پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
بزرگ‌ترین مشکل سایپا و مگاموتور در سبد محصولات تولیدی خود نداشتن تنوع موتوری بوده و هست. حال سایپا برای حل این مشکل دست به دامن شرکت تولید قوای محرکه DAE چین شده است.

شعار سال: از زمان تولید پراید در دهه ۷۰ در ایران، مگاموتور بیس موتوری خود را بر پایه موتور این خودرو بنا نهاد و تا این لحظه علاوه بر تولید موتور پراید چند موتور دیگر را بر اساس این موتور توسعه داده است تا بتواند استاندارد‌های روز را پاس کند و روی خودرو‌های تولیدی این شرکت قرار بگیرد.

مشکل موتور سایپا حل می‌شود؟+ dae-چین همکار جدید مگاموتور

بررسی پیشرانه‌های مگاموتور‌

اولین بار در سال ۱۳۸۹ سایپا دست به اعمال تغییراتی در مورد پراید زد تا برای فیس‌لیفت اول پراید یعنی تیبا ۱ از موتور بهتری استفاده کند. نتیجه این اعمال تغییرات به وجود آمدن موتوری با نام M۱۵ بود که از لحاظ تکنولوژی هیچ تفاوت خاصی نداشت و اصلی‌ترین تفاوت آن افزایش حجم موتور آن از ۱۳۲۳ سی‌سی به ۱۵۰۳ سی‌سی بود.

پس از تصویب الزامی شدن استاندارد آلایندگی یورو ۵، سایپا برای حفظ و بقای پراید بر خط تولید مجبور شد تا M۱۳ را پدید بیاورد. M۱۳ از لحاظ افزایش توان و قدرت هیچ تفاوتی با موتور قبلی نداشت، حتی برخی معتقدند که این موتور ضعیف‌تر هم شده است.

مشکل موتور سایپا جایی بغرنج شد که سایپا تصمیم گرفت یک سدان خانوادگی برای رقابت با ایران‌خودرو تولید کند. این سدان که در نهایت شاهین نام‌گذاری شد، قرار بود تا با موتور برلیانس H۳۳۰ عرضه شود، اما تحریم‌ها موجب شد تا برلیانس از بازار ایران خارج شود و دست سایپا برای موتور شاهین خالی بماند.

بحران پیشرانه در مگاموتور

سایپا در گام اول دست به دامن ایران خودرو شد، اما این کار هم جواب‌گو نبود و سایپا مجبور شد تا موتور M۱۵ را به فناوری توربو شارژر مجهز کند که این کار با توجه به قدیمی بودن این موتور موجب بالا رفتن استهلاک شدید این موتور شد.

سایپا پس از دیدن عدم محبوبیت شاهین در بازار باری دیگر ایران‌خودرو را به پای میز مذاکره دعوت کرد، اما این بار به دلیل توصیه و پادرمیانی وزارت صمت ایران‌خودرو TU۵+ را روانه سایپا کرد تا این موتور در سایپا با نام ME۱۶ تولید شود.

سایپا پس از مواجه شدن با مشکلات متعدد که منشا اصلی همه‌ی آن‌ها موتور بود، به این فکر افتاد تا موتور‌هایی به‌روز با آلایندگی کم و راندمان بالا که از تکنولوژی روز بهره می‌برند را تولید کند.

چرا DAE از بین رقبای خود انتخاب شد؟

سایپا برای رفع این نیاز فراخوانی را در سطح بین‌المللی صادر کرد و پس از بررسی با شرکت تولید قوای محرکه DAE قراردادی را منعقد کرد. DAE چند سالی است که در بازار ایران وارد شده است و معروف‌ترین محصول آن نیز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک نصب شد.

DAE در اکثر محصولات خود از الگوی ساخت و طراحی میتسوبیشی ژاپن استفاده می‌کند و در بسیاری از گیربکس‌ها و موتور‌هایی که تولید می‌کند از قطعات ساخت شرکت میتسوبیشی بهره می‌برد.

دیدگاه شرکت DAE در مورد زیرساخت‌ها و همچنین شبکه توزیع این شرکت در ایران و خاورمیانه بسیار مثبت است. به روایت دیگر طرف چینی به خوبی از وضعیت بازار خودروی ایران و شرایط انحصاری آن مطلع است و به خوبی می‌داند که در چنین وضعیتی از طریق همکاری با سایپا می‌تواند صاحب چه سود عظیمی شود.

از سوی دیگر سایپا می‌داند که در شرایط سیاسی فعلی ایران، مطمئن‌ترین و قوی‌ترین شریکی که می‌تواند انتخاب کند باید از کشور چین باشد و در شرایط فعل چه شرکتی بهتر از DAE که با گیربکس دنا در بازار ایران امتحان خود را پس داده است.

همکاری‌های قبل از قراداد مگاموتور و DAE

چند ماه پس از نشستن محمدعلی تیموری، بر صندلی مدیرعاملی سایپا، وی در یکی از نشست‌های سایپا اعلام کرد که برای خودروی آریا که اولین کراس‌اوور سایپا به معنای درست کلمه است، از میتسوبیشی ژاپن موتور می‌گیرد و همچنین برای تولید داشبود با متریال با کیفیت و سطح نرم دستگاه‌های خط تولید را سایپا ازخارج کشور وارد کرده است.

با توجه به همکاری عمیق DAE و میتسوبیشی می‌توان انتظار داشت که مقصود از میتسوبیشی موتوری است که در DAE، اما تحت لیسانس میتسوبیشی تولید شده باشد، است. چراکه ژاپنی‌ها بار‌ها ثابت کرده‌اند همانقدر که بر کیفیت محصولات خود تاکید دارند بر امنیت مالی و روابط‌بین‌الملل خود نیز تاکید دارند و به محض خروج آمریکا از برجام ژاپنی‌ها نیز از بازار ایران خارج شدند.

برنامه مگاموتور و DAE برای تولید موتور

مطابق با گفته‌های مدیرعامل هر دو شرکت، هدف اصلی این قرارداد در گام اول ساخت موتور‌های احتراق داخلی با باتکنولوژی‌های روزدنیا است. سپس در گام دوم برنامه این دو شرکت ساخت موتور‌های هیبریدی (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و درنهایت تمام برقی (BEV) است.

نکته قبل توجه این است که مطابق با گفته مقامات سایپا قرار است که تمام موتور‌ها پس از طراحی و تولید به سطح داخلی‌سازی ۸۰ درصد برسند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ----، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین