پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
وضعیت سیب زمینی کاران از لحاظ قیمت خریداری محصول به هیچ وجه مناسب نیست. بدلیل عدم نظارت بر میزان کشت در سال زراعی گذشته، با کاهش قیمت مواجه هستیم و سیب زمینی با قیمت‌های ۵-۶ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. ضرورت دارد دولت با دو رویکرد اجازه صادرات محدود و تنظیم شده و یا خرید تضمینی توسط تعاون روستایی به داستان ورود کند. در همین راستا، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع کشاورزی این استان خبر داد.

شعار سال: وضعیت سیب زمینی کاران از لحاظ قیمت خریداری محصول به هیچ وجه مناسب نیست. بدلیل عدم نظارت بر میزان کشت در سال زراعی گذشته، با کاهش قیمت مواجه هستیم و سیب زمینی با قیمت‌های ۵-۶ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. ضرورت دارد دولت با دو رویکرد اجازه صادرات محدود و تنظیم شده و یا خرید تضمینی توسط تعاون روستایی به داستان ورود کند. در همین راستا، حسن جلیلوند مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع کشاورزی این استان خبر داد.

تداوم برداشت پائیزه سیب زمینی و کاهش شدید قیمت + ضرورت ورود دولت به صادرات در حجم تعیین شده
حسن جلیلوندبیان داشت که در سال زراعی جاری ۳۶۳ هکتار از مزارع کشاورزی این استان به زیر کشت سیب زمینی رفته (عموما رقم آگریا) که پیش بینی می‌شود حدود ۱۶ هزار تن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود. محصول تولید شده ازمزارع سیب زمینی استان علاوه بر میادین تره بار بصورت قراردادی به کارخانجات فرآوری این محصول ارسال می‌شود. مدیریت بهینه مصرف نهاده‌ها از جمله بذور استاندارد، کود‌های آلی، مصرف بهینه کود‌های شیمیایی منجر به ارتقاء سطح کیفی و کمی تولید این محصول در مزارع کشاورزی استان می‌شود.

اما مشکل اصلی سیب زمینی کار‌ها، نبود تعادل قیمتی در بازار برای فروش محصول توسط کشاورزان است. با وجود رشد ۲۵-۲۰۰ درصدی نرخ نهاد‌ها و هزینه‌های تولید، قیمت سیب زمینی حتی به تعبیری پائین‌تر از قیمت سال قبل رسیده و کشاورزان مجبور به خوراندن آن به دام سبک بعنوان وعده غذایی در بین رژیم غذایی متداول هستند.

شواهد میدانی نشان می‌دهد قیمت سیب‌زمینی برخلاف سال گذشته به دلیل افزایش بدون ضابطه تولید و ناتوانی در عرضه به بازار‌های خارجی دچار کاهش شدید شده است. این وضعیت به گونه‌ای است که سیب‌زمینی درجه دو که برای بازار کشور‌های آسیای میانه، افغانستان و عراق تولید می‌شد، بازار اشباع شده‌ای دارد و به ناچار با قیمت پایین برای خوراک دام استفاده می‌گردد.

تعداد بازدید : 5

بهزاد بابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی استانداری همدان در این خصوص از دولت در خواست نموده است که برای حل کوتاه مدت این مشکل شروع به رایزنی تجاری با کشور‌های هدف کرده و برای حل بلند مدت این موضوع مدیریت کل زنجیره سیب‌زمینی، از تولید بذر تا فروش، تنظیم بازار و صادرات را بر عهده تشکل‌های کشاورزی این حوزه بگذارد.

تداوم برداشت پائیزه سیب زمینی و کاهش شدید قیمت + ضرورت ورود دولت به صادرات در حجم تعیین شده
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین