پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
شهریار حیدری نماینده مجلس شورای اسلامی بیان می دارد که هنگامی که حادثه‌‌ای پیش می‌آید باید یک دستگاهی مسئولیت آن را بپذیرد و پاسخگو باشد که این رویه را ما نداریم و همه به گونه‌ای موضوع را به همدیگر پاس می‌دهند. آن یکی دیگری را به کوتاهی و قصور متهم می‌کند. بالاخره باید این شجاعت را داشته باشیم هنگامی که یک اقدام تروریستی انجام می‌گیرد، دستگاهی بپذیرد که در حوزه اطلاعات، عملیات، پیشگیری و پیش‌بینی کوتاهی داشته‌ است. در حال حاضر یکی از مشکلات‌مان این است که در این چارچوب کسی نیست که بیاید مسئولیت را بپذیرد و بگوید که ما یک جایی کوتاهی و قصور کرده‌ایم و نهایتا عذرخواهی هم کند.

شعارسال: شهریار حیدری، درباره رد صلاحیت برخی از چهره‌ها از سوی هیأت نظارت بر انتخابات گفت: یکسری مشکلات امسال بر خلاف سال‌های گذشته وجود داشت که ثبت‌نام‌ها زیاد شد. قانونی که امسال اجرایی شد، بعد از اصلاحات قوانین گذشته و تا حدودی تجربه اول بود، نزدیک به ۵۰ هزار نفر در مرحله پیش‌ثبت‌نام شرکت کردند. ریزش اولیه به خاطر نواقص پرونده بود و بخش عمده‌ای در آنجا رد شدند، بخشی هم در مرحله هیات اجرایی رد شدند. در مرحله دوم که هیات نظارت بود یک مقدار بررسی‌ها بیشتر شد و تعدادی هم آنجا رد و تایید شدند.

اینکه بگویند ۳۰ درصد رد صلاحیت‌ها به دلیل کمبود وقت بوده، تضییع حقوق داوطلبان را اثبات می‌کند

نماینده قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مرحله بعدی بررسی‌ها از سوی شورای نگهبان است و زمان اعتراض فرا رسیده و می‌توان اعتراصات را ثبت کرد، ادامه داد: ان‌شاالله آنچه که اتفاق می‌افتد با بررسی دقیق‌تر و با ملاحظات دغدغه‌های مقام معظم رهبری باشد. واقعیت این است در بعضی حوزه‌های انتخابیه مردم انتظار دارند تعداد بیشتری داوطلب تایید شوند تا بتوانند افرادی را که از نظرشان توانایی و شایستگی دارند، انتخاب کنند. از جمله حوزه انتخابیه خود من که قصر شیرین است مردم آنجا چشم انتظار تایید صلاحیت‌های بیشتری هستند، هر چقدر افراد بیشتری در انتخابات حضور داشته باشند، انتخاب راحت‌تر و آسان‌تر است و در نتیجه مشارکت بیشتر خواهد شد. از این منظر قطع به یقین شورای نگهبان ملاحظات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان درباره انتخابات و مشارکت بالا را لحاظ کرده و آن‌ها را در نظر خواهد گرفت.

حیدری درباره اظهارنظر وزیر کشور مبنی بر این‌که ۳۰ درصد رد صلاحیت‌ها به دلیل کمبود وقت برای بررسی بوده است، عنوان کرد: به نظرم این حرف خیلی جالبی نیست که بگویند ما وقت نداشتیم، این تضییع حقوق دیگران را اثبات می‌کند. اگر وقت نداشتند می‌توانستند همه را تایید کنند و بعد در فرصت‌های بعدی مابقی را بررسی می‌کردند. طبیعتا در مورد آن تعدادی که شرایط ثبت‌نام نداشتند و در مرحله اول که چندهزار نفر هم بودند، مسئولان انتخابات قادر به بررسی نبودند، اما در مورد بقیه که شرایط لازم را داشتند وظیفه دستگاه‌های نظارتی و مراجع پنج‌گانه بود که باید حتما در زمان مقرر پاسخ می‌دادند تا فرمانداری‌ها و هیات‌های اجرایی شهرستان‌ها در موعد مقرر جواب دهند.

وی بیان کرد: این‌گونه کار هیأت نظارت سنگین می‌شود و در مرحله بعدی کار شورای نگهبان سنگین‌تر خواهد شد. به هرحال امسال سال اول تجربه این قانون بود که قابل نقد است؛ هم از نظر میزان ثبت‌نام‌ها و هم از نظر محدود کردن وظیفه نظارتی نمایندگان در چارچوب قانون اساسی تعیین شده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: این نقد‌های جدی به قانون انتخابات وجود دارد و ان‌شاالله امیدوارم دوره بعد این نواقص جمع شود و یک قانون جامع برای انتخابات داشته باشیم که چارچوب آن به گونه‌ای باشد که تکلیف انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شنوندگان و دستگاه‌های اجرایی به واسطه آن روشن شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره انتقادات به عملکرد وزارت کشور در خصوص تامین امنیت و اظهارات همزمان وزیر کشور درخصوص تغییر نام سامانه اسنپ‌فود، بیان کرد: مسئول امنیت داخلی کشور بر عهده وزارت کشور است. ولی دستگاه‌های مختلف متولی امنیت هستند و این وظیفه در چارچوب شورای امنیت کشور، شورای عالی امنیت ملی، شورای تامین استان و شهرستان‌ها قابل تعریف است. مجموع و خلاصه این کارکرد‌ها بر عهده شورای امنیت کشور که به صورت خاص باید به موضوعات امنیتی ورود کند، است. شورای عالی امنیت ملی تصمیماتش کلان‌تر و ملی‌تر از شورای امنیت کشور است.

وی خاطرنشان کرد: از یک منظر باید از این دستگاه‌ها تقدیر کرد که توانستد امنیت مناسبی را در کشور تامین کنند از منظر دیگر هم هنگامی که حادثه‌ای پیش می‌آید باید یک دستگاهی مسئولیت آن را بپذیرد و پاسخگو باشد که این رویه را ما نداریم و همه به گونه‌ای موضوع را به همدیگر پاس می‌دهند. آن یکی دیگری را به کوتاهی و قصور متهم می‌کند. بالاخره باید این شجاعت را داشته باشیم هنگامی که یک اقدام تروریستی انجام می‌گیرد، دستگاهی بپذیرد در حوزه اطلاعات، عملیات، پیشگیری و پیش‌بینی کوتاهی داشته است.

نماینده قصرشیرین با بیان این‌که چارچوب‌ها در حوزه شورای امنیت مشخص شده است، اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات‌مان این است که در این چارچوب کسی نیست که بیاید مسئولیت را بپذیرد و بگوید که ما یک جایی کوتاهی و قصور کرده‌ایم و نهایتا عذرخواهی هم کند. الان چیزی که در بررسی‌های ما وجود دارد همین خلاء است؛ بنابراین ما باید بپذیریم یک خلائی در کارکرد‌ها و رویه‌ها وجود دارد. چرا باید ۲ نفر از تاجکستان بیایند در قلب ایران عملیات کنند، تعداد زیادی از مردم را شهید و مجروح کنند و ما بعد از حادثه دنبال این باشیم که چه شد؟

وی ادامه داد: ما باید قبل از وقوع حادثه، این‌ها را کشف کنیم. علاج واقعه قبل از وقوع مهم است. پیشگیری مهم است. اقدام به موقع و اشراف اطلاعات و عملیاتی مهم است، این‌ها جزو ضعف‌هایی است که مشاهده می‌کنیم در یک سال گذشته از نقاط مختلف شرق و غرب می‌آیند اقدام و عملیات کنند و تعداد زیادی از نیرو‌های مسلح ما و مردم بی‌دفاع ما را به شهادت می‌رسانند. این‌ها در نوع خود محکوم است.

حیدری افزود: قطع به یقین سرویس‌های اطلاعاتی دشمن، پشتیبان و حامی اصلی این‌ها هستند. اسرائیل به این‌ها آموزش می‌دهد، اما ما باید اشراف داشته باشیم. جای نگرانی دارد و بالاخره باید رویه‌مان را تغییر دهیم تا امنیت مناسبی داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز این نوع رفتار‌ها در حوزه ایجاد امنیت قابل نقد جدی است و ان‌شاالله ما باید رویه‌مان را تغییر دهیم تا اشراف امنیتی و اطلاعاتی‌مان بیشتر شود. اقتدار جمهوری اسلامی به امنیت کشور است، از نظر قدرت نظامی و دفاعی ما در دنیا مطرح هستیم، اما از نظر داخلی ضعف‌هایی داریم که باید این ضعف‌ها مرتفع شود.

حیدری در خصوص پیگیری حادثه تروریستی کرمان از سوی کمیسیون امنیت گفت: نیرو‌های اطلاعاتی و نظامی آمدند و توضیح دادند، هفته گذشته وزیر کشور و خارجه آمدند. وظیفه کمیسیون احضار و دعوت از این‌ها و بررسی میدانی است و هیچ کوتاهی کمیسیون نکرده و نمی‌کند، اما به یاد داشته باشید، کمیسیون کار اطلاعاتی و عملیاتی انجام نمی‌دهد، کار تحقیقاتی و تصمیم‌گیری انجام می‌دهد و بیشتر از نیرو‌های مسلح حمایت می‌کند که بتوانند از نظر قدرت دفاعی و توانمندی تقویت شوند و این به معنی اینکه کمیسیون وارد حوزه‌های تخصصی این دستگاه‌ها شود، نیست.

وی درباره احتمال استیضاح وزیر کشور با توجه به حوادث تروریستی اخیر در کشور، عنوان کرد: اگر هم مجلس فرصت نکند کسی را استیضاح کند، به نظر من از نگاه وجدانی، کسانی که کوتاهی و قصور دارند از منظر مجلس و مردم مورد استیضاح هستند. مجلس یک ملاحظاتی دارد، در آستانه انتخابات است و ۴۰، ۵۰ روز دیگر انتخابات شروع می‌شود، اما معتقدم امنیت آنقدر اهمیت دارد که اگر تمام وقت مجلس برای این موضوع کاملا گرفته شود هم جزو ضروریت‌ها است.

نماینده قصر شیرین گفت: باید برنامه‌هایی برای آینده داشته باشیم. دشمن، دشمنی‌اش ادامه و استمرار دارد و هرگز نمی‌خواهند نظام جمهوری اسلامی توفیق داشته باشد. ما باید برنامه‌های دقیق و قوی و به‌روز داشته باشیم تا هرگونه توطئه‌ای را در نطفه خفه کنیم نه این‌که در یکسال بیایند در شاهچراغ، راسک و کرمان عملیات کنند.

وی یادآور شد: البته واقعا تعداد زیادی از همین‌ها (اقدامات تروریستی) خنثی شده است. وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه قبل از هرگونه عملیاتی آن‌ها را خنثی کرده‌اند، اما من می‌گویم از صدتا یکی‌هم اگر منجر به عملیات شود باز هم باید ما را نگران می‌کند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۴۳۵۴۰۴، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین