پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
کاشی دزدی از سر درب‌ها، سرقت درب‌های قدیمی و سنگ قبر‌های بالای صد سال، کش رفتن شیر‌های سنگی قبور، کندن کتیبه‌ها و اجر‌ها و ...، امروزه بعنوان کاسبی بعضی‌ها در آمده است. عاملان، عموما با قیمت‌هایی چند ده میلیون تومانی، دست به تخریب آثار بار ارزش چند صد میلیاردی می‌زنند و با توجه به آشفته بازار حفاظت در وزارت میراث و گردشگری، بانکی از قانون ندارند. ضرغامی هم که چیزی نمی‌دونه مثلا؟ عزت، مردم رو ولش، جواب خدا رو چی می‌خوای بدی با این بی تخصصی ات.

شعار سال: در روز‌های گذشته درِ چوبی مسجد حاج قنبر علی خان کرد مافی، غیب و به جای آن یک در آهنی گذاشته شده و جلوی سردر سنگی خانه تاریخی حاج حسین ملک در بازار بین‌الحرمین تهران با کرکره آهنی پوشانده و از نطر‌ها غیب شده است!

در اواخر دهه ۹۰ بعد از سرقت‌های سریالی و دنباله‌دار مجسمه‌ها و تندیس‌های شهر تهران، سارقین به سراغ تزئینات تاریخی این شهر آمدند، سرقت‌هایی که شامل کاشی‌های ارزشمند عمارت‌های قاجاری، تزئینات دروازه‌های تاریخی و … بود.

وقتی در‌های عمارت‌های قاجاری غیب می‌شود
سرقت کاشی‌های قاجاری مسجد قنبرعلی خان (لوکیشن فیلم رضا مارمولک)

در همان زمان کاشی‌های قاجاری، مسجد و حوزه علمیه حاج قنبر علی خان کرد مافی مفقود شد و هیچگاه خبری از علت مفقودی و یا سارقین احتمالی منتشر نشد. این مسجد تاریخی که مناره و بادگیر منحصر به فرد آن در تهران یگانه است، لوکیشن فیلم به یادماندنی رضا مارمولک نیز بوده است.

وقتی در‌های عمارت‌های قاجاری غیب می‌شود

غیب شدن در قاجاری مسجد قنبرعلی خان و در آهنی جایگزین شده

شوربختانه در تعطیلات مذهبی چند روز گذشته، در چوبی باقی‌مانده از دوران قاجار مسجد قنبرعلی خان، غیب و به جای آن یک در آهنی نصب شده است! موضوع مهم این است که آیا این کار با مجوز یا بدون مجوز میراث انجام شده است و تغییرِ در یک مسجد قاجاری که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، براساس کدام دستور العمل‌ها انجام شده است؟

وقتی در‌های عمارت‌های قاجاری غیب می‌شود

وقتی در‌های عمارت‌های تاریخی غیب می‌شوند

و متاسفانه در همین روز‌ها سردر حجاری شده خانه تاریخی و قاجاری حاج حسین ملک در بازار بین‌الحرمین تهران با یک کرکره آهنی از نظر‌ها پنهان و غیب شده است!

وقتی در‌های عمارت‌های قاجاری غیب می‌شود

سردر سنگی خانه تاریخی و قاجاری حاج حسین ملک قبل از غیب شدن

آیا کشیدن کرکره آهنی بر روی سردر‌های تاریخی به عنوان لایه حفاظتی، از دستور العمل‌های جدید وزارت میراث است؟ آیا در آینده منتظر بود به بهانه حفاظت از در‌های چوبی عمارتها، در‌ها از جا کنده شود به جای آن در فلزی و آهنی نصب شود؟ آیا وزارت میراث نظارتی بر آثار ثبتی و ارزشمند دارد؟

وقتی در‌های عمارت‌های قاجاری غیب می‌شود

سردر سنگی خانه تاریخی و قاجاری حاج حسین ملک بعد از غیب شدن

آیا مالک و مالکان آثار ثبت شده در فهرست ملی و ارزشمند ایران می‌توانند، بدون اخذ مجوز‌های لازم، هر اقدامی که به نظر خودشان صحیح است انجام دهند؟ آیا میراث اطلاع دارد که در چوبی تاریخی مسجد قنبرعلی خان، هم اکنون در چه وضعیتی و کجا نگهداری می‌شود؟ امیدواریم وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی (مگص) پاسخی در این خصوص منتشر کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سفرنویس، تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر:۲۹۱۹۶، safarnevis.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین