پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۴
روزنامه سازندگی در گزارشی به بررسی علل ردصلاحیت نامزدهای نزدیک به علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ پرداخته است.

شعارسال: روزنامه سازندگی در مطلبی نوشت:

دو تن از نزدیکان علی لاریجانی می‌گویند که چهره‌های نزدیک به او ردصلاحیت شده‌اند. محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا که به تیم تبلیغاتی سیاسی علی لاریجانی نزدیک است، پس از اعلام نظر شورای نگهبان خبر داد: «با اطلاع می‌گویم تعداد قابل توجهی از چهره‌های شاخص و رای آور نزدیک به علی لاریجانی در سراسر کشور توسط هیات‌های نظارت شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند. لابد برای رفع اتهام از خود عده کمی را هم تایید کرده‌اند».

پیام به علی لاریجانی با ردصلاحیت گسترده کاندیداهای نزدیک به او + آیا ریاست جمهوری چهاردهم صاحب دارد؟

منصور حقیقت‌پور، عضو راست سنتی و نماینده پیشین مجلس نیز در گفت‌وگویی پس از اعلام نظر شورای نگهبان گفت: انتظار داشتیم پس از بیانات رهبر انقلاب، گشایش‌های بیشتری صورت بگیرد. قسمت اعظم نمایندگان ادوار تاییدصلاحیت نشدند به خصوص افراد برجسته‌ای که مورد اعتماد مردم بودند. از دل این ماجرا رقابت، انتخابات پرشور و مجلس حداکثری بیرون نمی‌آید. فرصت باقی است و شورای نگهبان باید یک تجدیدنظر کند. چهار نفر از کاندیدا‌های ادوار ردصلاحیت شدند که می‌توانستند، نیم میلیون رای بیاورند. او همچنین می‌گوید: «آقای لاریجانی به دنبال لیست نبود، اما به دنبال پرشور کردن انتخابات بود و حال باید ببینیم ته کاسه‌مان چیزی می‌ماند که بگوییم برای لیست دادن هستیم یا خیر».

بدین‌ترتیب معلوم و مشخص است که آنچه از دل ردصلاحیت‌ها و تایید‌ها بیرون آمده است، پیام روشنی برای علی لاریجانی دارد. او که در سال ۱۴۰۰ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده بود، ردصلاحیتش بمب خبری بود و اگرچه پس از این اتفاق، رهبری نظام از او دلجویی کردند، اما شورای نگهبان نظر و رای خود را تغییر نداد. لاریجانی و رئیسی هر دو از یک پایگاه سیاسی و هر دو برآمده از جناح اصولگرا هستند، اما به همان اندازه که رئیسی به سمت جبهه پایداری چرخیده و با دیدگاه‌های آن طیف سیاسی موافق است، لاریجانی مقابل جبهه پایداری ایستاده و مخالف آن دیدگاه است.

اگرچه پیش‌تر از این برخی از نزدیکان سیاسی او اعلام کرده بودند که لاریجانی برای این انتخابات برنامه‌ای ندارد، اما کدام آدم سیاسی است که بخواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود و توجهی به مجلس نداشته باشد؟ مجلس اولین قدم رسیدن به ریاست‌جمهوری است. نمایندگانی باید در مجلس حضور داشته باشند که با سخنان و برنامه‌های خود، راه را برای به قدرت رسیدن فرد مورد نظر خود مهیا کنند. لاریجانی اگر در همین مجلس ۱۰۰ موثر و مهم داشت بدون تردید ردصلاحیت او سخت‌تر می‌شد. پس تصور اینکه او فعالیتی برای انتخابات ندارد، تصور مخدوشی است و آنچه بیان می‌شود درست نیست. اما لاریجانی از دسته و رسته سیاستمدارانی است که اهل جنجال و هیاهو نیست. سیاست‌ورزی او پنهان است.

نکته بعدی این است، بنا بر تصور غلطی که به وجود آمد، یا عده‌ای آن را به وجود آوردند، این انتخابات رقابت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نبود. اساساً چهره‌های اصلاح‌طلب برای این انتخابات، تصویر روشنی نداشتند و نمی‌دانستند با آن چه کنند. به خصوص پس از اتفاقات سال پیش بین اصلاح‌طلبان و مردم گسست پررنگی ایجاد شده بود. هواداران رئیسی و قالیباف نیز احساس رقابتی با اصلاح‌طلبان نداشتند. بیشتر، اما خود را رقیب لاریجانی‌ها و میانه‌رو‌ها می‌دیدند. از این افراد نگران بودند و هنوز هم هستند، زیرا اگر کسی پای صندوق بیاید این بار به این طیف رای می‌دهد.

برای همین ردصلاحیت نیرو‌های نزدیک به لاریجانی، پیام مهمی به او و آینده سیاسی اوست که در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد و لاریجانی نباید تصور کند که وضعیت تغییر کرده است. نیرو‌های پایدارچی همچنان فعال و نگران لاریجانی و طیف او هستند، زیرا لاریجانی می‌تواند لیست اصولگرایان را با چالش روبه‌رو کند، لاریجانی می‌تواند آرای سنتی آنان را بشکند، لاریجانی می‌تواند آن‌هایی که با اندک آرایی وارد مجلس شده‌اند و می‌شوند را با بحران سیاسی مواجه کند. پس زدن او و تلاش برای ردصلاحیت نزدیکان و هواداران او پیشگیری از یک اتفاق دیگر است. اگر لاریجانی این مجلس را بگیرد ۱۴۰۴ نیز می‌تواند چالش بزرگی برای جبهه پایداری و رئیسی به وجود بیاورد.

اما تیغ ردصلاحیت‌ها، دامن اصلاح‌طلبان و نیرو‌های میانه‌رو و منتقد دولت را نیز گرفت. نگاهی به برخی از نمایندگان ردصلاحیت شده، نشان می‌دهد منتقدان دولت و کسانی که از فساد در مجلس یا نهاد‌های دیگر پرده‌برداری کرده بودند خود نیز ردصلاحیت شده‌اند.

نام‌هایی، چون محمود علوی، جمشید انصاری، علی باقری، اسماعیل گرامی‌مقدم، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، احمد علیرضابیگی، جلال رشیدی‌کوچی، معین‌الدین سعیدی، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، جلال محمودزاده و علی‌محمد نمازی ازجمله افرادی بودند که ردصلاحیت شدند.

ردصلاحیت وزیر اطلاعات

یکی از واکنش‌برانگیزترین ردصلاحیت‌ها مربوط به سیدمحمود علوی، وزیر سابق وزارت اطلاعات است و طبعاً فهرست سوابق و مسئولیت‌های او باعث این واکنش‌هاست. در همین جهت این سوال مطرح می‌شود که سیدمحمود علوی چطور با ۸ سال سابقه وزارت اطلاعات، تاییدصلاحیت نشد؟ این درحالی است که وزیر اطلاعات با مشورت نظر مقام رهبری توسط رئیس‌جمهور به مجلس معرفی می‌شود. علوی ۶۰ ساله همچنین در سوابق کاری‌اش ۱۰ سال رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، ۴ دوره نماینده مجلس و از همه جالب‌تر عضو فعلی مجلس خبرگان را دارد. چطور می‌شود که فردی با چنین سوابق مهمی در کشور و درحالی که برای مجلس خبرگان صلاحیت می‌شود، در مجلس با ردصلاحیتش مواجه شود. برخی معتقدند که علوی برای بیان مواضع صریحش و رابطه خوبی که با میانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان داشت، ردصلاحیت شده است.

افشاگر شاسی بلند‌های مجلس

ردصلاحیت احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز که یکی از معدود نمایندگانی است که همیشه در نطق‌ها و گفت‌وگوهایش فساد را فریاد می‌زد نیز عجیب بود. اما شورای نگهبان او را به استناد بند‌های ۲ و ۴ ماده ۳۱ قانون رد کرد، یعنی التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (بند ۲) و ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه (بند۴). علیرضابیگی همان نماینده‌ای است که برای اولین بار ماجرای دریافت ۷۵ خودروی شاسی‌بلند توسط نمایندگان مجلس در جریان استیضاح قبلی وزیر صمت را مطرح کرده بود و حتی در این رابطه به دادستانی کل کشور نیز احضار شد. نماینده ۶۱ ساله مجلس در کارنامه کاری خود علاوه بر حضور در قوه مقننه، فرماندهی انتظامی استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، اصفهان و استان فارس و حضور در جبهه‌های جنگ را هم دارد. علیرضابیگی همیشه منتقد دولت بود و این مساله گویا به مذاق برخی خوش نیامد. احمد علیرضابیگی درباره ردصلاحیت خود به ایلنا گفت: «احساس من این است با این روش‌ها نمی‌توان آن شوروشوق مردم را برای حضور در صحنه انتخابات که مطالبه مقام معظم رهبری است، فراهم کنیم و شاهد باشیم کسانی که چنین روندی را انتخاب کرده‌اند رو در روی فرمایش‌ها و خواسته‌های مقام معظم رهبری قرار گرفته‌اند».

ردصلاحیت دو چهره جبهه اصلاحات

علی باقری و مهدی شیرزاد از چهره‌های اصلاح‌طلبی بودند که همیشه از ضرورت شرکت در انتخابات سخن می‌گفتند. آن‌ها هر دو ردصلاحیت شدند. مهدی شیرزاد هنگام ثبت‌نام در شبکه ایکس (توئیتر) نوشته بود: «ثبت‌نام من در انتخابات بر مبنای جمع‌بندی شخص خودم بود نه یک تصمیم تشکیلاتی! چون عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هستم؛ پیش از ثبت‌نام از برخی بزرگان این حزب پرسیدم که آیا مصوبه‌ای مبنی بر منع ثبت‌نام اعضای حزب در انتخابات وجود دارد که پاسخ‌شان منفی بود. اگر چنین مصوبه‌ای بود، من بین استعفا از حزب و عدم ثبت‌نام در انتخابات یکی را انتخاب می‌کردم».

خبر ردصلاحیت علی باقری، دبیر سابق جبهه اصلاحات هم که منتشر شد، او در توئیتی اعلام کرد: «از جانب هیات نظارت ردصلاحیت شدم. قابل پیش‌بینی بود، اما صریح‌تر از قبل می‌گویم: انتخابات ارثیه پدری هیچ نهاد و شخصی نیست. متصدیان موظف‌اند در چارچوب قانون عمل کنند که نکرده‌اند. مخالفان و منتقدان قانونی را باید به رسمیت بشناسند! ماجرای ما با ایشان ادامه دارد ...». او همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «بعد از چندین روز تبلیغات در لزوم رقابتی شدن انتخابات، بررسی اولیه نتایج عملکرد ۵۰ روزه هیات‌های نظارت نشان می‌دهد به غیر از تایید انگشت‌شمار چهره‌های معروفی که لابد قرار است ادعای رقابتی کردن کل انتخابات را اثبات کند، اتفاق معنی‌داری در این زمینه رخ نداده است. حدود ۲۵ هزار نفر داوطلب نمایندگی مجلس دوازدهم شدند. هیات‌های اجرایی با عدم تایید ۲۸ درصد آنان صرفاً ۱۷ هزار نفر را تاییدصلاحیت کرد. اینک هیات‌های نظارت، با پیشی گرفتن از هیات‌های اجرایی، فقط ۱۱ هزار نفر را تاییدصلاحیت کرده‌اند. پیدا کنید رهروان سیاست رقابتی بودن انتخابات را؟!»

صدای زاهدان

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس یازدهم هم ردصلاحیت شد. او هم ازجمله نماینده‌های منتقدی است که در نطق‌هایش در مجلس با صراحت سخن می‌گفت و چندین بار درباره حوادث رخ داده در زاهدان، پرسش‌هایی را مطرح کرده بود. ازجمله آنکه در صحن علنی مجلس گفت: «تاکنون هیچ مسئولی پس از این حوادث عذرخواهی نکرده و پرسیده چرا نحوه برخورد با معترضان در این استان متفاوت بوده است.

پس از اتفاقات تلخ ۸ مهر سال ۱۴۰۱ از یک طرف شاهد عدم پاسخ‌دهی و ورود صحیح توسط دستگاه‌های اجرایی کشور بودیم به‌گونه‌ای که تا مدت‌ها سعی می‌شد صورت سوال پاک شود. سعیدی همچنین درخصوص فساد دبش و ارز‌هایی که مبدأ و مقصد مشخصی نداشت، تاکید کرده بود: «امروز با این اتفاق تلخی که رخ داده و بحث اختصاص ارز برای واردات چای دبش که بخشی از اعتماد مردم به پایانه‌های سیستم اجرایی را لرزانده است، علی‌القاعده اولویت مجلس با توجه به شرایط و اوضاع کشور همین موضوع باید باشد. اینکه واقعاً چه اتفاقی افتاده و در چه قالب و شکلی این اختلاس را شکل داده‌اند. اما در چنین شرایطی ما امروز شاهد بودیم در مجلس درخصوص دو تحقیق و تفحص بحث شد که یکی عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران درخصوص واردات اسب و اسپرم منجمد شده و نظایر این مسائل و دیگری گزارشی از عملکرد شرکت سیاحتی همدان درخصوص غار علی‌صدر بود».

مخالف مافیای خودرو

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده فعلی اصلاح‌طلب مجلس که یکی از منتقدان سرسخت مافیای خودرو و از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی بود نیز توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد. او در صحن علنی مجلس گفته بود: «چرا دولت آنقدر در خودروسازی دخالت می‌کند؟ ایران‌خودرو و سایپا مشخصاً دارند به مردم ظلم می‌کنند، ماشین فروختند به مردم ۲۰۰ میلیون الان بعد یک سال می‌گویند، ماشین را شما عوض کنید ۵۰۰میلیون هم باید پرداخت کنید». رشیدی‌کوچی یکی از تنها نماینده‌هایی است که موافق اصلی واردات خودرو است و در دی ماه امسال خطاب به وزیر صمت دولت سیزدهم گفته بود: «در ۱۹ ماهه‌ای که از تصویب قانون واردات خودرو می‌گذرد به مردم گزارش دهند که چه تعداد خودرو وارد کشور شده است. مردم ما سوار خودرویی می‌شوند که بی‌کیفیت بوده و مصرف بنزین آن بالاست. گفتیم که باید خودرو‌های با کیفیت که مصرف بنزین آن‌ها پایین است، وارد شود اکنون نیز به دلیل این ماشین‌های بی‌کیفیت به سمت واردات بنزین می‌رویم، از سوی دیگر ما چه میزان برای مقابله با آلودگی هوا هزینه می‌کنیم. اگر یک‌دهم این هزینه را برای واردات خودروی برقی و هیبریدی اختصاص دهیم بهتر نیست؟»

سخن پایانی

این افراد و برخی از نمایندگان فعلی که ردصلاحیت شدند اگر دوباره رای می‌آوردند و در مجلس می‌ماندند حتماً عصای دست لاریجانی می‌شدند. حتماً در انتخابات ۱۴۰۴ در کنار او قرار می‌گرفتند و حتماً می‌توانستند که صدای جدیدی باشند برای دوره‌ای جدید. دوره‌ای که هواداران پایداری‌چی سخت نگران آمدن آن دوران هستند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 17دی1402، کدخبر: 1857815، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین