد‌های تحقیقاتی سازمان تات ، برنامه تات برای ارتقاء سازمانی و فنی تولیدی بخش کشاورزی چیست؟ ، آمار و اطلاعات حوزه کشاورزی چقدر در دسترس است؟ ، فقدان آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاورزی ، چالش های آماری بخش کشاورزی ، اهمیت رصد محصولات کشاورزی در امنیت پایدار غذایی ، داده‌ها و اطلاعات بخش کشاورزی چقدر در امنیت غذایی اهمیت دارند؟ ، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی ، راه اندازی کمیته ارزان سازی در سازمان تات ، واگذاری امور کشاورزی به بخش خصوصی ، تامین مالی بخش کشاورزی از طریق صندوق توسعه ملی ، استفاده از ظرفیت‌های بومی کشور برای توسعه کشاورزی ، رونمایی از هفت دستاورد تحقیقاتی سازمان تات ، مگر رصدخانه کشاورزی در زمان خاوازی افتتاح نشده بود؟ ، افتتاح رصدخانه کشاورزی ، آقای ساداتی نژاد بجای برنامه و شعار عملگرا باشید ، ساداتی نژاد چقدر درباره راهبردهای توسعه کشاورزی اطلاعات دارد؟ ، ساداتی نژاد از امنیت غذایی چه می داند؟ ، عملکرد ساداتی نژاد در وزارت کشاورزی
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین