پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
مسکن مهر طرحی بود در دولت نهم و دهم، برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد که طبق آن دولت با واگذاری زمین رایگان سعی داشت خانه سازی را تشویق کند.

شعار سال: این طرح پس از افزایش شدید قیمت مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد، که منجر به چاپ پول بی پشتوانه و افزایش تورم شد به طوری که نصف کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد.

خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیه شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق آنها نشده بود.این پروژه البته مشکلات جدی دیگری نیز در عرصه اقتصاد ملی، مدیریت شهری، برنامه‌ریزی توسعه شهری و ... ایجاد نموده است که متعدد مورد بحث واقع شده اند. اما به اینجا ختم نمی شود.

در استان ما متاسفانه اوضاع بسیار اسفبارتر از این حرفهاست.متاسفانه جدای از اتلاف وقت، فضای نامناسب، عدم امکانات امنیتی و رفاهی، کیفیت بد ادوات ساختمانی و عدم رعایت استانداردهای ساختمان سازی، خلف وعده مسئولین و هزاران موضوع دیگر سبب شده تا مردم دلسرد شوند و به دنبال انصراف و پس گرفتن پول خود باشند. این مسکن ها قرار بود با هزینه های حداقلی و تحویل به موقع باشد اما متاسفانه تنها چیزی که تا کنون سهم مردم شده دفترچه اقساط است.

عدم وجود زیرساختهایی نظیر: آب، برق، فاضلاب، گاز، تلفن، آسانسور، فضای سبز و ... و همچنین حاشیه ای بودن مناطق احداث مسکنهای مهر باعث بی میلی بسیاری از خانواده ها به آنها شده است.

این پروژه که عمده تورم کشور به خاطرش اتفاق افتاد و همچنین بسیاری از اقشار کم درآمد را امیدوار کرد در واقع پروژه ای بود که تنها سودش برای شرکتهای پیمانکار بود. در این پروژه ها گویا هیچگونه نظارتی وجود نداشته است که پس ااز مدتی کوتاه ترکهای سقف و دیوار نمایان شده اند.

در فاز یک مسکن مهر خرم آباد که تحویل داده شده نیز نارضایتی بسیار است. از جمع قطع شدن پیوسته آب و برق، مشکل گل آلود بودن آب مصرفی ساکنان، عدم آسفالت معابر و خیابانها، مشکل وسیله نقلیه برای تردد و همچنین تامین امنیت منطقه از دیگر گلایه هایی است که ساکنان واحدهای مسکن مهر فاز یک خرم آباد دارند.

این فقط مشکلات خرم آباد نیست. اگر نگاهی به کل استان بیاندازیم کماکان همه از کاهلی مجریان گله مند هستند. مسکن مهر شهرستان پلدختر نیز همواره مورد انتقاد مسئولان و کارشناسان امر بوده است تا همچنان این دغدغه وجود داشته باشد که باید چگونه این خانه ها را از گزند سیل در امان داشت که در مقرر شد با احداث سیل بند عملیات اجرایی مسکن مهر پلدختر در محل کنونی ادامه یابد.... تا چه پیش آید!

علاوه بر مشکلات مسکن مهر در شهرستان دورود به دلیل جانمایی نامناسب و در نهایت انتقال سایت مسکن مهر به محلی دیگر، در شهرستان دلفان روند رو به رکود احداث واحدهای مسکن مهر، پیشرفت پایین مسکن مهر 33 واحدی شهرستان بروجرد که متاسفانه با گذشت 22 ماه از زمان قرارداد با تعاونی های این شهرستان هنوز پیشرفت فیزیکی این سایت تنها بین صفر تا 37 درصد است.

همچنین یکی دیگر از مشکلات موجود در شهرستان بروجرد عدم اجرای شبکه های فرعی برق و آب و فاضلاب در این شهرستان است که امید زیادی به همکاری ارگان های ذیربط در تسریع انجام زیرساختها نمی رود.

مسکن مهر نورآباد نیز که تازه در مرحله تحویل زمین است. و مسکن های مهر ازنا، کوهدشت و الشتر همچنان در مرحله اجرا... .

اقشار کم‌درآمدی که سال‌ها رنج خانه‌به‌دوشی بر شانه‌هایشان سنگینی می‌کرد به امید صاحب‌خانه شدن در این طرح ملی ثبت‌نام کردند.

مسکن مهر خرم‌آباد شامل سه فاز است که فاز یک آن شامل سه هزار و 54 واحد است که کار اجرایی آن را ابتدا تعاونی‌ها بر عهده داشتند که با وجود آمدن مشکلاتی روند.

پروژه ها منحل شدند، پس از انحلال تعاونی‌ها پروژه‌ها به پیمانکاران سپرده شد اما این راهکار هم در به اجرایی رساندن مسکن مهر خرم‌آباد افاقه نکرد تاجایی که به‌رغم گذشت سال‌ها هنوز خیلی از شهروندانی که سرمایه‌شان برای خانه‌دار شدن هزینه کردند.

با بهانه‌های مختلف پیمانکاران از قبیل گران شدن هزینه‌ها،شرایط سخت اقساطی و ... مواجه هستند چراکه خانه‌هایی که قرار بود متناسب با شرایط مالی اقشار کم‌درآمد ساخته شود این روزها باقیمت تمام‌شده چند برابری واگذار می‌شوند و خیلی از خانواده‌ها عطای خانه دارشدن را به لقایش می‌بخشند و از این طرح انصراف می‌دهند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری کاسیت خبر، تاریخ انتشار: 15 آبان 1395، کد مطلب: -:www. kassitkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین