پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
به گفته مسئولان استان «مقبره‌الشعرای» تبریز به عنوان نمادی از عظمت فرهنگی، هنری و ادبی خطه آذربایجان در مسیر ساماندهی و بازسازی در حد شان و جایگاه ۴۰۰ شاعر و ادیب خفته در این مجموعه قرار گرفته و در سایه توجه دولت سیزدهم این روند با شتاب در حال انجام است.این مجموعه از مکان‌های ارزشمند و مهم گردشگری کهن شهر تبریز و منطقه و از غنی‌ترین یادمان‌های حوزه فرهنگ، هنر و ادب کشور است، آرامگاه شاعر پرآوازه و جهانی استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار و شاعران دیگری همچون اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است.

شعار سال: مجموعه فرهنگی، تاریخی، ادبی و گردشگری «مقبره‌الشعرا» تبریز با قدمت حدود ۸۰۰ سال در محله قدیمی «سرخاب» تبریز و در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» واقع شده و بر اساس منابع تاریخی، پیکر حدود ۴۰۰ شاعر و ادیب ایرانی ادوار مختلف تاریخی کشور را در خود جای داده است و با توجه به قدمت و اهمیت این مجموعه و علاقه مندی گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آن، دولت آیت الله رئیسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام و توجه ویژه‌ای به بازسازی آن در شان و جایگاه عظمت فرهنگی و تمدنی این خطه نشان می‌دهند طوری که در دور دوم سفر آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی از مقبره الاشعرا تبریز بازدید و در این مکان با اصحاب فرهنگ، هنر و ادب استان دیدار کرد.

پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم


این مجموعه از مکان‌های ارزشمند و مهم گردشگری کهن شهر تبریز و منطقه و از غنی‌ترین یادمان‌های حوزه فرهنگ، هنر و ادب کشور است، آرامگاه شاعر پرآوازه و جهانی استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار و شاعران دیگری همچون اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است.

در سالیان گذشته محوطه این مجموعه فرهنگی تاریخی به علت بی توجهی دولت‌های گذشته و نهاد‌های محلی در وضع نابسامانی قرار داشت و حصار‌های گالوانیزه پیرامون آن را محصور کرده بود که با همت دولت سیزدهم و تلاش دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تبریز، از سال گذشته این حصار‌ها برچیده شده و محوطه مقبره الشعرا برای بازدید گردشگران، دوستداران آثار تاریخی و اهل فرهنگ و هنر به شکل زیبایی ساماندهی و بازسازی شده است.

برای تکمیل طرح ساماندهی مجموعه فرهنگی تاریخی «مقبره الشعرا» در بازه زمانی سه سال، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سفر استانی دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی تصویب شد و با تزریق این اعتبار روند اجرای این طرح با شتاب بیشتری در حال اجراست.

ساماندهی بخش شمالی (صفه شمالی) مقبره الشعرا با هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت و صرف ۲۵۰ میلیارد ریال در هشتم شهریور سال گذشته به بهره برداری رسید.

ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) این مجموعه با ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت نیز با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیارد ریالی در حال اجرا بوده که پس از ساماندهی و تکمیل کامل، به پروژه صفه شمالی مقبره الشعرا الحاق می‌شود.

پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم


مقبره الشعرا به بهترین شکل بازسازی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد شهریار در تبریز، مقبره الشعرا را گواه عظمت خطه آذربایجان دانست و گفت: تدفین پیکر ۴۰۰ شاعر و ادیب در این مجموعه، عظمت فرهنگی این شهر را به رخ جهانیان می‌کشد.

مهدی اسماعیلی با بیان اینکه طرح‌های فرهنگی عمرانی آذربایجان شرقی از جمله بازسازی مقبره الشعرا در دولت سیزدهم با شتاب خوبی در حال اجراست، افزود: یک مکان باشکوه در شان و جایگاه بلندای شعر در تبریز در حال آماده سازی بوده و امید است به زودی مقبره الشعرا به بهترین شکل بازسازی شود.

مقبره الاشعرا از فاخرترین مجموعه‌های فرهنگی و گردشگری ایران است

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: این مجموعه از فاخرترین مجموعه‌های فرهنگی و گردشگری ایران است که مورد توجه دولت سیزدهم است.

محسن منصوری با بیان اینکه رئیس جمهور شخصا عنایت ویژه‌ای به آذربایجان شرقی دارد و جزئیات پروژه‌ها را پیگیری می‌کند، در خصوص پروژه محوطه سازی مقبره الشعرا گفت: این پروژه از لحاظ فرهنگی پروژه مهمی در استان است و گره‌های مدیریتی داشت که اکنون این گره‌ها رفع شده و منابع لازم برای اجرای آن اختصاص یافته است.

پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم
پروژه مقبره الشعرا روبه اتمام است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در سفر استانی سال گذشته آیت الله رییسی به تبریز یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در بازه زمانی سه ساله و برای هر سال ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی مقبره الشعرا تصویب شد، گفت:

در سال جاری با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده علاوه بر ۴۰۰ میلیارد ریال، ۲۵ درصد نیز بیشتر از مبلغ مصوب و در مجموع ۵۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی مقبره الشعرا هزینه شد.

سیدمحمدحسین بلاغی، با بیان اینکه سال مالی جدید از اول مهر ماه امسال شروع می‌شود، افزود: قبل از آغاز سال مالی جدید هم اکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای سال دوم این پروژه تخصیص یافته و پیش بینی می‌شود این مبلغ به ۴۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

وی اظهار کرد: اعتبارات اجرای پروژه تکمیل مقبره الشعرا تبریز از منابع ملی و استانی تامین می‌شود و شهرداری تبریز نیز اقدامات لازم برای بهسازی خیابان‌های پیرامون مجموعه، سنگفرش پارک امامزاده سیدحمزه، بهسازی محوطه و اجرای آبنما در این پارک را انجام می‌دهد که این طرح‌ها دارای حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ایجاد کریدور (مسیر عبور) از جنوب پارک سیدحمزه به مقبره الشعرا نیز در حال اجرا است، گفت: بازطراحی فضا‌های فرهنگی، هنری و ادبی زیر مجموعه در سه طبقه نیز از سوی این اداره کل در حال انجام است.

بلاغی، ادامه داد: بازسازی و تکمیل مجموعه مقبره الشعرا پروژه بزرگی بوده و تکمیل آن نیاز به زمان بیشتری دارد، ولی با توجه به اهتمام ویژه استاندار آذربایجان شرقی و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش می‌شود این پروژه با سرعت بیشتری اجرا و تکمیل شود تا کار‌های نرم افزاری و فرهنگی در این مجموعه آغاز شود.

پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم

ظرفیتی مانند مقبره الشعرا را در هیچ جای دنیا نمی‌توان یافت

شهردار تبریز نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه مقبره الشعرا و تدفین پیکر حدود ۴۰۰ شاعر، عارف و نامی در این مجموعه تاریخی و فرهنگی، گفت: ظرفیتی مانند مقبره الشعرا را در هیچ جای دنیا نیم توان یافت.

یعقوب هوشیار، با بیان اینکه شهرداری تبریز پروژه بازسازی بخش جنوبی و شمالی (صفه شمالی و جنوبی) مجموعه مقبره الشعرا را اجرا می‌کند، افزود: بخش شمالی این پروژه با هشت هزار مترمربع مساحت و صرف ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات کف سازی، نصب سردیس شعرا و عرفای مدفون در مقبره الشعرا، نصب باکس‌های گل، تامین روشنایی و نیمکت برای استراحت شهروندان در شهریور ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

بخش شمالی این پروژه با هشت هزار مترمربع مساحت و صرف ۲۵۰ میلیارد ریال برای اجرای عملیات کف سازی، نصب سردیس شعرا و عرفای مدفون در مقبره الشعرا، نصب باکس‌های گل، تامین روشنایی و نیمکت برای استراحت شهروندان در شهریور ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: بخش جنوبی این پروژه نیز به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در مرحله کف سازی محیط، ساماندهی ورودی مقبره، تامین روشنایی محیط، نصب نماد‌های شهری و باکس‌های گل است.

شهردار تبریز گفت: مرحله اول این پروژه در ۲۰۰ مترمربع با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال در حال تکمیل است و فاز دوم آن به زودی اجرایی و فاز سوم نیز در حال نصب تاسیسات برقی و مکانیکی است.

هوشیار، ادامه داد: سنگفرش صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی با پنج هزار مترمربع مساحت و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی یادآور شد: نورپردازی بنای مقبره الشعرا در ۲ جبهه جنوبی و شمالی از اقدامات شهرداری تبریز در حوزه زیباسازی محیط است که بخشی از آن انجام شده و در دست تکمیل است.

شهردار تبریز گفت: سنگفرش خیابان‌های پیرامون مقبره الشعرا به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و با اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریال در راستای ساماندهی مجموعه گردشگری و تاریخی مقبره الشعرا اجرا می‌شود.
سنگفرش خیابان‌های پیرامون مقبره الشعرا به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و با اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریال در راستای ساماندهی مجموعه گردشگری و تاریخی مقبره الشعرا اجرا می‌شود.

هوشیار، افزود: با اتمام پروژه‌های مرمتی شهرداری تبریز در مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره الشعرا، این بنای فرهنگی تبدیل به مرجع گردشگری تبریز و منطقه می‌شود.

پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم

پیشرفت ۷۰ درصدی سنگفرش صحن جنوبی مقبره الشعرا

عضو شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه سنگفرش و کف سازی معابر صحن جنوبی مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبره الشعرا حدود ۷۰ درصد پیشرفت کرده است، گفت: از سوی حوزه عمران منطقه ۱۰ شهرداری تبریز سنگفرش صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی با پنج هزار مترمربع مساحت در حال اجراست.

مجموعه مقبره الشعرا از جایگاه خاصی در بین گردشگران و اهالی فرهنگ و ادب کشور برخوردار است، افزود: سنگفرش این بخش با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و همچنین ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک در حال اجرا است.

وی بر ضرورت تسریع روند اجرای پروژه مذکور جهت استفاده مطلوب از فضا‌های شهری توسط شهروندان تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت فصل کاری و در پیش بودن فصل سرد سال، باید اقدامات لازم برای بهره برداری از این پروژه با سرعت بیشتری انجام شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۵۲۳۹۳۳۹، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین