پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹
عصر سه‌شنبه و در خفقان هوای آلوده تهران، رونمایی از یک پیشرانه جدید، خبر مهمی برای صنعت ایران بود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این خصوص ادعا کرد که در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقا یافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز شده و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریور ماه ۱۴۰۲ در خودرو ری‌را به کار گرفته می‌شود. تولید و بهره برداری از موتور سه استوانه نیز در دستور کار قرار دارد. ادعا شده که ای رویه، کمک کار مناسبی در تحقق هوای پاک است؟ منتقدین این خبر را با رویکرد تبلیغاتی نگریسته و آن را نوعی ماهیگیری از آب گل آلود فروش بورسی خودرو تحلیل کرده اند.

شعار سال: موتور خودرو اساسا یکی از نماد‌های توسعه و پیشرفت صنعت خودروسازی محسوب شده و شمار کشور‌هایی که توان طراحی و تولید پیشرانه درونسوز با بهره‌وری مناسب را دارند زیاد نیست. به نمایش گذاشتن یک پیشرانه جدید با هدف بالا بردن راندمان و کاهش آلایندگی، قطعا خبر مهمی برای صنعت خودروی ایران محسوب می شود. مراسمی که البته فرصت خوبی برای مدیران خودروساز و نماینده مجلس به وجود آورد تا درباره وجوه مهم دیگر این صنعت و بازار فروش خودرو و بورس کالا نیز موضوعات و درخواست هایی را بیان کنند. عصر سه‌شنبه در جاده مخصوص و در سالن همایش‌های ساپکو، ایران خودرو از آغاز تولید انبوه پیشرانه جدید خود خبر داد و موتور بهینه‌سازی شده به نام EFP را در معرض دید مقامات صنعتی کشور و خبرنگاران قرار داد. 

در حاشیه مراسم نیز نمایشگاه کوچکی از موتور جدید ایران خودرو به همراه نمونه‌ای از دنا پلاس که این موتور را روی آن نصب کرده بودند و همچنین متعلقات و تجهیزات مخصوص خودرو‌های برقی آینده، در سالن جنبی برگزار شده بود که مهمانان به صورت عینی این محصول صنعتی جدید و امکانات پیرامونی آن را ملاحظه کنند.

سوال اینجاست که آیا واقعا ایران خودرو به فکر توسعه صنعت موتور کشور و کاهش آلایندگی و تحقق هوای پاک است یا افزایش فروش خودرو از طریف بورس؟ و بحث رونمایی از موتور جدید و ادعای تحقق هوای پاک، بهانه ای است برای ارتقا لابی گری ها برای تداوم فروش خودرو در بورس؟! آیا سراغ دارید که شرکتی در بورس باشد و محصولاتش را هم در بورس عرضه کند و تقریبا انحصارگران تولید همان محصولات هم باشند؟ عجایت ایرانی تولید خودرو و بازار بورس است، زیاد تعجب نکنید. 

تولید انبوه موتور و پلت فرم برقی جدید

نخستین سخنران برنامه، مهدی رجبعلی مدیرعامل شرکت ایپکو (مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو) بود که ضمن اشاره به تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته در این مجموعه گفت: «راهبرد ایران خودرو در حوزه موتور طی سال‌های گذشته به دو مسیر ارتقاء موتور‌های موجود و طراحی موتور‌هایی با تکنولوژی روز بوده است. موتور EFP موتوری است که می‌تواند استاندارد یورو ٦ را پاس کند و از نظر مصرف سوخت هم تا ١ لیتر نسبت به موتور نسل قبل یعنی EF۷، کاهش مصرف سوخت دارد. موتور هم به صورت اتمسفریک و هم به صورت توربو طراحی شده و پایه گازسوز نیز هست.»

رجبعلی با اشاره به ویژگی برجسته این موتور گفت: «گشتاور موتور جدید تا ٢٤٠ نیوتن متر افزایش یافته است و تا ١٢٠ کیلووات قدرت دارد. ضمن این که گشتاور موتور در دور‌های گسترده تری از موتور در دسترس است و از دور ۱۲۰۰ می‌تواند حداکثر توان را در اختیار راننده بگذارد. از طرفی حد بالای دور موتور تا ٦ هزار و ۲۰۰ افزایش یافته است.»

وی در پایان داد: «توربوشارژ موتور ، برقی شده است و به همین دلیل تاخیر در دورگرفتن موتور کاهش یافته است. حتی در قطعات متحرک بازنگری انجام شده است تا اصطکاک کاهش یابد و دورگیری موتور تسریع شود. در آینده این موتور روی خودروهایی، چون ری‌را نصب خواهد شد.»

تولید انبوه موتور EFP جدید ساخت ایران و ادعای تحقق هوای پاک؟!
محمدقاسمی مدیرعامل جتکو نیز در خصوص پلتفرم برق و الکترونیک بومی این خودرو گفت: «طراحی و تولید پلتفرم بومی با مالکیت معنوی گروه صنعتی ایران خودرو یک اتفاق بزرگ است و در حوزه تکنولوژی سعی شده بر مبنای فناوری روز دنیا استفاده شود.» «استاندارد‌های بسیار قوی برای اولین بار در حوزه ایمنی این پلتفرم استفاده شده و دستاورد‌های ما در سطح یک طراحی برق و الکترونیک خودروسازان بزرگ جهان است. از این رو در توسعه محصولات جدید این پلتفرم می‌تواند باعث تولید خودرو‌های مدرنی شود.»

مدیر عامل جتکو تصریح کرد: «در طراحی این پلتفرم سعی شده زنجیره تامین قطعات مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل در این بخش تامین کنندگان متعددی در داخل داریم که کار توسعه محصول و خدمات را ساده می‌کند. این در حالی است که تا ٢٥ درصد از ارزش یک خودرو در ایران خودرو مربوط به پلتفرم برق و الکترونیک است و با توسعه این بخش این ارزش تا ٤٥ درصد مطابق با معیار‌های جهانی پیش خواهد رفت که امکان استفاده از تکنولوژی‌های جدید را فراهم می‌کند.» محمدقاسمی اضافه کرد: «با این روند ایران خودرو در آینده پلتفرمی را در اختیار خواهد داشت که تنها با تغییر در نرم افزار‌ها می‌تواند آپشن‌ها و امکانات بسیاری را به محصولات اضافه کند.»

تولید انبوه موتور EFP جدید ساخت ایران و ادعای تحقق هوای پاک؟!
تولید ۳۵ درصد محصولات ایران خودرو با موتور جدید

در ادامه مراسم مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز صحبت کرد. دکتر مهدی خطیبی در حضور علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، امیرحسین قناتی، معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو و محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا گفت: «موتورجدید EFP نسبت به موتور قبلی از حدود ۲۵ نیوتن متر گشتاور و ۱۵ اسب بخار بیش‌تر برخوردار بوده و دارای وزن و مصرف سوخت ۱۰ درصد کم‌تر است.» وی با بیان این‌که در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقا یافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز شده و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریور ماه ۱۴۰۲ در خودرو ری‌را به کار گرفته می‌شود تصریح کرد: تولید و بهره برداری از موتور سه استوانه نیز در دستور کار قرار دارد.

تولید انبوه موتور EFP جدید ساخت ایران و ادعای تحقق هوای پاک؟!
خطیبی افزود: از ابتدای امسال قول دادیم تا در قالب برنامه «قرار» هر ماه شاهد رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو باشیم و در قرار دهم، طی ۲۷ دی ماه امسال شاهد معرفی و تولید انبوه موتوری کاملا جدید و ارتقا یافته در خانواده EF۷ به همراه بومی سازی پلتفرم‌های برق و الکترونیک هستیم.

او با بیان این که موتور از نظر تعدادی دو پنجم و از نظر وزن و اهمیت بیش از ۶۰ درصد ماژول‌های خودرو را شامل می‌شود، افزود: اکنون گروه صنعتی ایران خودرو در سه گروه موتور شامل EF، XU و TU در تولید محصولات خود استفاده می‌کند که سهم موتور‌های EF۷ از این تولید حدود ۲۵ درصد است، همچنین حق مالکیت معنوی و طراحی موتور جدید EFP متعلق به شرکت ایران خودرو است. خطیبی با اشاره به برخی مشخصات موتور جدید ایران خودرو، تصریح کرد: همه قطعات اصلی و شکل دهنده این موتور تغییر کرده و امیدواریم تا با استفاده از آن شاهد عرضه محصولات جدید ایران خودرو با کیفیت بهتر باشیم.

فشار قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به روند رو به افزایش تولید و عرضه محصولات این گروه خودروسازی، افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید کامل خودرو هستیم و به همین تعداد میزان تحویل و صدور فاکتور محصولات برای مشتریان افزایش یافته است، اما آن‌چه اکنون بیش از هر موضوع دیگری صنعت خودرو را آزار می‌دهد، موضوع قیمت گذاری دستوری خودرو است که متاسفانه با استفاده از واژه انحصار توجیه می‌شود.

خطیبی با بیان این که با ۳۸ درصد سهم نسبی ریالی که ایران خودرو و سایپا از بازار خودرو دارند، باید در مفهوم انحصاری بودن بازار خودرو بازنگری صورت گیرد، افزود: طی چند سال اخیر به دلیل قیمت گذاری دستوری بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی پنج سال از جیب خودروسازان رفته و باید ببینیم که این پول عاید چه افراد یا گروه‌هایی شده است؟

مدیرعامل ایران خودرو افزود: این در حالی است که با در نظر گرفتن سهام‌داران ایران خودرو در سهام عدالت و بورس حدود یک چهارم مردم سهام‌دار ایران خودرو هستند و باید مشخص شود که چرا باید بخشی از قیمت واقعی خودرو از سهام آن‌ها کسر و عاید برخی گروه‌ها شود؟ وی با اشاره به ماده ۹۰ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، افزود: بر اساس این ماده دولت مکلف به جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری برای بنگاه هاست و باید سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی به عنوان متولیان اصلی تکلیف اجرایی شدن این قانون در صنعت خودرو را روشن کنند، ما نیز با جدیت این موضوع را پی‌گیری می‌کنیم و متعهد و هم قسم به رعایت منافع سهام‌داران طبق قانون تجارت هستیم که هر گونه اقدامی بر خلاف منافع سهام‌داران را منع کرده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، افزود: در زمینه تحقیق و توسعه، امسال یک میلیارد دلار بودجه تعریف کردیم، اما این پول باید چگونه تامین شود و این تفکر که ایران خودرو و سایپا باید زیان‌ده باشند از کجا شکل گرفته است؟ خطیبی تصریح کرد: از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عایدی مالیات از جیب دولت رفته است، با این وجود هر وقت که می‌خواهیم نسبت به قیمت‌گذاری دستوری انتقاد کنیم با مطرح کردن موضوع انحصار از آن جلوگیری می‌کنند.
 

تولید انبوه موتور EFP جدید ساخت ایران و ادعای تحقق هوای پاک؟!

بورس کالا به واقعی شدن قیمت خودرو کمک می‌کند

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز سخنران پایانی مراسم بود. او تولید موتور را یکی از گلوگاه‌های صنعت خودرو دانست و گفت: «گروه صنعتی ایران خودرو با تولید موتور جدید EFP گام مثبت و ارزشمندی در جهت بهبود کیفیت محصولات خود برداشته است. تولید موتور و طراحی پلتفرم نیازمند هزینه سنگینی است و شرط تامین این هزینه، تولید در تیراژ بالاست و تولید مثلا چند صد هزار موتور اقتصادی نخواهد بود و باید تولید میلیونی موتور را شاهد باشیم تا امکان رقابت وجود داشته باشد.»

کریمی افزود: صنعت خودرو با سه چالش اصلی مواجه است که نخستین عرصه در بخش تولید است، با توجه به نیاز کشور به خودرو و نقش خودرو‌های سواری و سنگین در زندگی مردم تعداد تولید خودرو بسیار اهمیت دارد و اکنون خودرو حلقه مهمی در زنجیره اقتصاد کشور و اگر صادرات آن توسعه یابد می‌تواند به کالای مهمی در سبد صادراتی کشور تبدیل شود. کریمی، تقاضای موثر سالانه کشور به خودرو را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، سالانه چند هزار دستگاه خودرو برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده نیاز است این در حالی است که تجربه قبلی نشان داده صنعت خودرو کشور قادر به تولید سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است، اما در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های غرب و شیوع کرونا تیراژ تولید خودرو کاهش یافت.

کریمی چالش دوم را کیفیت و مطالبه بحق مردم دانست و افزود: همان‌طور که اعتقاد داریم باید از تولید داخلی حمایت شود تا به تولید کننده امکان افزایش تولید حتی با کیفیت پایین داده شود و در ادامه این کیفیت ارتقا یابد، باید تولیدکنندگان نیز حداکثر تلاش خود را برای ارتقای کیفیت و بهبود جایگاه محصولات خود در بازار داخلی و بازار‌های جهانی به کار گیرند تا طی یک زمان‌بندی مشخص به کالا‌های با کیفیت دست یابیم. این که در شرایط تحریم میزان داخلی سازی برخی خودرو‌ها به ۷۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته کار کمی نیست، همچنین علاوه بر بهبود کیفیت، ایران خودرو و سایپا طی امسال و سال آینده ۱۲ محصول جدید را به بازار عرضه می‌کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی موضوع قیمت گذاری را چالش سوم صنعت خودرو قلمداد کرد و گفت: همه تلاش تولیدکنندگان کالا و خدمات بر آن است که سود متعارفی از تولید و عرضه محصولات داشته باشند و در صنعت خودرو نیز، خودروسازان با بالغ بر هزار قطعه ساز و چندین شرکت خودروسازی باید بتوانند محصولات خود را با قیمت تمام شده واقعی و سود متعارف به بازار عرضه کنند، بر این اساس حدود ۲۰ میلیون سهام‌دار ایران خودرو یا هر بنگاه اقتصادی دیگر برای تداوم تولید باید سود داشته باشند تا دولت نیز بتواند از این سود مالیات بگیرد.

کریمی با اشاره به کاهش نرخ مالیات تولیدکننده در بودجه‌های سنواتی، افزود: در بودجه سال جاری نرخ مالیات واحد‌های تولیدی از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافته و امسال هم پیشنهاد داده‌ایم تا نرخ مالیات واحد‌های تولیدی هفت درصد دیگر کاهش یافته و فرصت سرمایه گذاری و نوسازی ماشین آلات بنگاه‌های تولیدی فراهم شود.

وی با بیان این که قیمت گذاری خودرو بدون در نظر گرفتن سود منصفانه و با زیان منطقی نیست، گفت: هیچ تولید کننده‌ای قادر به ادامه تولید با زیان نیست و در این چارچوب عرضه خودرو در بورس می‌تواند به حذف سفته بازی و واقعی شدن قیمت خودرو کمک کند و در این مسیر شورای رقابت نیز باید به وظیفه اصلی خود برای قیمت گذاری کالا‌های انحصاری بازگردد.

کریمی با تاکید بر ضرورت همکاری ایران خودرو و سایپا، افزود: به دلیل حجم محدود بازار خودرو کشورمان و جلوگیری از رشد هزینه تمام شده، خودروسازان نباید کار‌های هزینه بر و تکراری داشته باشند بلکه باید در تعامل و همکاری با یکدیگر هزینه‌ها را کاهش دهند. متاسفانه اکنون نامهربانی‌هایی نسبت به صنعت خودرو وجود دارد، اما کمیسیون صنایع سعی کرده همواره حامی صنعت خودرو باشد و رشد و بالندگی صنعت خودرو با واقعی شدن قیمت‌ها را وظیفه خود می‌داند.


تولید انبوه موتور EFP جدید ساخت ایران و ادعای تحقق هوای پاک؟!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدار نیوز، تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۱۴۳۷۸۹،www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: فشار قیمت‌گذاری دستوری بر صنعت خودرو ، موتور جدید ایران خودرو ، تولید ۳۵ درصد محصولات ایران خودرو با موتور جدید ، موتورجدید EFP ، مزایای موتورجدید EFP ایران خودرو ، مدیر عامل جتکو ، تولید انبوه موتور جدید ساخت ایران ، تولید انبوه موتور EFPجدید ساخت ایران ، تولید انبوه موتور و پلت فرم برقی جدید ایران خودرو ، تولید انبوه پیشرانه جدید ایران خودرو ، رونمایی از موتور جدید ایران خودرو ، موتور بهینه‌سازی شده به نام EFP ، طراحی و تولید پیشرانه درونسوز با بهره‌وری مناسب ، مهدی رجبعلی مدیرعامل شرکت ایپکو ، ارتقای موتورهای خودروهای ایران خودرو ، طراحی موتور جدید ایران خودرو ، ویژگی های موتورEFP ، محمدقاسمی مدیرعامل جتکو ، مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو ، موتور جدید ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد ، هوای پاک با موتور جدید ایران خودرو ، حق مالکیت معنوی و طراحی موتور جدید EFP متعلق به شرکت ایران خودرو ، مشخصات موتور جدید ایران خودرو ، رشد ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید کامل خودرو ، علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، چالش های صنعت خودرو ، قیمت گذاری خودروی داخلی ، کیفیت خودروی داخلی ، تولید خودروی داخلی ، عرضه خودرو در بورس ، تخلفات خودروسازان در عرضه در بورس کالا ، عواید عرضه خودرو در بورس به جیب چه کسانی می رود ، لیست کشورهای دارای توان تولید موتور خودرو ، ایپکو یا مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ، ارتقاء موتور‌های موجود و طراحی موتور‌هایی با تکنولوژی روز ، راهبردهای ایران خودرو روی موتورهای تولیدی ، موتور EFP و استاندارد یورو شش ، طراحی موتور بصورت اتمسفریک و توربو ، امیرحسین قناتی معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو و محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا ، سه گروه موتور ایران خودرو شامل EF و XU و TU ، نیاز یک میلیون و پانصذ هزار خودرو در سال در ایران ، موتور EFP ، موتورEF
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین