پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۹
پخش جلسات استماع کنگره امریکا با حضور مدیر تیک تاک اتفاق خوبی است تا نمایندگان مجلس و مسئولان ایرانی بدانند قبل از تصمیم گیری برای یک محدودیت چه مراحلی را باید بگذرانند.

شعارسال: صداوسیما خبر‌های مربوط به محدودیت‌ها علیه شبکه اجتماعی چینی "تیک تاک" TikTok در کشور‌های غربی را با شادی و ولع خاصی پوشش می‌دهد. چرا؟ چون احساس می‌کند با این شیوه می‌تواند فیلترینگ گسترده و کم سابقه در ایران را توجیه کند، اما نه تنها چنین نمی‌شود بلکه عکس آن اتفاق می‌افتد و بیش از پیش، غیرمنطقی و نادرست بودن فیلترینگ ایران عیان می‌شود.

تیک‌تاک در ایران و امریکا

به تازگی شبکه ۴ سیما پخش جلسات ۵ ساعته استماع کنگره آمریکا با حضور مدیرعامل تیک‌تاک را آغاز کرده است. جلسات استماع شامل تصمیم گیری یا تصویب یک طرح نیست بلکه صرفا پرسش و پاسخ صریح و شفاف اعضای کنگره با فرد یا افراد میهمان است.

مدیرعامل شبکه اجتماعی چینی تیک تاک در جلسه استماع کنگره امریکا - این جلسات ۵ ساعت به طول کشید

تیک‌تاک در ایران و امریکا

پخش این برنامه حرکت خوب و قابل تقدیری است. هم مخاطبان با کنگره امریکا و جلسات استماع آن آشنا می‌شوند هم متوجه وضعیت اعضای کنگره و میهمانان می‌شوند هم از بخشی از سازوکار‌های مربوط به رفتار با یک شبکه اجتماعی در امریکا و شفافیت آن مطلع می‌شوند.

علا‌وه بر این، ببیندگان ایرانی، اعضای کنگره امریکا و نمایندگان مجلس ایران را مقایسه خواهند کرد. اینکه اولی چقدر اطلاعات دارند؛ مقتدرانه و قوی سوال و جواب می‌پرسند و دومی کاملا از صحنه پرت هستند و بعید است بتوانند چند کلمه درباره یک شبکه اجتماعی حرف بزنند.

کافی است به یاد آوریم وقتی یوکیا آمانو مدیرکل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی در مرداد سال ۱۳۹۴ در جلسه استماع کنگره امریکا شرکت کرد تا درباره برنامه هسته‌ای ایران توضیح دهد مجلس ایران هم خواستار جلسه با او شد و یک ماه بعد در شهریور همان سال جلسه‌ای در مجلس با حضور آمانو برگزار شد. مقایسه محتوای دو جلسه، عمق فاصه دو پارلمان است.

تیک‌تاک در ایران و امریکا

بینندگان ایرانی با خود خواهند گفت در امریکا قبل از برخورد جدی با یک شبکه اجتماعی خارجی مدیر آن را دعوت و ۵ ساعت علنی با او، سوال و جواب می‌کنند، اما در ایران مسئولان محترم بدون هیچ توضیح و اطلاع رسانی، تیک تاک را در سال ۱۳۹۸ فیلتر کردند. یعنی قبل از اینکه تیک تاک، مخاطبان زیادی در ایران کسب کند به سرعت فیلتر شد. تا هم مخاطب زیادی کسب نکند و هم فیلتر آن در آینده دردسرساز نشود؛ همان کاری که سال‌ها قبل با وبلاگ گوگل نیز انجام شد. مشخص هم نیست با اینکه تیک‌تاک، چینی است چرا در ایران فیلتر شد؟ به شکلی هم فیلتر شد که با فیلترشکن هم باز نمی‌شود. چه کسی فیتلر کرد؟ چگونه فیلتر شد؟ چه زمانی رفع فیلتر می‌شود؟ و ده‌ها سوال دیگر...

داستان تیک تاک در کشور‌های غربی یک درس مهم هم دارد و اینکه تاکنون در هیچ کشور غربی، برای کاربران عادی فیلتر یا محدود نشده بلکه تمرکز محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر گوشی‌های موبایل و دستگاه‌های اداری سازمان‌های معین و کارکنان آنهاست.

پخش جلسات استماع کنگره امریکا با حضور مدیر تیک تاک اتفاق خوبی است تا نمایندگان مجلس و مسوولان ایرانی بدانند قبل از تصمیم گیری برای یک محدودیت چه مراحلی را باید بگذرانند... چگونه بحث و گفتگو می‌شود... چگونه نظرات مختلف را می‌شنوند... نه اینکه ناگهانی و غیرشفاف یک شبکه اجتماعی پرمخاطب فیلتر می‌شود و هیچ کس هم گردن نمی‌گیرد.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 14فروردین1402، کدخبر: 885005، www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین