پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۰۲۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
فرمان جمع آوری دستفروشان چهارراه ولیعصر صبح دوشنبه 19 تیرماه صادر شد و تعداد زیادی نیروی شهرداری اجازه فعالیت در این محدوده را به دستفروشان ندادند .

شعارسال: سخنگوی شورای شهر تهران مدت هاست به دنبال تحقق خواسته عده ای از هنرمندان تئاتر برای حذف دستفروشان چهار راه ولیعصر است . او که بیش از یک سال است به دنبال ساماندهی اطراف چهار راه ولیعصر است مدتی پیش گفته بود طرح جمع آوری دستفروشان این خیابان بعداز آن که فضای عمومی کشور آرام شود اجرایی می شود . دو هفته پیش هم 4 عضو شورای شهر تهران به حضور دستفروشان در خیابان های پایتخت اعتراض کردند به اعتقاد آنها شرکت ساماندهی مشاغل خود نیاز به ساماندهی دارد .همزمان صداوسیما هم گزارشی از وضعیت دستفروشان پخش کرد که نشان می داد دستفروشان برای بساط گستری باید به برخی از ماموران شهرداری باج دهند .

فرمان برخورد با دستفروشان چهارراه ولیعصر صادر شد

اما فرمان جمع آوری دستفروشان چهارراه ولیعصر صادر شد و تعداد زیادی نیروی شهرداری اجازه فعالیت در این محدوده را به دستفروشان ندادند . هرچند که معمولا غروب فعالیت دستفروشان آغاز می شد اما از همان ابتدای صبح اجازه ورود چرخ دستی به آنها داده نشد .درگیری هایی هم کوچکی هم رخ می دهد . اما درنهایت دستفروشان اطراف چهارراه ولیعصرمجوز بساط کردن نمی گیرند .

مسعود رنجبریان در تشریح اجرای این طرح به رسانه ها گفته بود که باتوجه به مطالبه شهروندان و تأکیدات اعضای شورای شهر تهران و شهردار تهران از روز (دوشنبه ۱۹ تیرماه) با توجه به ممنوعیت دستفروشی در اطراف تئاتر شهر با همکاری پلیس و حضور نیروهای شهربان و حریم بان نسبت به آزادسازی حریم تئاتر شهر در قالب اجرای طرح ممانعت از دستفروشی و بساط گستری اقدام شد. این طرح با محوریت نیروهای شهربان و حریم بان و با همراهی و همکاری عوامل شهرداری منطقه ۶ و ۱۱ و یگان امداد فراجای تهران انجام می شود و با توجه به مطالبه شهروندان و مدیریت شهری برای ممانعت از دستفروشی در محدوده تئاتر شهر و بوستان دانشجو و برای تحقق این مطالبه این طرح ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران در توضیح تعداد نیروهایی که در اجرای این طرح به کار گرفته شده‌اند گفت: امروز ۱۲۰ نفر از نیروهای شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران به همراه ۸۰ نفر از نیروهای یگان امداد پلیس به همراه عوامل شهرداری‌های منطقه ۶ و ۱۱ و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در محدوده برای جلوگیری از بساط گستری و دست فروشی حضور دارند. تمامی غرفه‌های عرضه اغذیه نیز در محدوده تئاتر شهر جمع آوری شده است و نیروها حدود یک ماه برای پاکسازی کامل در محدوده حضور خواهند داشت و پس از آن نیز نیروهای شهرداری منطقه ۶ و ۱۱ می‌توانند در محدوده نقش آفرین باشند. قطعاً در مرحله بعد افرادی که به لحاظ معیشتی دست به دست فروشی می‌زنند شناسایی و در روز بازارها توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل ساماندهی خواهند شد. اولویت اول در ممانعت از بساط گستری محدوده تئاتر شهر و بعد از آن ضلع غربی خیابان ولیعصر و در نهایت ضلع شمالی و امتداد آن تا میدان ولیعصر خواهد بود که از حضور دستفروشان و بساط گستران ممانعت به عمل خواهد آمد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران هم که از همان روزهای ابتدای شورای ششم به دنبال جمع آوری دستفروشان این محدوده بود به سایت روابط عمومی شهرداری تهران گفته است : باید کاری انجام می‌شد که بوستان از وضعیتی که داشت خارج و برای حضور خانواده‌ها و هنرمندان مهیا شود؛ چراکه این اقدام مطالبه عمومی بود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اعلام اینکه طرح‌هایی را در جلسات با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی این محوطه ارائه دادیم، اظهار کرد: هماهنگی‌هایی نیز بین شهردار تهران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت و امور پیش رفت اما مرحله اول کار یعنی همان بهسازی اجتماعی بوستان و محوطه تئاتر شهر چند بار شروع شد و ادامه پیدا نکرد. در این میان، برخی اشتباهات و مقاومت‌هایی را شاهد بودیم که خواستار ادامه دست‌فروشی در این محوطه بودند.

وی تأکید کرد: برخی از شهروندان برای امرار معاش خود به دنبال دست‌فروشی هستند و می‌خواهند از مسیر دست‌فروشی کسب روزی کنند اما جمع شدن این افراد در پرددترین چهارراه کشور بدون پروانه کسب، نظارت بهداشتی و بدون شرایط مطلوب اجتماعی باعث شده که در اطراف این مرکز ملی-هنری شاهد درگیری و دعوا و بعضاً حضور اراذل و اوباش و گاهی اوقات لطمه زدن به بنای تئاتر شهر و آتش روشن کردن در اطراف آن باشیم که بارها و بارها فیلم‌هایی از آن در فضای مجازی منتشر شده است.

نادعلی با اشاره ساماندهی دست‌فروشان محوطه تئاتر شهر در ساعات گذشته، تصریح کرد: وجود مطالبات در این زمینه، تذکر چندین باره اعضای شورا و پیگیری‌های یک سال و نیم اخیر بنده در این زمینه، باعث شد که روز- دوشنبه ۱۹ تیرماه- با حضور همکاران ما در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و شهرداری مناطق ۶ و ۱۱ ضلع شمالی و غربی تئاتر شهر که بیشترین مشکل را داشت، پاکسازی شود. عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه جمع‌آوری دست‌فروشان کار سختی بود و به همکاری ویژه‌ای از سوی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیاز داشت که این کمک از سوی نیروی انتظامی و قوه قضاییه انجام شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط مطلوب است و امیدواریم به همین شکل باقی بماند و این محوطه پذیرای رویدادهای فرهنگی ویژه‌ای باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه طبیعی است که دست‌فروشان بخواهند مجدداً به این فضا بازگردند، اظهار کرد: ما باید سعی کنیم قواعد و قوانین رعایت شود؛ ما حق شهروندان را به رسمیت می‌شناسیم البته در صورتی که حقوق عمومی را زیر پا نگذارند. مردم می‌خواهند با آرامش و امنیت در این فضا تردد کنند و در نقطه حساس شهر تهران نباید شرایطی رقم بخورد که نتوان از لحاظ امنیتی و اجتماعی، شرایط را کنترل کرد.

وی با اعلام اینکه زمینی در اطراف چهارراه ولیعصر پیش‌بینی شده که دست‌فروشان به آن محل منتقل شوند، گفت: سامان‌بازاری در نظر گرفته شده که دست‌فروشان در آن فضا امرار معاش کنند؛ شرایط معیشتی برای همکاران ما مهم است اما نمی‌توانیم بگوییم که افراد می‌توانند بدون نظارت و پروانه کسب، اقدام به فروش کنند و این ادعا که برای تمام این افراد می‌توان فضا را فراهم کرد، نشدنی است و باید روال قانونی آن طی شود.

درحالی این عضو شورای شهر تهران بر جمع آوری دستفروشان این محدوده تاکید دارد که بارها شهردار تهران در گفت و گوهایش وعده داده بود در ساماندهی دستفروشان معیشت دستفروشان واقعی را در نظر می گیرد .

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 19تیر1402، کدخبر: 40044، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین