پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
متخصصان شرکت دانش بنیان یکتا کارآمدان توسعه آریا موفق به ساخت و راه اندازی خط تولید خودکار پنل‌های خورشیدی در کشور شدند. در این خط تولیدی از فناوری‌های مختلفی شامل کنترل یکپارچه دستگاه توسط PLC۱۲۰۰ زیمنس، سنجش دما توسط سنسورهای پلاتینیوم PT۱۰۰، ایجاد مکش بستر توسط ساید چنل دبی بالا، ایجاد مکش موضعی جهت برداشتن سلول های خورشیدی توسط شیر های ونتوری FESTO، سازه آلومینیوم مهندسی، ایجاد حرکات خطی و دورانی توسط سه سرو موتور استفاده شده است.

شعارسال: حمیدرضا عرب تربتی مدیرعامل شرکت یکتا کارآمدان توسعه آریا در توضیح خط تولید ساخته شده در این شرکت گفت: در این دستگاه از فناوری‌های مختلفی شامل کنترل یکپارچه دستگاه توسط PLC ۱۲۰۰ زیمنس، سنجش دما توسط سنسور‌های پلاتینیوم PT ۱۰۰، ایجاد مکش بستر توسط ساید چنل دبی بالا، ایجاد مکش موضعی جهت برداشتن سلول‌های خورشیدی توسط شیر‌های ونتوری FESTO، سازه آلومینیوم مهندسی، ایجاد حرکات خطی و دورانی توسط سه سرو موتور استفاده شده است.

راه‌اندازی خط تولید خودکار پنل خورشیدی در کشور

وی افزود: اکچویتور‌های خطی و دورانی پنوماتیک برای موقعیت‌های Pick & Place، ایجاد حرارت بستر و کنترل درجه حرارت توسط المنت‌های الکتریکی و کنترل توسط PLC، ایجاد حرارت سطح ویفر توسط IR Lamps با کنترل توسط پاور کنترلر و سامانه‌های LM Guide برای تسهیل موقعیت‌دهی‌های تکرار پذیر و دقیق از دیگر فناوری‌هایی است که در این دستگاه استفاده شده است.

این فناور به کار بردن ماژول لحیم مادون قرمز - که با تشکیل یک تیم تخصصی و انجام، ثبت و پایش بیش از ۵۰۰ تست پارامتر‌های لحیم به نتیجه رسیده - و استفاده حداکثری از قابلیت‌های صنایع داخلی در ساخت این خط تولید به طوری که تعداد زیادی از قطعات به کار رفته در دستگاه از جمله الکتروموتور‌های سه فاز و گیربکس‌های حلزونی در ماژول ریبون بازکن و جک‌های ماژول رشته بردار ساخت شرکت‌های داخلی هستند را از ویژگی‌های این دستاورد دانش بنیان عنوان کرد.

عرب تربتی گفت: پیچیدگی و چالش اصلی در ساخت این دستگاه، ناحیه سلول‌گذاری همراه با برش پرس و موقعیت دهی ریبون‌های مس با روکش قلع توسط گریپر‌های پنوماتیک و در نهایت پرس و لحیم مجموعه با دقت ۰.۱ میلیمتر بود.

وی تصریح کرد: این خط که به سفارش یک صنعت داخلی طراحی و ساخته شده با قابلیت لحیم خودکار ۶۰۰ سلول بر ساعت علاوه بر افزایش کیفیت و سرعت تولید، هشت نفر اپراتور در شیفت برای کارفرما صرفه جویی کرده که منجر به افزایش توان رقابتی این صنعت داخلی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خصوص محصولات تولید شده در این مجموعه گفت: این مجموعه به‌طور واقعی از سال ۱۳۹۷ از دوستانی که فقط آن را به ثبت رسانده بودند، خریداری شد و فعالیت خود را آغاز کرد. تمرکز ما بر روی حل مسائل خطوط تولید بود و با توجه به تجربیات پیشین بنده در حوزه خودروسازی و برادرم در حوزه کامپیوتر، شروع به بازاریابی کرده و اعلام کردیم که طراحی خط تولید را انجام می‌دهیم. درواقع سازمان‌هایی که نیاز به خط تولید جدید یا بهسازی در خطوط تولید خود دارند، با ما مرتبط می‌شوند تا ارزیابی کاملی بر روی این موضوع انجام دهیم و اگر تولید جدیدی نیاز داشته باشند، خط تولید جدید برای آن‌ها طراحی کرده و آنچه نیاز باشد بسازیم.

عرب تربتی ادامه داد: در غیر این صورت آن را مطابق مشخصات فنی از داخل و خارج کشور تأمین می‌کنیم، اما به طور کلی تخصص ما در طراحی خطوط تولید خاص است.

وی همچنین در توضیح نقطه تمایز این شرکت با سایر شرکت‌هایی که فعالیت مشابه دارند، افزود: توانایی حل مساله ما بسیار بالا است، در واقع مسائلی را که مطرح می‌شود، بسیار خوب و به صورت استاندارد برای تیم پروژه تعریف و آن را حل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت یکتا کارآمدان توسعه آریا یادآور شد: توانایی بالای حل مساله و برون‌سپاری اجزای آن مسئله یا خط تولید از ویژگی‌های مثبت مجموعه ماست؛ به شکلی که ما در یکی از پروژه‌های تحت نظارت خود ۱۷۰ پیمانکار برای انجام کار داشتیم و در پروژه دیگری نیز ۱۵۰ پیمانکار داشته‌ایم که با پروژه قبل در ۵۰ نفر اشتراک داشتند و باقی افراد جدید بودند.

عرب تربتی همچنین در مورد میزان اشتغال زایی مجموعه تحت مدیریت خود، تصریح کرد: به صورت مستقیم هفت نفر همکار و به طور غیرمستقیم تعداد زیادی پیمانکار اعم از شرکت‌های ماشین‌کاری و تراشکاری تا تیم‌های الکتریکال و برنامه‌ریز با این مجموعه همکاری دارند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4آذر1402، کدخبر: 85302164، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین