پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
مدیرعامل مستعفی راه آهن گفت: در سانحه اخیر، وزیر راه قبل از من متن استعفای خود را تهیه کرد اما مانع تقدیم آن شدیم وی همچنین از مردم بابت عدم تحقق برقی شدن راه‌آهن تهران ـ مشهد عذر‌خواهی کرد.

شعارسال: مدیرعامل سابق راه آهن محسن پورسیدآقایی در مراسم تودیع خود گفت: در سانحه اخیر، وزیر راه قبل از من متن استعفای خود را تهیه کرد اما مانع تقدیم آن شدیم.

وی با اشاره به اینکه راه آهن باید مسئولیت خطای خود را در این حادثه بپذیرد، تصریح کرد: من بدون هیچ فشاری استعفا دادم و فرمول استعفای من شفاف بود، زیرا اگر استعفا نمی‌دادم قطعا راه آهن، دستاویز هجمه برای منافع سیاسی طیف مقابل می‌شد.

جلسه تودیع مدیرعامل سابق شرکت راه آهن در حال برگزاری است.

*تکمیل ATC در کل شبکه ریلی تا 2 سال آینده/ از مردم بابت عدم تحقق برقی شدن راه‌آهن تهران ـ مشهد عذر می‌خواهم

محسن پورسیدآقایی در مراسم تودیع خود از مدیرعاملی راه‌آهن اظهار داشت:‌ در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران وقتی انقلاب ریلی مطرح شد در همه زمینه‌ها کار و فعالیت شکل گرفت.

وی ادامه داد:‌افزایش سرعت و ظرفیت قطارها، توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان از فعالیت‌های روتین در چند سال اخیر انجام شد.

پورسیدآقایی گفت: با افزایش سرعت قطارها و کاهش فاصله اعزام قطارها به 8 دقیقه و رساندن سرعت قطارها به 140 کیلومتر در ساعت و کاهش زمان سیر به کمتر از 10 ساعت موجب می‌شود که عوامل اجرایی تلاش بیشتری داشته باشند و طبیعی است هر خطا در این سیستم نسبت به سیستم سنتی موجب بروز حوادث شدیدتری می‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً اگر سرعت سیر در راه‌آهن تهران ـ مشهد ارتقا نمی‌یافت و سرعت مجاز همان 140 کیلومتر بر ساعت نبود، چه بسا اگر خطای انسانی هم رخ می‌داد شدت حادثه کمتر بود اما ما ریسک افزایش سرعت را به جان خریدیم؛ بخشی از دلیل شدت وقوع سانحه ریلی اخیر سرعت مجاز قطارها و فاصله زمانی کوتاه‌تر است.

مدیرعامل سابق راه‌آهن ادامه داد: تصور نمی‌کردم ابعاد یک خطا تا این حد فاجعه درست کند تا این حد می‌دانستیم نوین‌سازی سیستم و افزایش سرعت قطارها فشار زیادی را ایجاد می‌کند در همین راستا بارها اعلام کردم توجه و دقت در ایمنی سرلوحه کار همه همکاران باشد اما به هر حال خطای انسانی گریبانگیر همه است.

وی اضافه کرد:‌ به هر حال مدیران، مسئول عملکرد زیرمجموعه خود هستند و نباید فقط موفقیت‌ها به پای مدیران نوشته شود باید مدیران هم در برابر اشتباه خطای خود را بپذیرند.

وی گفت:‌فرمول استعفای من روشن و ساده بود کارهای زیادی در راه‌آهن انجام شد اما خطایی به بروز فاجعه انجامید و بدین ترتیب مسئولیت خطا را پذیرفتم.

وی اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای تلاش کردند با خراب نشان دادن سیستم کنترل قطار سال‌ها تلاش و فعالیت را زیر سوال ببرند.

وی افزود: عده‌ای هم با سیاسی جلوه دادن موضوع استعفای من به ارائه تحلیل‌ها و فرضیه‌ای پرداختند مبنی بر اینکه این استعفا در اتاق دولت رخ داده است.

پورسیدآقایی افزود: متاسفانه هر اقدامی در این دولت با عینک سیاسی دیده می‌شود اگر طیفی اصولگرا باشند و این کار انجام شود طیف همسو می‌گوید کار خوبی انجام داده است و طیف مقابل از آن انتقاد می‌کند و بالعکس.

مدیرعامل سابق راه‌آهن اظهار داشت: فضای استعفای م ن به قدری طبیعی بود که قبل از من وزیر راه استعفای خود را تنظیم کرده بود اما ما مانع تقدیم آن شدیم. زیرا راه‌آهن باید خود مسئولیت خطای خود را بپذیرد و طبیعی است که من به جای وزیر راه استعفا دادم به هر حال وزیر راه مسئولیت چندین بخش دیگر را بر عهده داشت.

وی گفت: باید به اخلاق برگردیم اگر عملی رخ دهد، باید مسئولیت خود را خارج از بهره‌برداری و تفاسیر سیاسی بپذیریم. البته قرار نیست هر اتفاقی در هر سازمانی رخ دهد مدیری استعفا دهد چون شرایط متفاوت است.

وی به دلایل دیگر استعفای خود از مدیرعاملی راه‌آهن اشاره کرد و گفت:‌ راه‌آهن باید مسیر توسعه خود را ادامه دهد اگر من پس از این سانحه در راه‌آهن می‌ماندم راه‌آهن مورد هجمه طیف سیاسی مقابل قرار می‌گرفت. متأسفانه فضای سیاسی در ایران طوری است که هر اتفاقی را دستاویز منافع سیاسی عده‌ای قرار می‌دهند به خاطر آنکه عده‌ای سانحه اخیر را دستاویز منافع سیاسی خود قرار دادند صلاح نبود در راه‌آهن بمانم.

وی ادامه داد:‌انتخاب مدیرعامل جدید راه‌آهن (محمدزاده)‌ از سوی وزیر راه نوید این را می‌دهد که سیاست‌های راه‌آهن به طور جدی دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: اصلا برای آنچه که به افزایش سرعت و ایجاد سیستم مدرن در راه‌آهن منجر شد پشیمان نیستم.

وی گفت:‌البته برخی وعده‌ها نیز از سوی اینجانب در ابتدای اخذ سمت مطرح شد که موفقیت به تحقق آن نشدم. مثلاً برقی کردن تهران ـ مشهد و افزایش سرعت به 200 کیلومتر در ساعت قرار بود در این دولت محقق شود که نشد البته مذاکرات با بانک و تبادل قراردادها به زودی در این حوزه محقق می‌شود که من از مردم به دلیل عدم تحقق این وعده عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: همچنین شرکت قطارهای سریع باید در راه‌آهن تشکیل می‌شد که نتوانستیم مصوبه آن را بگیریم اما باید سازمان قطارهای سریع را در راه‌آهن ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ناوگان باری در این دوران به تحرک خود دست یافت، گفت: تا امروز 500 دستگاه واگن دیگر وارد ناوگان ریلی کشور در بخش بار شده است و تا پایان سال 500 دستگاه واگن باری دیگر نیز وارد ناوگان می‌شود. اما متأسفانه نتوانستیم اقتصاد ناوگان مسافری و لیزینگ ناوگان مسافری را محقق کنیم.

مدیرعامل سابق راه‌آهن گفت: امیدواریم سیگنالینگ و ATC در کل شبکه راه‌آهن تکمیل شود و تا دو سال آینده در سیگنالینگ به حد قابل قبولی برسیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 22 آذر 1395، کدمطلب: 13950922000564 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین