پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
دور جدید مذاکرات هسته ای از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان آغاز شده و همچنان در سطوح مختلف پیگیری می شود. این رایزنی‌ها در سطح معاونین وزرا و همچنین کارشناسان در حال پیگیری است. قرار است از شنبه با پیوستن محمدجواد طریف، وزیرامورخارجه کشورمان و همچنین جان کری، وزیر امورخارجه امریکا مذاکرات در سطح وزار پیگیری شود.
دور جدید مذاکرات هسته ای از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان آغاز شده و همچنان در سطوح مختلف پیگیری می شود. این رایزنی‌ها در سطح معاونین وزرا و همچنین کارشناسان در حال پیگیری است. قرار است از شنبه با پیوستن محمدجواد طریف، وزیرامورخارجه کشورمان و همچنین جان کری، وزیر امورخارجه امریکا مذاکرات در سطح وزار پیگیری شود.

 امروز (جمعه) و در دهمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در وین در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشست‌های معاونان و کارشناسان از ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی (12:30 به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

قرار است بامداد فردا (شنبه) نیز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به منظور شرکت در این دور از رایزنی‌ها و گفت‌وگو با همتایان خود در آستانه نزدیک شدن به پایان تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو راهی وین شود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، امروز پیش از سفر به وین در صفحه توئیتر خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری گفت: همان طور که رهبر انقلاب تأکید کردند، ایرانیها دنبال یک توافق موقر هستند و زیاده خواهی را برنمی‌تابند.

ادعاهای گذشته مهم یا غیر مهم


«جان کری» پیش از این بیان کرده بود که آمریکا بر فعالیت‌ های گذشته ایران «متمرکز نیست»، زیرا از آن «کاملا باخبر» است و به جای گذشته نگران آینده است. به گزارش رویترز کری در تماس‌های تلفنی با همتای ایرانی خود به وی گفته است اگر ایران خواهان توافق هسته‌ ای است، باید به پرسش‌ ها درباره تحقیقات اتمی سابق خود پاسخ بدهد که آیا این تحقیقات در ارتباط با تولید سلاح بوده است یا نه.

در خبر رویترز آمده است: «کری دو بار با وزیر امور خارجه ایران تماس گرفته که در این مکالمات موضع خود را تصحیح کرده. او به وزیر خارجه ایران گفته از سخنانش برداشت اشتباه شده و فعالیت‌های گذشته مهم هستند و باید روشن شوند».

همچنین کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در تماس تلفنی با باراک اوباما درباره «اوضاع بیش از پیش خطرناک سوریه» گفت وگو و بر لزوم حفظ «وحدت» قدرت‌های بین المللی در مذاکرات با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور تأکید کردند.

میزان پیشرفت مذاکرات 


«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که 90 درصد از متن توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 نوشته و تکمیل شده است. بر اساس گزارش ایتارتاس، ریابکوف که کشورش یکی از اعضای حاضر در مذاکرات است، گفته: «فکر می کنم حدوداً 90 درصد از متن کامل شده ... ولی این مربوط به میزان محتوای نگاشته شده است و نه اهمیت آن». با این حال یک منبع آگاه در خصوص اظهاراتی که به نقل از منابع گوناگون درباره پیشرفت در متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح می‌شود، گفت: این اظهارات نه قابل تأیید است و نه قابل تکذیب.

وی با ذکر این نکته که پیشرفت‌هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، یادآور شد: اما پرانتزهای باقی مانده در متن، همه ناظر بر موضوعات مورد اختلاف مهم و اساسی هستند. این منبع خاطرنشان کرد: پیشرفت ذکر شده در متن به خودی خود ارزش خاصی از جهت نیل به توافق ندارد. از همین جهت، نگاه کمی در ارزیابی پیشرفت متن ممکن است موجب بروز ابهام و سردرگمی شود.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که در وین است، گفت: نگارش، کار سختی است، بخصوص در این قسمت‌های آخر، بعضی از مشکلات عمده‌ای وجود دارد که هنوز مانع کار است، ولی در جزئیات و در بعضی از موارد عمومی پیشرفت‌های خوبی انجام شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو خبرگزاری صدا و سیما با ذکر اینکه تمام هیأت‌های معاونین وزرای خارجه کشورها هم به وین آمده‌اند، افزود: جلسات مداوم دوجانبه و چندجانبه با آنها برگزار می‌شود. در قسمت‌های حساس موضوع، طبعاً خود آنها هم بعضاً مواضع متفاوتی با هم دارند که هماهنگ شدنشان کار سختی است و باید جلسات هماهنگی بین خودشان برگزار شود. در مجموع، کار به سختی و آهستگی پیش می‌رود.

عراقچی در پاسخ به اینکه یکی از اعضای 1+5 گفته که حدود 90 درصد، در نگارش متن پیشرفت حاصل شده است، گفت: نمی‌شود الان عدد و رقم گفت. همان طور که می‌دانید یک متن اصلی وجود دارد و چندین ضمیمه، در هر یک از اینها با درصدهای مختلفی به جلو رفته‌ایم و در خود متن اصلی نسبت به ضمائم، پیشرفت‌ها بهتر بوده است.

وی افزود: ضمائم چون درگیر جزئیات بسیاری است، یک مقدار مشکل‌تر است. نمی‌شود درصد خاصی اسم برد. بعضی از موضوعات هنوز مانده و از نظر کیفی اهمیت بیشتری دارد و برخی از موضوعات هست که حل شده و اهمیتش کمتر است.

عراقچی با اشاره به اینکه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران شنبه وارد وین می‌شود، افزود: فکر می‌کنم روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات‌های دو جانبه بین وزرای خارجه و بعضاً چند جانبه برگزار شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به موضوع تمدید مذاکرات گفت: بحث تمدید الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما این است که بتوانیم تا زمان تعیین شده به یک توافقی برسیم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می‌دهیم، تا در پایان به یک جمع بندی برسیم.

توافق امضا می شود؟


یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت، توافق هسته‌ای احتمالی ایران و گروه موسوم به 1+5 به همراه الحاقیات فنی آن رونمایی شده و به عموم عرضه می‌شود، اما سندی نخواهد بود که امضا شود. این مقام ارشد دولت آمریکا که در آستانه سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفته است که این نوع موافقتنامه‌ها عموما امضا نمی‌شوند.

وی همچنین اذعان کرده است، احتمال دارد مذاکره‌کنندگان نتوانند تا نهم تیر (30 ژوئن) به توافق هسته‌ای دست یابند و شاید لازم باشد که گفت‌وگوها را چند روز دیگر ادامه دهند.

در حالی که ایران هرگونه دسترسی به اماکن نظامی خود توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ممنوع اعلام کرده، این مقام آمریکایی بار دیگر گفته است که توافق نهایی باید به آژانس دسترسی‌های مد نظر را بدهد. او به مسأله ابعاد احتمالی نظامی هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و گفته است، واشنگتن به دنبال «اعتراف‌ گرفتن» از ایران نیست، «زیرا ما قضاوت خود را انجام داده‌ایم».

منبع خبر تابناک
منبع: تابناک
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین