پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۴۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
تسنیم مدعی شده است که یکی از شرکت‌های خودروسازی، کاتالیزور استانداردی که توسط یک شرکت دانش بنیان و با استفاده از فناوری‌های بومی تولید می‌شد را کنار گذاشته و به جای آن به تولید کاتالیزور توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خود با کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتر اقدام کرده است! منتظر دریافت توضیحات هستیم تا مشخص شود که آیا این خبر، صرفا نوعی حمایت از شرکتی خاص است یا گویا و افشا کننده یک تخلف می‌باشد.
شعار سال: بر اساس اعلام رئیس سازمان محیط زیست, ۸۰ درصد آلاینده‌های ایجاد شده در کلان‌شهر‌ها مربوط به وسایل نقلیه است که از این حجم عظیم آلاینده‌ها بخش زیادی مربوط به فرسوده بودن و استاندارد نبودن خودروهاست.

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۶ تهیه شده است، میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای خودرو‌های ایرانی ۶۰ درصد بالاتر از کشور‌های اتحادیه اروپاست. آمار‌ها نشان می‌دهد که در حالی که میزان انتشار آلاینده‌ها در خودرو‌های اروپایی ۱۳۰ گرم بر کیلومتر است این آمار برای خودرو‌های ایرانی به ۲۱۰ گرم به ازای هر کیلومتر جا‌به‌جایی می‌رسد!

بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر کرده، دو دلیل برای انتشار این حجم از آلاینده‌ها برای در خودرو‌های داخلی ذکر شده است:

دلیل اول عدم استفاده از فناوری‌های بهینه سازی موتور و دلیل دوم عدم استفاده از فناوری‌های کاهش اتلاف انرژی حین انجام کار (برای انتقال حداکثری توان تولید شده به چرخ‌های محرک) است. هر دو عمل ذکر شده نشان دهنده عدم رعایت استاندارد‌ها در تولید محصول و کیفیت پایین خودرو‌های داخلی است.

بیشتر تولیدات خودروسازان داخلی شامل موتور‌هایی است که از نظر فناوری بسیار قدیمی هستند و اندک توسعه‌هایی که بر روی این موتور‌ها انجام شده است نیز کارساز نبوده است. این موتور‌ها به فناوری‌های لازم جهت گذراندن آزمون‌های آلایندگی هوا مجهز نیستند و حتی از موتور‌های ۱۶ سوپاپ نیز آلاینده بیشتری تولید می‌کنند.

بر اساس قانونی که در کشور ما وجود دارد تمام خودرو‌ها چه داخلی و چه وارداتی باید استاندارد یورو ۵ را دریافت کنند، اما در بسیاری از موارد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا رعات استاندارد یورو ۵ را دور زده‌اند و خودرو‌ها را بدون دریافت مجوز از سازمان محیط زیست و بدون گذراندن تست‌های آلودگی هوا به بازار عرضه کرده‌اند.

به گفته‌ی رئیس پلیس راهور ناجا شرط پلاک شدن خودرو‌ها در سال ۱۳۹۹ دارا بودن استاندارد یورو ۵ بوده است و تولیدات خودروسازان داخلی قبل از سال ۹۹ دارای استاندارد یورو ۴ بوده است و به این دلیل این خودرو‌ها نمی‌توانسته اند پلاک شوند، اما خودروسازان خودرو‌های تولید سال ۱۳۹۸ و ۹۷ را به عنوان خودرو تولید سال ۹۹ تغییر مشخصات دادند و به عنوان خودرو سال ۱۳۹۹ که استاندارد یورو ۵ را دارد به بازار عرضه کردند. این روش دور زدن استاندارد یورو ۵ یکی از دلایلی بوده است که خودرو با تاخیر چند ماهه تا یک ساله به مردم تحویل داده شده است.

بر اساس یکی از مصوبات قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ تصویب شده خودروسازان موظف شدند تا با نصب کاتالیزور (فیلتر دوده) در خودرو‌های تولیدی، انتشار میزان آلاینده‌ها در خودرو‌های خود را کاهش دهند، اما به گفته‌ی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، یکی از شرکت‌های خودروسازی به تازگی کاتالیزور استانداردی که توسط یک شرکت دانش بنیان و با استفاده از فناوری‌های بومی تولید می‌شد را کنار گذاشته و به جای آن به تولید کاتالیزور توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خود اقدام کرده است که این کاتالیزور‌ها نه تنها کیفیت و کارایی محصول قبلی را ندارند بلکه نسبت به محصول شرکت دانش بنیان قیمت تمام شده بالاتری نیز دارند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که انحصار بازار خودرو ایران در دست دو شرکت "سایپا" و "ایران‌خودرو" باشد نمی‌توان انتظار افزایش کیفیت خودرو‌ها و کاهش سهم وسایل حمل و نقل در کاهش آلودگی کلانشهر‌ها را داشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۶۲۳۲۹۹، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
0
0
تنها چیزی که اهمیت نداره سلامت و جان مردمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین