پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۷
محسنی‌ اژه‌ای رییس قوه قضائیه در بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، دستور تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی را در مرکز، استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور صادر کرد.

شعارسال: حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در این بخشنامه که ۳۰ خرداد ماه صادر و ابلاغ شده است، نوشت: با توجه به نتایج عملکرد مؤثر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دوره‌های گذشته و نظر به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه ۱۴۰۲ و در اجرای ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۷۸/۰۹/۰۷ با اصلاحات بعدی که مقرر می‌دارد تشکیلات قضایی در حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد و سایر موادی که مشتمل بر جرایم انتخابات مجلس شورای اسلامی است از قبیل مواد ۵۵، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۵ و ۶۶ قانون مذکور و فصل هشتم قانون مجازات اسلامی، در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات ضروری است ضمن تشکیل هر چه سریعتر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در مرکز استان و شهرستان‌های سراسر کشور با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، منسجم و اثر بخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.

دستور اژه ای برای تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی

الف) ترکیب اعضاء ستاد مرکزی و ستاد‌های استانی و شهرستانی به قرار زیر است:

یک - اعضاء ستاد مرکزی

(۱) دادستان کل کشور (رئیس ستاد)؛

(۲) معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (دبیر ستاد)؛

(۳) نمایندگان شورای نگهبان وزارت کشور وزارت اطلاعات فرماندهی کل، انتظامی سازمان اطلاعات سپاه، پاسداران سازمان بسیج مستضعفین سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و سازمان صدا و سیما؛

(۴) رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران؛

(۵) رئیس سازمان بازرسی کل کشور.

تبصره ۱ - ریاست ستاد می‌تواند متناسب با موضوع از سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های ذیربط دعوت نماید.

تبصره ۲ - با توجه به حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستاد مرکزی نیازی به تشکیل ستاد استان تهران نیست.

دو - اعضاء ستاد استانی مرکز (استان)

(۱) رئیس کل دادگستری استان (رئیس)،

(۲) معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان (دبیر)،

(۳) دادستان مرکز استان

(۴) مسئولین دستگاه‌ها و نهاد‌های متناظر ستاد مرکزی در استان؛

(۵) بازرس کل استان در سازمان بازرسی کل کشور

تبصره ۱ - ریاست ستاد استان میتواند به تناسب موضوع از سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها دعوت نماید.

تبصره ۲ - رؤسای دادگستری شهرستان می‌توانند بدون حق رأی در ستاد مرکز استان شرکت نمایند.

سه - اعضاء ستاد شهرستان‌ها

در تمام شهرستان‌های استان ستاد مشابهی با مسئولیت رئیس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد استانی وظایف محوله را انجام می‌دهند.

وظایف ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی

(۱) پایش و رصد مداوم و مستمر کلیه اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه ضروری با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی؛

(۲) ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛

(۳) تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی؛

(۴) هماهنگی و تعامل مداوم با هیئت اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون؛

(۵) ارشاد و راهبری ستاد‌های استانی و شهرستانی و نظارت بر آن‌ها که به ترتیب بر عهده ستاد مرکزی و ستاد‌های متناظر استانی می‌باشد.

(۶) انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استان و ستاد مرکزی

(۷) توجیه ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب گروه،‌ها ستاد‌های تبلیغاتی اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم انتخاباتی؛

(۱۸) اطلاع رسانی تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی؛

(۱۹) انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها نهاد‌ها یا اشخاص به مراجع صالح.

تبصره ۱ - دبیرخانه ستاد مرکزی زیر نظر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیرخانه ستاد استانی زیر نظر رئیس کل دادگستری استان تشکیل خواهد شد.

تبصره ۲ - ستاد‌ها در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها هر هفته یکبار گزارش اقدامات و فعالیت‌های خود را به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی ارسال می‌نمایند.

تبصره ۳ - لازم است گزارش نهایی عملکرد ستاد مرکزی و ستاد‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها به وسیله دبیر ستاد مرکزی جمع بندی و در پایان انتخابات به حوزه ریاست قوه قضاییه ارسال گردد.

پ - وظایف روسای کل دادگستری

روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسرا‌های حوزه قضائی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص دهند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فردا، تاریخ انتشار: 31خرداد1402، کدخبر: 1228708، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین