پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۴۰۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
از ابتدای سال 2017 عرضه نفت در جهان 2 درصد کاهش پیدا خواهد کرد؛ کاهشی که به واسطه دیپلماسی فعال اعضای اوپک و همراهی کشورهای غیر اوپکی تولیدکننده نفت به دست آمد.

شعار سال:

2 ماه پیش خوشبین ترین فعالان بازار نفت نیز انتظار نداشتند به فاصله 10 روز دو توافق تاثیرگذار در بازار نفت شکل بگیرد؛ اما این مهم در سایه تعاملات جهانی کشورهای تولید کننده نفت محقق شد تا دنیا با نفت ارزان خداحافظی کند.

در ماه‌های گذشته و حتی روزهای منتهی به نشست 171 اوپک،‌ دستیابی به توافق حتی بین اعضای اوپک نیز دست یافتنی به نظر نمی رسید. اما اوپکی ها توانستند در 30 نوامبر به فهم مشترک برسند و سیگنال‌های مثبتی را به بازار نفت بفرستند،‌ سیگنال‌هایی که رشد قیمت نفت را در پی داشت قیمت انواع نفت در جهان را تا بالای 50 دلار برد.

پس از این توافق روسیه نیز اعلام کرد 300 هزار بشکه از تولید خود را کاهش می‌دهد و آمارهای غیر رسمی حکایت از آن داشت که سایر تولیدکنندگان نفت غیر اوپک نیز تا 300 هزار بشکه از تولید نفت خود را کم خواهند کرد.

به دنبال آن توافق و این آمارها، روز گذشته وزیران نفت 25 کشور در وین گردهم آمدند تا به دنیا نشان دهند به دنبال قیمت های عادلانه‌تر برای نفت هستند و در این راه عقلانیت را در دستور کار خود قرار داده اند.

بر همین اساس عصر روز گذشته و بعد از مذاکرات صورت گرفته بین اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها، تصمیم بر آن شد تا علاوه بر کاهش 1.2 میلیون بشکه ای تولید اوپک،‌ حدود 600 هزار بشکه نیز از تولید 12 کشور تولیدکننده نفت که عضو اوپک نیستند کم شده تا در مجموع 1.8 میلیون بشکه نفت کمتری راهی بازار شود. 1.8 میلیون بشکه ای که حدود 2 درصد نفت خام جهان را تشکیل می دهد.

نکته مهم در این نشست حضور 12 کشور غیر اوپکی بود که سهم بزرگی در تولید نفت جهان دارند. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک حاضر در نشست روز شنبه وین ٥٥ درصد از مجموع تولید نفت خام جهان را به عهده دارند، بنابراین هر تصمیمی که از این جلسه خارج می‌شد می توانست بر بازار نفت تاثیر مهمی داشته باشد.

به عقیده کارشناسان با این توافق امکان افزایش قیمت نفت تا 60 دلار وجود خواهد داشت. قیمتی که به اعتقاد اغلب تولید کنندگان نفت مناسب است زیرا با بالارفتن بیشتر قیمت ها،‌ احتمال بازگشت نفت های غیر متعارف بیشتر خواهد شد و مجددا توازن عرضه و تقاصا در بازارهای جهانی به خطر می افتد.

حتی در حال حاضر نیز که نفت افزایش نسبی قیمت را به ثبت رسانده،‌ دکل های حفاری در آمریکا رشد کرده است. در هفته گذشته و بعد از توافق اوپک،‌ شرکت‌های حفاری آمریکا 21 دکل به دکل های فعال خود اضافه کرده اند که این رقم بالاترین افزایش هفتگی از سال گذشته بشمار می رود.

البته این افزایش قیمت تنها برای نفت‌های غیر متعارف مطلوب نیست. همه شرکت‌های نفتی جهان با بالارفتن قیمت نفت توجیه یهتری برای حضور در پروژه ها خواهند داشت و انتظار می رود سطح سرمایه گذاری ها در طرح های نفتی بیش از پیش شود.

وزیر انرژی روسیه نیز بعد از نشست دیروز در نشستی خبری گفت که توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به روند تثبیت بازارهای جهانی نفت خام شتاب می بخشد، از نوسانهای بازار نفت می کاهد و سرمایه های جدید را روانه پروژههای صنعت نفت جهان میکند.

همچنین نواک اعلام کرد که روسیه روزانه ٣٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود می کاهد و این کاهش تدریجی رخ می دهد و تا پایان ماه مارس روسیه نسبت به سطح تولید خود در ماه اکتبر یعنی ١١ میلیون و ٢٤٧ هزار بشکه در روز، روزانه ٢٠٠ هزار بشکه کمتر تولید خواهد کرد.

به گفته وزیر انرژی روسیه، تولید نفت خام این کشور پس از ٦ ماه به ١٠ میلیون و ٩٤٧ هزار بشکه در روز می رسد.

موضوعی که توافق اوپک وغیر اوپک را با اهمیت تر می کند اختلافات سیاسی بین عربستان و روسیه است. این دو کشور در سوریه مواضع متضادی دارند اما ثابت کردند زمانی که منافع اقتصادی در میان باشد اختلافات را کنار خواهند گذاشت. از سوی دیگر موضع گیری های وزیر نفت عربستان در مقایسه با وزیرسابق این کشور منعطف تر است که البته بازتاب دهنده سیاست های کلان خاندان سعودی است.

در واقع کاهش قیمت نفت درآمدهای اقتصادهای کشورهای متکی به نفت مانند عربستان سعودی و روسیه را نیز به شدت کاهش داد و این دو کشور عمده تولید و صادر کننده نفت خام را به آغاز نخستین مذاکرات در باره همکاری نفتی در 15 سال اخیر، ترغیب کرد.

وزیر انرژی روسیه در همین باره گفت: مذاکرات میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پس از روی کارآمدن الفالح به جای علی النعیمی، وزیر نفت پیشین عربستان نجات یافت.

الکساندر نواک افزود: توافق روز شنبه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست وین که در محل دبیرخانه اوپک برگزار شد، شرایط را برای تقویت همکاری تولیدکنندگان نفت هموار می کند.

همچنین وزیر انرژی عربستان توافق نشست وین را تاریخی خواند.

از سوی دیگر به عقیده محمد بارکیندو دبیر کل اوپک نیز این نشست تاریخی است که موجب تقویت اقتصاد جهانی خواهد شد و به برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای دستیابی به اهداف تورمی خود کمک خواهد کرد.

هرچند که تا زمان اجرایی شدن این توافق نمی‌توان از تعهد کشورها به اجرای آن مطمئن بود اما عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی، تولید کنندگان عمده عضو اوپک به مشتریان نفت خام خود اطلاع داده‌اند که قصد کاهش تولید نفت خام را از اول ژانویه دارند که همین امر می تواند اطمینانی را برای کاهش تولید این کشورها به بازار بدهد.

انتظار این است که با اجرای کاهش تولید توسط اوپک و غیر اوپک روند افزایش قیمت نفت حفظ شده و قیمت ها در نقطه متعادلی قرار گیرند. به عقیده کارشناسان این توافق احتمالا قیمت های جهانی نفت را تا حدود 60 دلار برای هر بشکه بالا خواهد برد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار خبر 21 آذر 1395، کدمطلب: 166820 ،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین