پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
دکتر حسن زمانیان، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با سفر به ترکیه از چندین مرکز پژوهشی و دانشگاه برتر این کشور بازدید و با روسای آنان دیدار و گفتگو کرد. این سفر به دعوت رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه «توبیتاک» (TUBITAK) که اصلی‌ترین نهاد ملی تحقیق و توسعه این کشور است، انجام شد و مقدمات آن را مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم فراهم کرد.

شعار سال: به گزارش روابط‌عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر حسن زمانیان، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با سفر به ترکیه از چندین مرکز پژوهشی و دانشگاه برتر این کشور بازدید و با روسای آنان دیدار و گفتگو کرد. این سفر به دعوت رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه «توبیتاک» (TUBITAK) که اصلی‌ترین نهاد ملی تحقیق و توسعه این کشور است، انجام شد و مقدمات آن را مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم فراهم کرد.

حضور معاون وزیر علوم در گردهمایی منطقه‌ای انجمن جهانی سازمان‌های تحقیقات فناوری و صنعتی (WAITRO)
دکتر زمانیان در این سفر ضمن ملاقات با رییس شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TUBITAK) و رییس انجمن جهانی سازمان‌های تحقیقات فناوری و صنعتی (WAITRO)، در گردهمایی منطقه‌ای این انجمن جهانی شرکت کرد. گردهمایی منطقه‌ای انجمن جهانی سازمان‌های تحقیقات فناوری و صنعتی (WAITRO)، در تاریخ سوم تا پنجم مهرماه ۱۴۰۲ با هدف تقویت فعالیت‌های بین‌المللی و ایجاد هم‌گرایی بین کشور‌های عضو طی دو روز در کشور ترکیه برگزار شد.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان مرجع ملی این انجمن جهانی در جمهوری اسلامی ایران در این گردهمایی شرکت داشت. در این گردهمایی موضوعاتی از جمله تقویت روابط علمی در سطح کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا، ترغیب انجام طرح‌های پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های مشترک در سطح منطقه‌ای و جهانی در راستای تحقق‌بخشیدن به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، چالش‌ها و اعلام فرصت‌ها برای جذب مشارکت‌های مالی در طرح‌های پژوهشی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

همچنین در مورد فعالیت‌ها، نحوه مشارکت و حمایت انجمن جهانی WAITRO از انجام طرح‌های پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های مشترک اطلاع‌رسانی شد. بازدید از مرکز تحقیقات مرمره ترکیه مرکز تحقیقات TÜBİTAK MARMARA (MAM) به عنوان یکی از مراکز زیر مجموعه شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه فعالیت‌های خود را در پردیس TÜBİTAK در شهر کوجالی انجام می‌دهد. هدف این مرکز تبدیل شدن به یک قطب جهانی در تولید علم و فناوری با قابلیت‌های تحقیق، توسعه و نوآوری است که به طور گسترده توسط فناوری‌های انرژی، تغییرات آب و هوا و پایداری، فناوری‌های مواد و علوم زندگی مشترک است.

این مرکز به دلیل توانایی و ظرفیت تحقیقاتی، زیرساخت‌های تحقیقاتی و مدیریت فرآیند اداری و عملیاتی در سطح جهانی، یکی از سازمان‌های پیشرو در دنیای فناوری پیشرفته است. با رویکرد مشتری‌مداری خود، راه‌حل‌های بدیع را به سازمان‌ها و موسسات دولتی، خصوصی و نظامی ارائه می‌دهد. این راه‌حل‌ها از طریق تحقیقات پایه، تحقیق و توسعه کاربردی، انتقال فناوری، نوآوری، ساخت سیستم و تاسیسات، تنظیم استاندارد‌ها و استاندارد‌های ملی، مشاوره حرفه‌ای و فعالیت‌های آموزشی تحقق می‌یابد.

بازدید معاون وزیر علوم از مرکز ایده‌پردازی تکنوکنت مرمره ترکیه

دکتر زمانیان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از مرکز ایده‌پردازی تکنوکنت مرمره، دانشگاه سابانجی و مرکز بیوتکنولوژی STEMBIO ترکیه بازدید کرد.

بازدید از مرکز تحقیقات مرمره ترکیه مرکز تحقیقات TÜBİTAK MARMARA (MAM) به عنوان یکی از مراکز زیر مجموعه شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه فعالیت‌های خود را در پردیس در شهر کوجالی انجام می‌دهد. هدف این مرکز تبدیل شدن به یک قطب جهانی در تولید علم و فناوری با قابلیت‌های تحقیق، توسعه و نوآوری است که به طور گسترده توسط فناوری‌های انرژی، تغییرات آب و هوا و پایداری، فناوری‌های مواد و علوم زندگی مشترک است. این مرکز به دلیل توانایی و ظرفیت تحقیقاتی، زیرساخت‌های تحقیقاتی و مدیریت فرآیند اداری و عملیاتی در سطح جهانی، یکی از سازمان‌های پیشرو در دنیای فناوری پیشرفته است.

با رویکرد مشتری‌مداری خود، راه‌حل‌های بدیع را به سازمان‌ها و موسسات دولتی، خصوصی و نظامی ارائه می‌دهد. این راه‌حل‌ها از طریق تحقیقات پایه، تحقیق و توسعه کاربردی، انتقال فناوری، نوآوری، ساخت سیستم و تاسیسات، تنظیم استاندارد‌ها و استاندارد‌های ملی، مشاوره حرفه‌ای و فعالیت‌های آموزشی تحقق می‌یابد.

دکتر زمانیان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران از مرکز ایده‌پردازی تکنوکنت مرمره بازدید کرد. در این مرکز، مطالعات تحقیق و توسعه با حمایت از ایجاد ظرفیت کارآفرینی قوی و مؤثر، به محصولات، روش‌ها یا خدمات با فناوری پیشرفته با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شوند. همچنین محصولات برای صادرات تجاری شده و سپس به یک برند بین‌المللی قابل رقابت در بازار بین المللی تبدیل می‌شوند.

مرکز ایده‌پردازی تکنوکنت مرمره، مرکز توسعه فناوری TÜBİTAK است که در سال ۲۰۰۳ در پردیس TÜBİTAK تأسیس شده است. این مرکز یکی از اولین پارک‌های تکنوکنت است و مساحتی بالغ بر ۶۲ هکتار دارد که ۲۵.۷۳ هکتار آن "منطقه توسعه فناوری" (TEKGEB) و ۳۶.۲۷ هکتار از آن به عنوان "منطقه آزاد فناوری" (TEKSEB) است.

بازدید از دانشگاه سابانجی ترکیه

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این سفر ضمن بازدید از دانشگاه سابانجی ترکیه با رییس و معاون این دانشگاه نیز ملاقات کرد.

دانشگاه سابانجی یکی از دانشگاه‌های نسبتاً جدید ترکیه است که بودجه آن توسط موسسه خیریه تامین می‌شود. پردیس این دانشگاه خصوصی در فضایی بالغ بر ۱.۲۶ میلیون متر مربع بنا شده و در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز شهر استانبول قرار گرفته است. این مجموعه آموزش عالی که یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود، تحت نظارت یکی از بنیاد‌های برجسته ترکیه به نام بنیاد سابانجی در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است. فعالیت‌های این مجموعه همواره در مسیر بهبود سیاست‌های کمک به محیط زیست، بهداشت، کار و ایمنی بوده است؛ این دانشگاه متعهد است تا در هر فعالیت «انسان محور» با ذی‌نفعان هر بخش از مشکلاتی که جهان امروز با آن درگیر است، همکاری کند.

دانشگاه سابانجی ترکیه میزبان بیش از ۴ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی و بیش از هزار دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی است. این دانشگاه سه دانشکده و یک مدرسه زبان دارد و به دلیل تحقیقات بین‌رشته‌ای نوآورانه و سیستم آموزشی منحصر به فرد، شناخته‌شده است.

بازدید از مرکز بیوتکنولوژی STEMBIO

مرکز بیوتکنولوژی STEMBIO یکی از بخش‌های تحقیق و توسعه شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه است که در سال ۲۰۲۰ با هدف ارائه جدیدترین فناوری‌های بهداشتی که در سراسر جهان در زمینه سلولی و مولکولی توسعه یافته، تأسیس شده است.

این مرکز در زمینه فناوری‌های سلول‌های بنیادی و بافتی خدمات ارائه می‌کند، اولین و تنها مرکز سلول و بافت هیبریدی در ترکیه است. این مرکز در سه حوزه اصلی بانک خون بندناف، تولید و بانکداری سلول‌های بنیادی و بانک بافت فعالیت می‌کند. این مرکز یک پایگاه بیوتکنولوژی است که سلول‌ها و بافت‌های مشتق‌شده از انسان را پردازش می‌کند، محصولات فرآوری شده را به صورت آماده ذخیره کرده و آن‌ها را برای استفاده بالینی ارائه می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۹۷۸۳، www.msrt.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین