پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
مهدی عرب صادق، عضو سابق حزب موتلفه می‌گوید: در حزب موتلفه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن بود، اما مسیری که بنده پیش رو داشتم با مسیری که در نگاه سنتی مؤتلفه حاکم بود، منطبق نبود و و این نگاه بر خلاف مسیری که رهبری درباره انتخابات مطرح کرده بودند، شور انتخاباتی در جامعه ایجاد نمی‌کرد.

شعار سال: مهدی عرب صادق معاون سیاسی حزب مؤتلفه که از حضور در این حزب استعفا داده است درباره دلایل استعفاء مجدد خود از این حزب گفت: اصلی‌ترین دلیلی که باعث شد تا مجددا استعفای خود را تکرار کنم و برای موافقت با آن اصرار داشته باشم این است که امسال انتخابات را پیش رو داریم و هرکدام از احزاب سیاسی همان قدر که می‌توانند در سرنوشت مردم اثرگذار باشند، به همان میزان هم می‌توانند نقش منفی داشته باشند.

مسیر من با مسیری که در نگاه سنتی حزب مؤتلفه حاکم بود، منطبق نبود استعفا دادم


 بخش‌هایی از گفت و گوی عرب صادق را در ادامه می‌خوانید:

البته در حزب موتلفه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن بود، اما مسیری که بنده پیش رو داشتم با مسیری که در نگاه سنتی مؤتلفه حاکم بود، منطبق نبود و و این نگاه بر خلاف مسیری که رهبری درباره انتخابات مطرح کرده بودند، شور انتخاباتی در جامعه ایجاد نمی‌کرد.

تنگ‌نظری‌هایی که چتر نیرو‌های انقلاب را کوچک می‌کند، مانع تشکیل مجلس دوازدهم انقلابی است، امروز بیش از هر چیز مشارکت مردم در انتخابات برای سرنوشت کشور ضروری است و سیاست‌های ما نباید این مشارکت را محدود کند.

راهبرد‌های چهارگانه رهبری که مشارکت از مهم‌ترین آن‌ها است راه را روشن ساخته است، مجلسی کارآمد و قوی خواهد بود که با رای اکثریت جامعه و در فضای نشاط سیاسی باشد، نه با حزن و مشارکت پایین. توجه کنیم محور «مجلس خوب و کارآمد» بودن ما و رفقایمان نیست و اصلا برای رسیدن به حضور خودمان در مجلس گاهی بد نیست سرمایه اجتماعی خودمان را ببینیم و ببینیم چه نسبتی با جامعه داریم؟!

دیدگاه شخص من حذف و دفع نیست. نمی‌توانم فکر و اندیشه خودم را به خاطر منافع حزبی و گروهی پنهان کنم، وظیفه ولایی ما جذب حداکثری نیرو‌های انقلاب و جوانگرایی است، بنده معتقدم دایره نیرو‌های انقلاب فراتر از دایره اصلاح‌طلب و اصولگرا است و اصولگرا و اصلاح‌طلب به معنای سابق در بین مردم پایان یافته است.

از ما وحدت، جذب نیرو‌های انقلاب و جوانگرایی خواسته شد. اما ما در وحدت ضعف داریم و اگر در جهت تقویت این وحدت حرکت مثبت نداریم، نباید آن را تخریب کنیم. همه نیرو‌های انقلاب باید گسترده‌تر و با رویکرد جذب حداکثری و مبتنی بر جوانگرایی باشیم.

جوانگرایی باید مبتنی بر شایسته‌سالاری، شایسته‌گزینی و دوری از رانت فرزند و داماد باشد. ما از این مسیر دور هستیم. خون شهدای حزب مؤتلفه بیش از هرچیزی بر گردن من سنگینی می‌کرد و بر این اساس تصمیم گرفتم عدم حضورم در حزب موتلفه بهتر و برای انتخابات نیز مفیدتر است.

من همچنان رویکرد قبلی خود را دارم و به اندازه خود تلاش می‌کنم تا نیرو‌های انقلاب بدون تنگ نظری دور یکدیگر جمع شوند. امروز تنگ نظری سیاسی مانع جذب حداکثری نیرو‌های انقلاب شده و این موضوع باعث شد ما سرمایه اجتماعی را از دست بدهیم و این موضوع در جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند.

این تنگ نظری و قدرت‌طلبی‌ها هر روز ما را از مردم دورتر کرده و بنابراین به نظر من آمد که برای مردم و مؤتلفه بهتر است که دیگر در حزب موتلفه نباشم. شاید اگر سال انتخابات نبود چنین رویکردی را پیش نمی‌گرفتم و سعی می‌کردم تا حدودی وضعیت را اصلاح کنم، اما امسال برای مردم ما مهم است.

تا این لحظه در انتخابات ثبت نام نکردم و بنایی هم برای ثبت‌نام و شرکت در انتخابات ندارم. به این علت که کسانی از من بهتر نیز وجود دارند که ثبت‌نام کنند، اما می‌دانم آن‌ها هم جایگاهی ندارند، اما مابقی افراد را تشویق می‌کنم تا در انتخابات شرکت کنند.

من به عنوان معاون سیاسی حزب با رویکرد فعلی انتخاباتی مخالف بودم. اینکه حزبی به صورت جدا لیست انتخاباتی بدهد با آن مخالف هستم و معتقدم که شما باید به ظرفیت‌ها رجوع کنید و این خط کشی‌های حزبی در موضوع منافع ملی در انتخابات برداشته شود و به شایسته‌سالاری توجه شود.

نکته دیگر آنکه من معتقدم باید انتقادات را منصفانه مطرح کرد، اینکه بخواهید نسبت به ضعف‌هایی که گاهی اوقات در مرحله اجرا وجود دارد نگاه سیاسی داشته باشید، این موضوع برای حفظ منافع خودتان مغایر با منافع ملی و کشور است.

من در کل حزب دیگر حضور نخواهم داشت. حزب موتلفه جزو تشکل‌های درون نظام است که باید مبتنی بر فرمایشات رهبری تقویت شود. همه ما باید برای مشارکت بیشتر مردم و ایجاد امید در جامعه تلاش کنیم، نه منافع درون گروهی خودمان.

به نظرم آن چیزی که امروز اهمیت دارد مشارکت مردم و تشکیل مجلس مطلوب دوازدهم است. چه آنکه ممکن است مجلس مطلوب دوازدهم بدون حضور ما باشد. ما باید از آن مجلس هم حمایت کنیم نه مجلس ضعیف‌تر ولو به صرف حضور ما باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۲۷۳۷۹، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین