پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
درحالی که پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال سیلابی شدن مناطق جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان در محدوده بالادست سد کهیر است، این سد با مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعبی، آماده مهار سیلاب‌های احتمالی است.

شعارسال: سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب، بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان است که در ۹۰ کیلومتری غرب شهر چابهار و ۵ کیلومتری روستای کهیر واقع شده است.

سد کهیر آماده مهار سیلاب‌های احتمالی در سیستان و بلوچستان

این سد مهم با هدف اصلی تأمین آب شرب و کشاورزی روستا‌ها و اراضی پایین دست و هم‌چنین تأمین آب منطقه مکران در اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس‌جمهور آبگیری شد.

سد کهیر در منطقه‌ای واقع شده که با وجود خشک بودن، سیلاب‌های ناگهانی و مقطعی در آن منطقه شکل می‌گیرد و تاکنون این سیلاب‌ها علاوه بر خرابی‌های مسیر، بدون مهار به آب‌های آزاد سرازیر می‌شد، اما از زمان آبگیری سد کهیر، خطر سیلاب‌ها به فرصت ذخیره‌سازی آب و استفاده از این منابع آب شیرین برای مردم جنوب سیستان‌و‌بلوچستان تبدیل شده است.

سد کهیر از ابتدای آبگیری تا امروز بالغ بر ۴۵ میلیون مترمکعب ورودی آب داشته و هم‌اکنون ۳۵ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد. در واقع در صورت عدم وجود سد کهیر، ۴۵ میلیون مترمکعب آب شیرین در ۷ ماه گذشته، بدون مهار به آب‌های آزاد سرازیر می‌شد و امکان مدیریت خروجی آب به پایین‌دست به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب و ذخیره‌سازی ۳۵ میلیون مترمکعب دیگر برای تأمین آب روستا‌ها و شهر‌های هدف، میسر نمی‌شد.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب، از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص بروز سیلاب در بالادست سد کهیر در فصل بارش‌های امسال خبر داد و گفت: هم‌اکنون پرشدگی سد کهیر حدودا ۱۰‌درصد است؛ این سد ظرفیت حدود ۳۴۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که با پیش‌بینی‌های صورت گرفته ناشی از بروز سیلاب در این منطقه، با وجود سد کهیر نگران پایین‌دست آن نیستیم، چرا که مخزن این سد آمادگی خوبی برای مهار سیلاب‌ها دارد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 27آبان1402، کدخبر:2991295، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین