پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، در نشست دوره‌ای دبیران و اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، گفت، طبق قانون، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها جرم است و مرتکبان به مجازات درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس و محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شوند. اگر یک نامزد انتخاباتی وعده‌هایی می‌دهد که از آن جایگاه برنمی‌آید، باید نسبت به شناخت و آگاهی وی از جایگاه نمایندگی مجلس تردید کرد. باید از جناب سخنگوی حقوقدان پرسید ، دادن وعده مدیریتی و شعارگرایی های احمقانه و پست فطرتانه برخی مدیران دولتی دون همت اجرایی چطور؟ چرا نباید در این خصوص جرم انگاری صورت پذیرد؟ مشتی کم خاصیت علاف محتاج و منتظر فیش آخر ماه که هم جای دیگر افراد صلاحیتدار را غصب کرده اند و هم ، نبود وجود کثیف شان بشدت کاهنده بار مشکلات اداری کشور خواهد بود. لازم به توضیح است که دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ همزمان با روز پژوهش میهمان نشست دوره‌ای دبیران و اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور بود که این نشست در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد.

شعارسال: سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق قانون، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزد‌ها جرم است و مرتکبان به استثنای حبس، به مجازات محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شوند.

دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نامزدها جرم است + وعده های مدیریتی بدون پشتوانه چطور؟

هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، در نشست دوره‌ای دبیران و اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، گفت: «امسال سال پرکار و پرمشغله‌ای برای شورای نگهبان است. اکنون مشغول بررسی برنامه هفتم توسعه هستیم. مصوبات دیگری همچون لایحه «عفاف و حجاب» هم در مرحله بررسی قرار دارد. در روز ۱۱ اسفند سال جاری نیز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود که هر دو انتخابات مهم هستند. در این رابطه از ابتدای سال و حتی از سال گذشته، جلساتی با دستگاه‌های مختلف برگزار کرده و آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفته و امیدواریم انتخابات پیش‌رو به نحو مطلوبی برگزار شود.»

این عضو حقوقدان شورای نگهبان به موضوع اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در سال جاری صورت گرفت نیز اشاره کرد و گفت: «این موضوع از سال‌های گذشته و به‌خصوص پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب مورد مطالبه بود تا اینکه در ماه‌های گذشته به سرانجام رسید و اکنون فرایند‌های انتخابات بر اساس قانون جدید در حال اجراست.»

وی در خصوص برخی از ویژگی‌های این قانون گفت که زمان‌بندی‌ها و مهلت‌های رسیدگی توسعه پیدا کرده و مرحله پیش‌ثبت‌نام هم برای نخستین باراجرا شد.

دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نامزدها جرم است + وعده های مدیریتی بدون پشتوانه چطور؟

طحان‌نظیف با بیان اینکه اکنون انتخابات در ایستگاه بررسی صلاحیت‌ها قرار دارد، یادآور شد: «قانون سه مرحله برای بررسی صلاحیت‌ها پیش‌بینی کرده که مرحله نخست بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی است. این هیات‌ها ارتباطی به شورای نگهبان ندارند. اعضای آن ۱۱ نفر از شخصیت‌های حقوقی و معتمدان محلی هستند و هیات‌ها در فرمانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه تشکیل می‌شود. مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی انجام می‌گیرد. اعضای این هیات‌ها توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تعیین می‌شوند.»

سخنگوی شورای نگهبان به یکی از ویژگی‌های قانون جدید یعنی پیش‌بینی مرحله «پیش‌ثبت‌نام» اشاره کرد و گفت: «در گذشته افرادی ثبت‌نام می‌کردند که برخوردار از شرایط اولیه نبودند و در نتیجه با هزینه‌ها و پیامد‌های ردصلاحیت مواجه می‌شدند. به طور مثال، فردی مدرک آموزشی داشت، اما آن مدرک مورد تایید نهاد‌های مرجع همچون وزارت علوم نبود. یا اینکه فردی ثبت‌نام کرده بود که در موعد مقرر از سمت و جایگاهی که داشته انصراف نداده بود. با اجرای مرحله پیش‌ثبت‌نام، برخی از هزینه‌ها و پیامد‌های ردصلاحیت برای افراد کاسته شد.»

برگزاری ۳۶ جلسه برای بررسی برنامه هفتم تاکنون

طحان‌نظیف همچنین خبر داد که تاکنون در صحن شورای نگهبان ۳۶ جلسه برای بررسی برنامه هفتم برگزار شده و این جلسات همچنان ادامه دارد.

وی در مورد مصوبات بحث‌برانگیز این برنامه همچون افزایش سن بازنشستگی نیز گفت: «این موضوع، چون جزو مصوبات روز‌های آخر تصویب برنامه هفتم در مجلس بود، هنوز مورد رسیدگی شورای نگهبان قرار نگرفته است. به محض اینکه این موضوع در صحن شورای نگهبان بررسی و درباره آن اظهارنظر شود، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پیشخوان، تاریخ انتشار: 28آذر1402، کدخبر: 310971، www.pishkhan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین