پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
برای تحقق راهبرد محوری برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری، با ۲ طیف مخاطب مواجه هستیم که فعالیت‌های آنان نقش مؤثری در تحقق «انتخابات پرشور و رقابتی» دارد؛ از یک‌سو مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی مخاطب اصلی رهنمود‌های رهبرمعظم‌انقلاب هستند و ازسوی دیگر با طیف‌ها و قشر‌های مختلف و حتی متفاوت اجتماعی مواجهیم که از دیگر مخاطبان «باید‌های انتخاباتی» به‌شمار می‌روند که در ادامه به بررسی وظایف و نقش‌های آنان می‌پردازیم.

شعارسال: برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات پیش‌رو، به‌عنوان تجلی مردم‌سالاری در نظام جمهوری‌اسلامی از موضوع‌هایی است که طی ماه‌های گذشته و در مناسبت‌های مختلف مورد تأکید رهبرمعظم‌انقلاب قرار گرفته است؛ راهبردی که «پایه تحول» و «راه‌حل مشکلات» به‌حساب می‌آید. درچنین شرایطی برگزاری هرچه پرشورتر انتخابات اسفندماه الزاماتی دارد که رهبرمعظم انقلاب در دیدار اخیر با هزاران نفر از مردم خوزستان و کرمان به تبیین آن‌ها پرداختند.

چه کسانی مخاطبان اصلی رهبری برای افزایش مشارکت هستند؟

براین‌اساس، برای تحقق راهبرد محوری برگزاری انتخاباتی با مشارکت حداکثری، با ۲ طیف مخاطب مواجه هستیم که فعالیت‌های آنان نقش مؤثری در تحقق «انتخابات پرشور و رقابتی» دارد؛ از یک‌سو مسئولان و دستگاه‌های حاکمیتی مخاطب اصلی رهنمود‌های رهبرمعظم‌انقلاب هستند و ازسوی دیگر با طیف‌ها و قشر‌های مختلف و حتی متفاوت اجتماعی مواجهیم که از دیگر مخاطبان «باید‌های انتخاباتی» به‌شمار می‌روند که در ادامه به بررسی وظایف و نقش‌های آنان می‌پردازیم.

وظایف راهبردی حاکمیت

نهاد‌ها و مسئولان دولتی و حاکمیتی همواره از اصلی‌ترین مخاطبان رهنمود‌های انتخاباتی رهبرمعظم‌انقلاب بوده‌اند. براین‌اساس و با عنایت به رویکرد ۴ وجهی «مشارکت پرشور»، «رقابت واقعی»، «سلامت حقیقی» و «امنیت کامل»، در این عرصه ۴ مخاطب اصلی برای تحقق «انتخابات پرشور» قابل احصاست.

شورای‌نگهبان

شورای‌نگهبان قانون‌اساسی از محوری‌ترین دستگاه‌هایی به‌حساب می‌آید که با توجه به حوزه گسترده وظایف، نقشی راهبردی در تحقق انتخاباتی پرشور و مشارکتی دارد. این نهاد با ارتقای کارآمدی در روش‌های احراز صلاحیت، می‌تواند گام‌های مؤثری درمسیر حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ بردارد.

درواقع جناح‌های مختلف سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وفادار به نظام باید میدان بازی در انتخابات را داشته‌باشند تا با هرچه رقابتی‌تر برگزار شدن انتخابات، شاهد حضور همه دیدگاه‌ها و طیف‌های اجتماعی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی باشیم.

دولت و شهرداری‌ها

ارتقای کارآمدی، نقشی اساسی در ترغیب جامعه به «مشارکت حداکثری» در انتخابات دارد. درچنین شرایطی، دولت و شهرداری‌ها به‌عنوان نخستین حلقه ارتباطی جامعه و حاکمیت، نقش محوری در حضور هرچه بیشتر مردم پای صندوق‌های رأی دارند. براین اساس پرهیز از تصمیمات شتاب‌زده، مانند آنچه در ماجرای گران شدن هزینه اینترنت طی روز‌های اخیر شاهد بودیم، می‌تواند به گرم‌تر شدن تنور انتخابات اسفندماه کمک کند. ازسوی دیگر، مقام‌های دولتی و شهرداری با پرهیز از وارد شدن به حاشیه‌ها، نقشی راهبردی و مؤثر در تحقق «مشارکت حداکثری» دارند. مهم‌تر اینکه ارتقای کارآمدی و رفع چالش‌ها و مشکلات مبتلابه جامعه، قشر‌های مختلف مردم را نسبت به اثرات «انتخاب صحیح» امیدوار خواهد کرد؛ موضوعی که تأثیر آن پای صندوق‌های رأی قابل مشاهده است.

مجلس و خبرگان

مردم در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ نمایندگان خود را برای حضوردر ۲ نهاد استراتژیک نظام، یعنی مجلس شورای‌اسلامی و مجلس خبرگان رهبری انتخاب خواهند کرد؛ این در حالی است که اطلاع‌رسانی شفاف و صحیح از عملکرد ۴ ساله گذشته این نهادها، کارکردی کاملا مشهود در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو خواهد داشت. بیان عملکردها، تشریح دستاورد‌ها و بیان دلایل بروز برخی کاستی‌ها، جامعه را نسبت به کارآمدی نمایندگان در رفع مشکلات موجود امیدوار می‌کند. براین اساس، نمایندگان این دو مجلس، وظیفه مهمی را در تشریح عملکرد ۴ ساله خود برای مردم برعهده دارند و از مهم‌ترین مخاطبان سخنان رهبرمعظم‌انقلاب برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات به‌شمار می‌روند.

نهاد‌های امنیتی

آنچه طی ماه‌های گذشته بروز و ظهور داشته، فعالیت‌های ضد‌مشارکتی برخی جریان‌هاست؛ موضوعی که نقش دستگاه‌های امنیتی در برخورد با چنین جریان‌هایی را دوچندان کرده‌است. در رأس این جریان‌ها، معاندان و ضدانقلاب خارجی قرار دارند که پس‌از متحمل شدن شکست سنگین در بی‌ثبات کردن کشور به‌دنبال ناآرامی‌های پاییز ۱۴۰۱، اکنون در پی دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات هستند. این جریان‌ها با بهره‌گیری از برخی عوامل داخلی، می‌کوشند راهبرد‌های ضدمشارکتی خود را در جامعه به‌صورت فراگیری منتشر کرده و مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی منصرف کنند. مقابله مؤثر با فعالیت‌های اینگونه جریان‌ها که گروه‌های تحریم‌کننده انتخابات در داخل نیز دنباله‌روی چنین مسیری هستند، از مهم‌ترین باید‌های دستگاه‌های امنیتی کشور محسوب می‌شود.

وزارت کشور

ارتقای سطح مشارکت عمومی یکی از وظایف وزارت کشور برشمرده شده است. بر همین مبنا، این نهاد انقلابی لازم است که از تمام ظرفیت‌های خود برای مهیا کردن مشارکت پرشور مردم استفاده کند. آماده بودن شرایط آسان رأی گیری در تمام شعبه‌ها، فراهم کردن رأی گیری در دورترین نقاط کشور، نظارت بر طی شدن قانونمند فرایند رأی‌گیری و جلوگیری از بروز تخلفات، زمینه‌های تسهیل افزایش مشارکت عموم مردم را مهیا خواهد کرد.

فعالان اجتماعی و ضرورت «مشارکت حداکثری»

رهنمود‌های رهبرمعظم‌انقلاب پیرامون افزایش مشارکت در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲، علاوه‌بر مخاطبان حاکمیتی، جامعه هدفی نیز در سطح اجتماع دارد؛ گروه‌ها و جریان‌هایی که عملکرد و راهبرد‌های انتخاباتی آنان؛ نقش مؤثری در برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات پیش‌رو دارد؛ اما در حال حاضر، شیوه‌ای ضدمشارکت را در پیش گرفته‌اند.

قدرت‌طلبان!

برخی جریان‌ها و طیف‌های سیاسی طی سال‌های گذشته همواره براین گمان بوده‌اند که با مشارکت پایین مردم در انتخابات، پیروز میدان خواهند بود و می‌توانند قدرت اجرایی و تصمیم‌سازی را در کشور به‌دست بگیرند. این گمانه غلط سبب شده آنان، راهبرد‌های انتخاباتی خود را با رویکرد پایین آوردن هرچه بیشتر سطح مشارکت پیگیری کنند؛ این‌درحالی است که همانگونه که رهبر معظم انقلاب اخیرا نیز دوباره تأکید کردند، رفع مشکلات نیازمند «مشارکت قوی» و تشکیل «مجلسی قوی» است.

تحریم‌کنندگان داخلی انتخابات

یکی از مهم‌ترین جریان‌های مخالف مشارکت پرشور مردم در انتخابات، گروه‌هایی هستند که با تهدید به تحریم انتخابات درصدد ایجاد تغییراتی به نفع جریان خود هستند. به این مفهوم که می‌کوشند از رهگذر «تحریم» به «تغییر» برسند؛ این‌درحالی‌است که چنین رویکردی دربردارنده تناقض‌های آشکاری است. همانگونه که رهبر حکیم انقلاب اخیرا تأکید کردند، اگر جریانی سیاسی می‌کوشد به نفع دیدگاه خود تحول ایجاد کند، مسیر صحیح آن، حضور فعالانه در انتخابات و تلاش برای کسب حداکثری آرای جامعه است؛ چراکه سبب می‌شود افراد همسو وارد مجلس شده و تأثیرگذاری بیشتری بر فرایند‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی – اقتصادی کشور داشته باشند.

احزاب سیاسی

هر چند انتخابات پیش رو در زمستان برگزار می‌شود، اما این رویداد سیاسی علی القاعده، بهار احزاب سیاسی است. این اتفاق زمانی محقق می‌شود که رقابت‌ها در فضایی سالم و به دور از بداخلاقی‌های سیاسی روی دهد و هجمه و تخریب، خاطر افکار عمومی را مکدر نکند.

تجربه نشان داده که ایجاد دوقطبی‌های کاذب برای هواداران احزاب هیجان‌آور است؛ غافل از اینکه دود این ترفند، در نهایت به چشم مردم می‌رود و از میزان مشارکت عمومی خواهد کاست.

رسانه‌های رسمی

برخی رسانه‌ها که به‌دنبال سیاه‌نمایی هستند تا از رهاورد آن، توجه اجتماعی و... کسب کنند را باید از دیگر مخاطبان اجتماعی رهنمود‌های انتخاباتی رهبرمعظم‌انقلاب به شمار آورد. بزرگ‌نمایی برخی مشکلات و القای ناکارآمدی مسئولان اجرایی و دستگاه‌های حاکمیتی، کنشگری مخربی است که بعضا عامل دلسردی و ناامیدی از حضور پرشور در انتخابات شده است. برخلاف این گزاره ناصواب، تحقق «حاکمیت مردم» راهی جز «صندوق رای» ندارد و راه‌های دیگر سر از ناکجاآباد عبور از نظام و همدستی با معاندان خارجی درآورده است.

مبلغان و انسان‌رسانه‌ها

انفعال برخی مبلغان و تریبون‌دار‌ها نسبت به تحولات انتخاباتی و سکوت سنگین‌شان تا شب انتخابات، سبب شده آنان نیز از جمله مخاطبان رهنمود‌های انتخاباتی رهبرمعظم‌انقلاب باشند. سکوت و انفعال این طیف، به‌عنوان گروه‌های اجتماعی تاثیرگذار بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به‌دنبال داشته باشد. علاوه بر این، با طیفی از انسان رسانه‌ها مواجهیم که با کنشگری سیاسی خود در فضای‌مجازی، راهبرد ناامیدی مردم از صندوق‌های رأی را پیگیری می‌کنند. ایجاد فضای یاس اجتماعی – سیاسی و وارونه‌نمایی واقعیت‌ها در ماجرا‌های مختلف، از رویکرد‌های مخرب این قبیل فعالان شبکه‌های اجتماعی است؛ در حالی که برگزاری انتخابات پرشکوه، قدرت و امنیت ملی به ارمغان می‌آورد و درنهایت زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت همشهری، تاریخ انتشار: 11دی1402، کدخبر: 214182، newspaper.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین