پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
مناظره انتخاباتی فریدون عباسی نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم با محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا در مجلس دهم در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد. نشست فوق بیش از اینکه حالت مناظره داشته باشد، از حالتی اکتشافی برای لایه برداری از بن مایه عملکرد مجلس و وظایف نمایندگان برخوردار بود. از نکات جالب این نشست، بحث در خصوص توانمندی های نمایندگان مجلس و صلاحیت ها بود.

شعارسال: فریدون عباسی نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم و محمد جواد جمالی نماینده سابق مردم فسا در مجلس دهم به مناظره انتخاباتی پرداختند.

نقد و نظرها در خصوص وظایف و عملکرد مجلس + شرایط نمایندگان از صلاحیت ها تا توانمندی ها

فضای حاکم بر فضای انتخابات سیاسی نیست

در ابتدای این مناظره فریدون عباسی درباره موضع‌گیری سیاسی خود گفت: من مستقلم. پیرو نظریه مقاومت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی.

وی در ارزیابی خود از فضای سیاسی جامعه در آستانه انتخابات هم گفت: خیلی نمی‌توانیم بگوییم رقابت بین جریانات سیاسی است. به خصوص خارج از تهران؛ در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها بیشتر رقابت‌ها محلی و طایفه‌ای است به خصوص در جا‌هایی که قومیت‌ها مختلفی زندگی می‌کنند. بیشتر فکر می‌کنند نماینده که به مجلس می‌آید یک رئیس‌جمهور منطقه‌ای انتخاب می‌کنند که قدرتش از رییس‌جمهور بالاتر است. توقعی که مردم از نماینده دارند، توقع قانون‌گذاری نیست. اینقدر این توقع پایین است که می‌توانم بگویم کمتر از یک درصد از ما قانونگذاری بخواهند بیشتر یک مسئول اجرایی می‌خواهند که کار تمام ادارات شهرستان و وزرا را انجام دهد. هر قومیتی انتظار دارند نماینده از محل آن‌ها انتخاب شوند. از نظر من این فضا حاکم است بر فضای انتخابات و من فضا را خیلی سیاسی نمی‌دانم.

مردم می‌پرسند رای ما چه تاثیری دارد؟

وی درباره این تجربه انتخابات گذشته که نشان می‌دهد حمایت سران احزاب مختلف تاثیر گذار بوده است و در پاسخ به این سوال که اگر در این دوره سران هر طیف حضور پیدا کنند آیا در میزان مشارکت مردم تاثیر دارد؟ اظهار کرد: برخی افراد شاخص در مناطق مختلف تاثیر گذارند. مثلا بزرگ خاندانی در شهر هستند. اگر اطلاعیه بدهند و اعلام موضع کنند مشارکت بالاتر می‌رود. بحث‌های معیشتی قدرتمندتر است. سختی معیشت مردم باعث شده دلسردی ایجاد شود. در طول سه سال گذشته با سیل تلفن‌ها و پیامک‌هایی که عمدتا صنفی بوده از سوی مشاغل مختلفی که در دستگاه مختلف هستند مثلا کادر سلامت یا ... مواجه بودیم. همه انتظار استخدام یا تبدیل وضعیت داشتند. تهدید می‌کردند؛ نه به مجلس یازدهم. مگر استخدام این‌ها دست مجلس است. گروه‌هایی را در فضای مجازی ایجاد و شماره نمایندگان را می‌گدارند و تهدید می‌کنند که ما به شما نه می‌گویبم. مسئله معیشتی خیلی مهم است، اما نظام حقوق و دستمزد دست دولت است. دولت از ریشه به این موضوع نمی‌پردازد. ۸ سال است که مرتب قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد. ما لولویی داریم به اسم بنزین. مرتب روی آنتن می‌رود که گران می‌شود. دولت باید دقیق تکلیف این‌ها را روشن کند. دولت‌های ما به نوعی از کار فرار کرده و موضوع را متوجه نماینده‌ها می‌کنند. مردم را با نماینده‌ها روبه‌رو می‌کنند. دموکراسی یعنی این‌که عده‌ای بیایند رای دهند و اگر بد شد بگویند ما این‌ها را نمی‌خواهیم. الان افراد شاخص تاثیر گذار هستند. ما نگذاشتیم احزاب شاخص در کشور شکل بگیرد. ما مسئولیم که کار نکردیم تا احزاب شکل گرفته و در این مواقع درست عمل کنند. احزابی هم که شکل گرفتند، چون نوپا بودند تندروی کردند و باعث شدند فعالیت آن‌ها ممنوع شود. حوادثی که در انتخابات مختلف رخ داده بر ذهن جامعه تاثیر گذاشته و باعث شده کم کم بروند به این سمت که بپرسند رای ما چه تاثیری دارد؟

جمالی نوبندگانی هم در ابتدا فرا رسیدن دهه مبارک فجر را تبریک گفت و در پاسخ به سوال طرح شده اظهار کرد: موضع‌گیری سیاسی بنده مستقل است. هر کسی که حرف حقی داشت حتما همراهیش می‌کردیم. بنده نیز تا حدی با آقای دکتر موافق هستم که در حوزه انتخابیه کلانشهر‌ها بحث لیست‌ها خیلی مهم است. چون مردم کاندیدا‌ها را نشناخته و عمدتا به لیست رای می‌دهند. به عنوان مثال در مجلس دهم در تهران هر ۳۰ نفر از لیست امید رای آورد، اما در مجلس یازدهم هر ۳۰ نماینده تهران از لیست اصولگرایان رای آوردند. اکنون نیز این‌گونه است. فردی که جزو لیست نباشد خیلی برای خودش شانسی قائل نیست که رای بیاورد. تاکید می‌کنم که در کلانشهر‌ها مردم کم‌تر دنبال حل مسائل شخصی خود با نماینده‌ها هستند. اما در شهر‌هایی با یک یا دو نماینده نمی‌توان گفت که مسائل سیاسی تاثیر ندارد. همین گروه‌های سیاسی که در تهران هستند شعبی در شهرستان‌ها دارند منتهی با قدرت کمتر. درصدی از آرا نیز به عنوان اصولگرا یا اصلاح‌گرا به سبد آن‌ها ریخته می‌شود، اما نوعا مردم این سوال را در شهر‌های کوچک دارند که این نماینده برای ما چه کاری کرده است. این نشان می‌دهد که مردم درگیر مسائل اجرایی هستند؛ بنابراین در مناطق کوچک‌تر ما بحث‌های قبیله‌ای، خویش و قومی، سوابق طرف و خانواده‌اش را خیلی مورد توجه مردم داریم. به همین دلیل است که تعداد شرکت کنندگان در شهر‌های کوچک‌تر در انتخابات نوعا بالاتر است. اگر استان‌ها را نگاه کنید، استان‌هایی که عشیره‌ای‌تر و خویشاوندی‌تر هستند، درصد شرکت کنندگان در انتخابات در آن‌ها بالاتر است. به عنوان مثال کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی همواره درصد آرای بالاتری دارند. به همین خاطر است که نمی‌توان گفت اصلا تاثیر ندارد. قطعا در کلانشهر‌ها مسائل سیاسی اثرگذار است و در شهر‌های کوچک‌تر نیز مقداری از آرا مربوط به این مسایل سیاسی می‌شود.

تا داد و ستد‌های بین مجلس و دولت حل نشود نمی‌توان خیلی امیدوار بود

وی در پاسخ به این‌که نقش مجلس در این میان چیست؟ گفت: مجلس کار اصلیش تقنین است و نظارت بر اجرای صحیح قانون. در صحبت‌های قبلی ما بود که خواسته‌های مردم چه هست که عمدتا نماینده‌ها را از ریل خارج می‌کند. ما باید علم و تخصص داشته باشیم تا بتوانیم یک قانون خوب بنویسیم. مثلا کمیسیون صنایع مجلس یازدهم حدود ۸ نفر را احصاء کردم که قاضی یا حقوقدان بوده و ربطی به صنایع ندارند. کمیسیون تلفیق چند نفر آنان اقتصادی هستند. از هر کمیسیون یک یا دو نفر می‌روند به تلفیق این قابل قبول نیست. برخی کمیسیون‌ها کدخدا منشی نماینده‌های خود را برای تلفیق انتخاب می‌کنند. وقتی دولت لایحه‌ای را می‌آورد که نماینده نمی‌تواند به درستی آن را تحلیل کند نظر دولت به مجلس تحمیل می‌شود. متاسفانه نماینده‌ها تحت فشار هستند که فلان جاده را احداث کنند درحالی که باید توسط دولت انجام شود. بودجه‌های ما علمی نیست. در کمیسیون بودجه هم آدمی داریم که این‌کاره نیست. کمیسیون تلفیق هم این مشکل را دارد. رییس کمیسیون بودجه ما چه رشته‌ای دارد. این مشکل از مجالس قبل وجود دارد و باید حل شود. من آرزو داشتم در این مجلس حل شود. تقریبا روسای کمیسیونی که مانده بودند و تخصص نداشتند و باقی ماندند. تا این داد و ستد‌های بین مجلس و دولت حل نشود نمی‌توان خیلی امیدوار بود.

ریشه را در مسایل فرهنگی و اجتماعی می‌دانم

فریدون عباسی هم گفت: ریشه را در مسایل فرهنگی و اجتماعی می‌دانم. دو کمیسیون مجلس خالی از افراد می‌مانند. کمیسیون قضایی و فرهنگی. من خودم به این نتیجه رسیدم به کمیسیون فرهنگی بروم یا کمیسیون قضایی از ۲۲ نفر فقط ۲ نفر رفتند. ما چقدر قاضی و وکیل داریم که با این شعار به مجلس می‌آیند؛ می‌گویند، چون حقوق خواندیم قانونگذاری بلدیم. کمیسیون‌های مجلس باید تخصصی باشد. کمیسیون انرژی در حوزه نفت و انرژی باید اظهار نظر کنند. در همین کمیسیون ببینید چند نفر حقوقدان هستند؟ من می‌گویم یک یا دو نفر مشاور حقوقی لازم است. هر نماینده‌ای ۵ مشاور می‌تواند داشته باشد که حقوق آن را دولت می‌دهد. پیش‌بینی خوبی در قانون شده و یک ظرفیت علمی به مجلس می‌تواند اضافه کند. اما آیا درست انتخاب شوند. کسی می‌پرسد از نماینده این آقا یا خانم به عنوان مشاور بر چه اساسی انتخاب می‌شود. آیا مجلس نیز این بستر را فراهم می‌کند که ما یک فرد کیفی را انتخاب کنیم. در مجلس جای لازم برای این‌که یک فرد کیفی را منتقل کنیم وجود ندارد.

وی به عنوان یک کاندیدا درباره نارضایتی بخشی از مردم از عملکرد مجلس در پاسخ به این سوالات مردم که چرا باید رای دهیم؟ روند مجلس چگونه اصلاح خواهد شد؟ چه تضمینی وجود دارد پای صندوق رای بیایم و روند اصلاح شود؟ گفت: باید تدریجی اتفاق بیفتد. در حوزه فرهنگی درست کار نشد؛ در کمیسیون فرهنگی افراد وزینی هستند، اما کافی نیست. در دستگاه‌های دولتی هم افرادی که باید کار تمام کنند وجود ندارند و همه از دستگاه‌های نظارتی می‌ترسند و این را مجلس نمی‌تواند حل کند. به کارکنان دولت نمی‌توانیم شجاعت دهیم، دولت باید نظام فرمانداری‌های را اصلاح کنند.

مردم اگر رای ندهند اوضاع بدتر می‌شود

جمالی نوبندگانی هم در پاسخ به این‌که شجاعت نماینده مجلس کجاست که منافع ملی را بر چیز‌های دیگر ترجیح ندهند؟ گفته می‌شود رای من دیده نمی‌شود. رای به تغییر می‌دهم، اما اتفاقی نمی‌افتد؛ برای این‌که یک نفر مجاب شود این دوره رای دهد چه انگیزه‌ای داشته باشد؟ گفت: این سوال خوبی است که مردم می‌پرسند برای چه رای دهم. قبول دارم مردم تا حدی دلسرد شدند. اما اصل قضیه این است که دموکراسی و مردم‌سالاری نباید تحت‌الشعاع قرار گیرد و اگر رای ندهند اوضاع بدتر می‌شود. ممکن مشکلات باشد، اما نباید اصل قاعده را مختل کند. نظام جمهوری اسلامی بر پایه انتخابات‌ها برقرار شده است. ممکن است برخی به داور آن ایرادت و اشکالاتی داشته باشند، اما رای دادن هم وظیفه و هم حق است که اگر استفاده نشود کسانی برنده می‌شوند که قبول نداریم.

وی ادامه داد: این‌که چرا اینطور می‌شود، نماینده‌ها و برخی مردم را مقصر می‌دانم. به مردم می‌گویم شما پل و زیرگذر می‌خواهید من باید از وزیر راه بگیرم، اما با این کار شما من را خلع سلاح می‌کنید. پس مردمی که فهیم و با بصیرت هستند بررسی کنند این‌ها که قول‌های الکی می‌دهند و بر موج‌های اجتماعی سوار می‌شوند را ببینند و این‌ها را انتخاب نکنید و به سمت انتخاب اصلح بروید. من نماینده باید همان وظایف خود را انجام دهم و به کارم متعهد باشم. من روی صندلی نشسته‌ام کسانی برای آن شهید شدند و جان‌شان دادند؛ پس حتی اگر کاندیدایی انتخاب نشد اشکال ندارد، اما چارچوب از دست ندهم. من و برخی همکارانم برای این قضیه راه حل‌هایی داریم که منوط به تغییر قانون اساسی تا تشکیل مجلس نخبگان باشد و کار‌های اساسی انجام شود. باید حتما شرکت و این حق را ادا کرد، چون در غیراین صورت به کاهش مشارکت و اثرات منفی آن همچون تشدید تحریم و فشار‌ها منجر می‌شود.

نماینده تدارکچی نمی‌تواند مشکلات را حل کند

فریدون عباسی در واکنش به این اظهارات گفت: با نظر شما موافق نیستم این مجلس هر طور انتخاب شده اکثر نماینده‌ها فشار زیادی تحمل کردند، چون خواست جامعه چیز دیگری است که ربطی به قانونگذاری ندارد تا زمانی که توقع از نماینده‌ها این است که مسوول تدارک باشند، نمی‌توان توقع داشت مشکلات کشور حل شود. نماینده باید فکر کند و مشورت کند تا بداند به چه چیزی رای دهد. مگر ما همه چیز بلدیم؟ به مشاوره احتیاج داریم، اما مشاوره‌ها با استاندارد به نماینده داده نمی‌شود و باید نظارت باشد. از طرف دیگر نماینده نباید در امور اجرایی دخالت کند، اما مردم عزل و نصب می‌خواهند اگر نماینده‌ای بگوید در انتصابات دخالت نمی‌کند از نظر مردم آن شهرستان نماینده خوبی نیست و حتما باید از سلیقه آن‌ها گذاشته شود. اگر قانون اجرا شود که فرماندار استاندارد تعیین کند، ادارات کل دایره انتصابات دارند، اما مردم این را نمی‌پذیرند و باید به تدریج پیش رفت. در این وضعیت تا نماینده وقتی پیگیر خواست مردم نشود کار حل نمی‌شود تا نماینده پیگیر نشود، لامپ روشن و آب جاری نمی‌شود.

حق ندارید وعده خلاف دهید

وی گفت: پیشرفت‌های زیادی در کشور شده و شهر‌ها توسعه و روستا‌ها رفاهیات زیاد دارند. گرو‌هایی در جامعه به نام مطالبه‌گر وجود دارند که فقط از نماینده می‌خواهند تونل و جاده بزند و فرودگاه و راه‌آهن می‌خواهند؛ عده‌ای مطالبه‌گر هستند و عده‌ای داوطلب که این وعده‌ها را می‌دهند، اما حق ندارید وعده خلاف دهید. باید واقعیات را به مردم گفت، اما اگر گفته شود می‌گویند به این فرد رای نده، چون فرودگاه به آن شهر نمی‌آورد. مثلا دانشگاه می‌خواهند، دانشگاه آزاد خیلی جا‌ها ورشکست شده و دانشگاه دولتی خوابگاه ندارد بعد وعده تاسیس دانشگاه می‌دهند و مردم هم دانشگاه می‌خواهند و بعد «نه به نماینده» می‌گویند. پس اگر انتخاب صحیح کنیم و نماینده‌ای فرستاده شود که قومی قبیله‌ای نباشند بعد این نماینده‌ها وزیر درست انتخاب می‌کنند. نماینده مجلس نماینده مردم است یا نماینده مردم در حوزه انتخابیه؟ مردم از نماینده می‌خواهند مدام در حوزه انتخابیه باشد و خانه‌اش نرود و مجلس ختم برود. اگر مجلس ختم نروی مردم قبول نمی‌کنند و این نماینده خوبی است. بعد برخی می‌خواهند که نماینده مجالس عروسی برود یا در تمام مساجد نماز بخواند. در این شرایط نمی‌توان پاسخ جامعه مذهبی نمازگزار را داد که ما را در مسجد خودشان ببینند. باید در مدارس و یادمان شهدا برویم و همه جا باشیم بعد می‌خواهید ما به وظایف نمایندگی برسیم؟ اینجاست که می‌گویم عملکرد ما در مجلس خوب بوده است.

مجلس ریل را گذاشته، اما دولت از آن خارج می‌شود

وی افزود:مجلس یازدهم یک کاری کرد و آن هم مساله هسته‌ای بود و قانون اقدام راهبردی را به تصویب رساند. این ابزاری به دولت روحانی داد. قوانین مالی در مجلس به تصویب رسید و برای جهش تولید کار و کمیسیون ویژه‌ای هم برای آن تشکیل شد. قانون مانع‌زدایی از صنعت برق تصویب شد که کار بزرگی بود. وزارت نیرو همکاری با مجلس کرد و جلسات بسیار زیادی گذاشته شد که صنعت برق پیشران است و باید مانع زدایی شود. تصحیح هدفمندی یارانه صورت گرفت؛ پول آب و برقی که مردم می‌دادند را به وزارت نیرو نمی‌رسید که تصحیح شد. بعد دولت می‌گوید خزانه پول ندارد و پول وزارت نیرو را نمی‌دهد و هر سال بدهی وزارت نیرو اضافه می‌شود؛ مجلس ریل را گذاشته، اما دولت از آن خارج می‌شود.

عباسی خاطرنشان کرد: مردم بپرسند وقتی مجلس جداول را در بودجه تصویب نمی‌کند پس چرا در سفر‌های استانی می‌گویند بودجه گذاشتیم؟ مگر ما این‌ها را در بودجه تعیین نکرده بودیم. سفر استانی لازم است تا دولت تصمیمات بهتری بر اساس شرایط استان بگیرد، اما چرا بودجه را بهم می‌ریزند. مجلس برای پروژه‌های بودجه تصویب می‌کند، اما بعد در سفر‌های استانی این بودجه را بهم می‌زنند تا برای پروژه‌ها بگذارند بعد مردم از نماینده مطالبه می‌کنند. نمونه دیگر بحث پرداخت گندم است بعد پول را دولت از جای دیگر بر می‌دارد بعد مردم از نماینده می‌خواهند مشکل کمبود آن جا را حل کنند. مردم افرادی انتخاب کنند که قانون مناقصات و فرایند‌های قرارداد‌های نفتی را تغییر کند. دولت اصلا آمادگی جذب سرمایه گذاری خارجی ندارد، افرادی سر راه ایستاده تا سرمایه‌گذاری کنند. مشکل ساختار دولتی است. مهمترین جا هم وزارت نفت برای این کار است. فرایند‌های قرارداد نفت طولانی است که باید تغییر کند.

وی افزود: قانون جوانی جمعیت را مجلس تصویب کرد. فضای مجازی هم باید اجازه می‌دادند مجلس تصمیم گیری کند، اما تعدد مراکز تصمیم‌گیری داریم. جلسات سران سه قوه هم هستند که تصمیم‌گیری کنند. مجلس تنها مرجع تصمیم گیری در کشور نیست.

نقش هیئت نظارت درمجلس یازدهم دیده نشد

جمالی نوبندگانی در ادامه این نشست گفت: رهبری فرمودند این مجلس انقلابی است. من هم به صورت منصفانه همواره قضاوت می‌کنم. همه مجالس یکسری نقاط قوت و یکسری نقاط ضعف دارند. مجلس یازدهم در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارد که شاید بیان آن در حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار باشد. از همه کار‌هایی که شده تشکر می‌کنیم. هیچ وقت سیاه و سفید نمی‌بینیم. همان اول که این مجلس خدمت رهبری رسیدند ایشان بر نظارت بر خود خیلی تاکید کردند. همان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان که در مجلس نهم مقداری فعال شد و در مجلس دهم خیلی فعال‌تر شد. بنده در مجلس دهم سخنگوی این هیات بودم و هر هفته گزارش ارایه می‌دادیم. اما چون یکسری تعارض منافعی است در مجلس یازدهم این خوب دیده نشد. هیات نطارت بر رفتار نمایندگان قانونی که دارد نمی‌تواند مانع تخلفات شود. حتما باید شکایت به آن‌ها برسد. حداکثر کار آنان نیز توبیخ کتبی در پرونده و اعلام نظر در صحن است که معمولا نمی‌شود. در مجالس دنیا می‌بینیم که برخی را معلق یا سلب نمایندگی می‌کنند. ما نماینده داریم که می‌گوید من کتک نزدم وهل دادم. الان تایید صلاحیت شد. آخر هم معلوم نشد هیات با این آقا چه کار کرد.

وی خطاب به فریدون عباسی با طرح این پرسش‌ها که «این مجلس بیشترین تصویب طرح تحقیق و تفحص را داشته؟ چندتا از آن به نتیجه رسیده است. برای هر جایی یک تحقیق و تفحص می‌گذارند. نمی‌دانید چقدر هزینه دارد؟» ادامه داد: آخرش ممکن است در همین هیات‌ها نیز فساد‌هایی وجود داشته باشد. این مجلس سه‌شنبه نظارتی داشت و هر سه‌شنبه طرح تحقیق و تفحص داشتند که به جایی نرسید. از سوی دیگر برخی اقدامات در مجلس میشد که با رویه هیات نظارت منطبق نبود. هیچ‌جا ننوشته که شما می‌توانید بلندگوی یک نماینده را باز نکنید. من کاری ندارم حرف کسی که در مورد شاسی بلند‌ها افشاگری کرد درست بود یا نه، اما بلندگو وی را بستند. باید در این زمینه اغنایی برای جامعه می‌شد. یک موقع به کل منکر شدیم بعد اصل نود گفت عادی بوده است.

شفافیت به طوری که مطالبه‌گر‌ها می‌گویند اجرایی نیست

وی افزود: شفافیت به طوری که مطالبه‌گر‌ها می‌گویند اجرایی نیست. من از ابتدا گفتم. مثلا یک لایحه‌ای می‌آید که دوستان نهضت سوادآموزی استخدام رسمی شود. ممکن است آقای عباسی نظر منفی داشته باشند و همه شروع به تهدید ایشان می‌کنند. این از اول شدنی نبود. آخرین چیزی که از شفافیت در مجلس تصویب شد یک شیر بی یال است. یا قانون عفاف و حجاب. این بحث‌ها را باید جوری پخت که هم قانون رعایت شود و هم شأن افراد را دنبال کرد. الان می‌گویند قانون دستکاری شده است. می‌گویند چند خطی از آن جابه جا شده است. در حالی که مصوبه شورای نگهبان نمی‌تواند دستکاری شود. آمار دقیق ندارم، اما خیلی خبر در خصوص شورا‌های شهر و روستا و دستگیری اعضا بالا رفته بالاخره نماینده‌های مجلس این‌ها را تایید می‌کنند.

هیات نظارت وجود دارد و عمل می‌کند

فریدون عباسی به جمالی نوبندگانی پاسخ داد: نکته خوبی فرمودند. از همین هیات نظارت شروع کنیم خوب است آیین نامه مجلس جا‌هایی نقص دارد. در تقسیم وظایف کمیسیون‌ها اشکال وجود دارد. مثلا در مجلس ما پتروشیمی را در حوزه کمیسیون انرژی می‌بینند. در صورتی که باید در کمیسیون صنایع باشد. سد در کمیسیون انرژی دیده شده درحالی که سازه سد باید در کمیسیون عمران باشد. یک تداخلاتی است که بنده از سال اول به کمیسیون آیین‌نامه تذکر دادم، اما نه کمیسیون صنایع و نه کمیسیون کشاورزی کوتاه نمی‌آیند. باید یک جمع مستقل از نمایندگان بنشینند آن را اصلاح کنند. آیین نامه مجلس نیاز به اصلاح دارد. در مورد هیات نظارت بر رفتار نمایندگان کار می‌شود. از خود من به هیات نظارت شکایت شد. چون من به رای یک نماینده عمل نکردم از من شکایت کرد. من را تهدید کرد و گفت میروم مصاحبه می‌کنم. بلافاصله گفتم خبرنگار را صدا و شکایت کند. گفت میروم به هیات نظارت شکایت می‌کنم. هیات نظارت خیلی سریع وارد شد. تحقیق کرد. چند پاسخ حقوقی پاسخ دادند. گفتند آقای عباسی بر قانون پافشاری کرد. رفت شکایت را پس گرفت و راضی نشد. هیات نظارت وجود دارد و عمل می‌کند. اما اگر ملاحظاتی می‌کند به اعضا باز می‌گردد. اصلا سوال در خصوص آن موضوع این است که نماینده باید خط ویژه برود یا نه. الان نماینده مجلس یک کاغذی دارند که این اجازه را می‌دهد. در ترافیک تهران بعضا نماینده مجبور است این کار را کند. اگر این کاغد نباشد باید کارت نماینده اعتبار داشته باشد. چون این در مجلس دیده نشده یک نماینده‌ای می‌رود با مشکل روبه رو می‌شود. آن فرد شناخت از این موضوع نداشت. لازم است تا بحث نظارت در مجلس بیشتر شود. بنده در ابتدای مجلس مصاحبه‌ای کردم و گفتم نماینده مجلس باید شنود شود. چون دیدم اول مجلس یک شبکه‌هایی فعالند که نماینده‌ها را در دست خود بگیرند، اما از من هم نمی‌گذشتند. من گفتم چرا ۹۰ نفر در مجلس قبلی رد شدند. چون این‌ها نمی‌دانستند که عده‌ای می‌خواستند آن‌ها را در دست بگیرند. بنده هنوز می‌گویم نماینده‌های جدید باید از همان اول سر کلاس بروند و بدانند که جریان‌های خارجی و داخلی هستند که می‌خواهند آن‌ها را در دست بگیرند.

قبول دارم؛ تحقیق و تفحص لازم نه به این تعداد

وی افزود: در بحث تحقیق و تفحص بنده با شما موافقم. خیلی از تحقیق و تفحص‌ها بخشی‌نگری است. بنده خودم معمولا به این تحقیق و تفحص‌ها رای منفی دادم. در جایی مانند سازمان اوقاف موافقم. چون با همه بخش‌ها مشکل دارد. تحقیق و تفحص لازم نه به این تعداد. سوالم این است که سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه چه کار می‌کنند؟ در خصوص بلندگو، قانون داریم که رییس مجلس بتواند بلندگو را قطع کند. برخی دوستان فیلم را برای حوزه انتخابیه لازم دارند. بنده یک موردی که به رییس مجلس گفتم تعجب کرد. گفتم می‌روند سی دی را می‌گیرند و آنلاین هم پخش می‌کنند. مات و مبهوت شد. گفت واقعا می‌شود. مجلس خوبی‌های بسیاری دارد، ولی مانند جامعه کمبود دارد. اگر بلندگو را با شاسی بلند ارتباط‌دهی جالب می‌شود. منی که شاسی‌بلند نگرفتم بعد از آن‌که مصاحبه کردم چگونه اسمم به راس جدول آمد. چگونه برخی رسانه‌ها خباثت می‌کنند؟ سه تا از فرزندان شهدا نماینده مجلس هستند به من مراجعه کردند و گفتند ماشین نگرفتیم. بنده ۸ بار از آقای بیگی خواستم به من اسم دهید. گفتم چرا در برابر من که همکار شما هستم احساس مسئولیت نمی‌کنید. اشاره می‌کند به آقای قالیباف می‌گوید از ایشان بگیر. در حالی که ایشان خودشان این حرف‌ها را زدند. بنده از حراست مجلس خواستم، گفتند نیست. از کمیسیون اصل نود خواستم گفتند چیزی که گفتید نیست، شاید دو نفر. برای دو نفر باید بزنیم که نمایندگان مجلس شاسی بلند گرفتند؟ بنده مصاحبه کردم گفتم که شاسی بلند چینی چیزی نیست برای ما، دامدار ما هم شاسی‌بلند سوار می‌شود. فرماندار و شهردار ما هم شاسی‌بلند سوار می‌شود. چرا برای نماینده مجلس قائل نیستید که خودرو ایمن سوار شود؟ تا می‌گویی ایمن، فکر می‌کنند خودرو زرهی است. شاسی بلندی در کار نبوده، چون من تا حالا یک نفر را در مجلس پیدا نکردم که به نام خود یا خانواده گرفته باشد.

عباسی گفت: خیلی به این مجلس ظلم کردند؛ چراکه صرفا جریانی می‌خواست این مجلس انقلابی را خراب کند.

چرا از اول هشدار نمی‌دهیم

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید بخشی از این ظلم به خاطر عملکرد تعدادی از همین نماینده‌هاست؟ گفت: خطای انسان وجود دارد. هرجا پول باشد فساد است. پس دستگاه نظارتی برای چیست؟ چرا باید بگذاریم طرف به پرتگاه برود. چرا از اول هشدار نمی‌دهیم. بنده جزو کسانی بودم که در مورد هسته‌ای خیلی صحبت کردم. شفافیت موضوعی بود که حاصل رفتار انقلابی مجلس بود. گفتند رای‌ها شفاف باشد ما هم گفتیم باشد. بنده خودم امضا کردم. ولی در مطبوعات مرا مخالف معرفی می‌کنند. من دو تا شفافیت را امضا کردم. اما گفتم اشکال دارد و باید رفع شود. اما با آن سیاسی برخورد کردند. اما کسانی که دنبال آن بودند هدف شفافیت سیاسی بود. شفافیت داشت ابزار سیاسی می‌شد. الحمدالله عاقل در مجلس زیاد است. می‌خواستند شتاب زده رای بگیرند، اما نتوانستند.
تصویب نشد. بنده همان موقع از مجلس رفتم بین طلاب قم سخنرانی سوالی که پرسیدند این بود که رای شما چه بود. گفتم به کلیات آن مخالف رای دادم. همانجا مخابره شد عباسی به شفافیت رای منفی داده است. بعدا آقای سید نظام الدین موسوی مطرح کرد شفافیت از همه رغم. گفتم بدهید منم امضا کنم. این اصلاح شد و به آن رای دادیم. بنده مصاحبه کردم و گفتم می‌شود شورای نگهبان هم شفاف شود.

در کشور ما رای دادن و آمدن پای صندوق‌های رای تعهد به تمامی معیار‌های مثبت تلقی شده در کشور است

در ادامه این مناظره جمالی نوبندگانی در پاسخ به این سوال که چرا باید رای دهیم؟ گفت: ضرورت جامعه دموکرات و جایی که تفکیک قوا رای است؛ ممکن است رای تو اکثریت را به دست آورد، اما اگر رای ندهی هیچ تاثیری ندارد. در کشور ما رای دادن و آمدن پای صندوق‌های رای تعهد به نظام کشور شهدا و تمامی معیار‌های مثبت تلقی شده در کشور است. عجیب است اگر ایرانی باشی، اما خوشحال باشی برف و باران نیاید و یا به دشمن پالس دهی که بمباران کن و فلان جا را بزن. حتما مردم حق انتقاد دارند و مشکلاتی در کشور و مجلس هست و خود ما هم آن را می‌گوییم، اما این بدان معنا نیست که از پایه ویران کنیم، اما بعدش چه؟ رای می‌دهیم، اما بدان معنا نیست که همه تصمیمات دولت و نظام را قبول داریم مگر در یک خانواده همه با تصمیمات موافقند، اما در کل جمع‌بندی می‌کنند و اختلافات به بیرون کشیده نمی‌شود.

در کشور ما جای احزاب خالی است

وی خاطرنشان کرد: لازمه دموکراسی وجود احزاب است؛ در دنیا افراد برای احزاب آموزش می‌گذارند و ارزیابی می‌کنند که عضو حزب تا کجا می‌تواند رشد کند، به همین دلیل در خیلی کشور‌ها گزینه‌هایی می‌گذارند، اما در کشور ما فرد رییس‌جمهور می‌شود بعد فکر می‌کند افراد را در چه سمت‌هایی بگذارد، چون هم حزب و هم آموزش ضمن خدمت نداریم. ما در کشورمان جای احزاب را خالی می‌ببینم؛ چراکه احزاب باید به مردم پاسخ دهند. ما بخشی‌نگری داریم، چون حزبی نبوده بررسی کنیم. کاندیدا شدن و رای دادن‌ها و آزمون و خطا‌ها در آینده تاثیرگذار است. اگر انجام دهیم حرکت به سمت جلو است.

رای دادن به معنای تایید دولت نیست

فریدون عباسی هم گفت: حکمرانی ما در حال تغییرات است. از اول انقلاب بعد از ۱۰ سال تغییر در قانون اساسی داده و جلو می‌آییم. احزاب تشکیل شده و منحل شده و بعضی هم مثل قارچ سر در می‌آورند. تاکنون مردم روی اشخاص رای داده و به اساسنامه و مرامنامه رای ندادند. اجازه دهیم احزاب قدرتمند شکل گرفته و افراد آموزش دیده در فرایند حزب‌ها کنترل شوند. گاهی نفوذ هم در احزاب صورت می‌گیرد و بیگانگان طمع به اشخاص دارند. شاید یکی از شیوه‌ها که جلوی نفوذ را می‌گیرد بها به احزاب باشد. احزاب باید دولت در سایه باشند که اگر قدرت دست به دست شد همه چیز را از صفر شروع و از فلان موسسه و استان فرد پیدا نکنیم و به جای آن از احزاب انتخاب کنیم. ما تازه دیپلم حکمرانی گرفتیم رای دادن یعنی اجازه تغییر، پس باید مجلس درست شکل دهیم. مردم اگر می‌خواهند به مجلس یازدهم «نه» بگویند باید با رای نشان دهند. برخی می‌گویند رای دادن به معنای تایید دولت است که این‌طور نیست. دولت مشکل دارد، اما هر کدام از مدیران دولتی ما را به کشوری دیگر بفرستیم رییس‌جمهور می‌شود، چون اصطکاک و مشکلات ما تصمیم گیری زیاد است، اما در کشور‌های دیگر این وضعیت حل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما تحریم و مشکلات خارجی داریم. تشبیه به عملیات مرصاد می‌کنم که همه دنیا جمع شدند که قدرت ما را از مذاکره بگیرند و مجنون و فاو را گرفتند و بعد تا نزدیک اهواز آمدند یعنی تدارک دیده بودند. این انتخابات روز مرصاد است و مردم باید عملیات مرصاد دیگری را رقم بزنند. سختی معیشت و مشکل هست، اما از ما نیست و از تحریم‌ها و جنگ اقتصادی پنهان است که جنگ اقتصادی سخت‌تر از جنگ نظامی است که در آن ترور هم داشته است.

وی با تاکید بر این‌که «ما در دوران اقتدار هستیم» گفت: هر رای مثل موشک نقطه‌زن است. رای ما را تثبیت سیاسی می‌کند. دشمنان قسم خورده ایران مترصدند که مردم پای صندوق رای نیایند و بعد از آن استفاده کنند. مردم باید عملیات مرصاد را یادشان بیاید و برای‌شان تببین کنیم. اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند یک‌جور دیگر در جنگ اقتصادی از ما اسیر می‌گیرند. به آن داوطلبی که حتی قومی قبلیه‌ای هستند رای دهید.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11بهمن1402، کدخبر: 1402111108153، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین