پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
جایگاه زبان فارسی در میان زبان‌های پرکاربرد وب در سال ۱۴۰۰ دو پله و در سال ۱۴۰۱ تقریباً پنج پله کاهش یافت. در واقع، در سال مرداد ۱۴۰۰ بود که مقام‌های دولتی و کاربران فضای مجازی فارسی به کسب جایگاه پنجم میان زبان‌های پرکاربرد وب واکنش نشان دادند و کسب این جایگاه را نشان از «رشد شتابان خط و زبان فارسی در اینترنت» می‌دانستند، این جایگاه در دو سال گذشته روندی نزولی داشته است.

شعارسال: بررسی دوره جدید گزارش W۳tech نشان می‌دهد تنها ۱.۶ درصد از وب‌سایت‌هایی که زبان محتوای آن‌ها را می‌شناسیم از فارسی استفاده می‌کنند. این گزارش بیانگر آن است که جایگاه زبان فارسی در میان زبان‌های پرکاربرد وب در سال ۱۴۰۰ دو پله و در سال ۱۴۰۱ تقریباً پنج پله کاهش یافت. در واقع، در سال مرداد ۱۴۰۰ بود که مقام‌های دولتی و کاربران فضای مجازی فارسی به کسب جایگاه پنجم میان زبان‌های پرکاربرد وب واکنش نشان دادند و کسب این جایگاه را نشان از «رشد شتابان خط و زبان فارسی در اینترنت» می‌دانستند، این جایگاه در دو سال گذشته روندی نزولی داشته است.

کاهش سهم زبان فارسی در محتوای وب دنیا از ۲/۶ درصد به ۱/۶ درصد

در مرداد ۱۴۰۰ گفته شد سه سایت دیجی‌کالا، آپارت و ورزش‌سه در فضای مجازی و همچنین افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در سال‌های گذشته دلیل رشد زبان فارسی بوده و در گزارش آن زمان W۳tech این سه سایت فارسی در صدر قرار داشتند. با این حال، در گزارش حاضر W۳tech نام هیچ یک از این سه سایت ایرانی نیامده است و سایت‌اپلیکیشن‌های فیس‌بوک، توییتر، ویکی‌پدیا، آفیس، وردپرس و ... در صدر قرار دارند.

در حال حاضر زبان انگلیسی با ۵۳.۶ درصد در رتبه نخست، زبان اسپانیولی با ۵.۳ درصد در رتبه دوم، زبان روسی با ۴.۸ درصد در رتبه سوم، زبان آلمانی با ۴.۵ درصد در رتبه چهارم، زبان فرانسوی با ۴.۳ درصد در رتبه پنجم، زبان ژاپنی با ۴ درصد در رتبه ششم، زبان پرتغالی با ۲.۸ درصد در رتبه هفتم، زبان ترکی با ۲.۲ درصد در رتبه هشتم، زبان ایتالیایی با ۲.۱ درصد در رتبه نهم و زبان فارسی و هلندی-فلاندی با ۱.۶ درصد همزمان جایگاه دهم را در میان زبان‌های پرکاربرد وب کسب کرده‌اند.

گزارش جدید W۳tech نشان می‌دهد محبوب‌ترین وب‌سایت‌های مورد استفاده برای زبان فارسی چنین بوده‌اند:

Facebook.com

Twitter.com

Wikipedia.org

Office.com

WordPress.com

Whatsapp.com

Blogger.com

Debian.org

Canva.com

Samsung.com

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تدبیر و امید، تاریخ انتشار: 5شهریور1402، کدخبر: 370695، tadbirvaomid.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین