پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
جذب حامیان مالی در تیم‌های ورزشی قم در حال حاضر یکی از چالش‌های جدی برای ورزش استانی به شمار می‌رود که در حال پیشرفت و توسعه است.

شعار سال : ورزش قم این روز‌ها با حضوری پررنگ در لیگ‌های مختلف کشور توانسته است ظرفیت‌های خود را بیش از پیش به نمایش بگذارد.

در حال حاضر بیش از 70 تیم ورزشی در مسابقات لیگ و قهرمانی کشور حضور دارند که بخشی از این تیم‌ها با حمایت بخش خصوصی و بخش دیگر به سختی و با استفاده از اعتبارات هیئت‌های ورزشی مسابقات خود را برگزار می‌کنند.

اداره کل ورزش و جوانان نیز با سیاست حمایت از باشگاه‌ها تلاش زیادی برای حل مشکلات مالی آن‌ها و هیئت‌های ورزشی انجام می‌دهد اما واقعیت این است که حمایت از تمامی تیم‌ها و باشگاه‌ها در عمل امکان‌پذیر نیست.

به‌عنوان یک قاعده کلی، مخارج باشگاه‌های ورزشی در تمام نقاط جهان به‌طور معمول از طریق حامیان مالی تأمین می‌شود که این حامیان مالی معمولاً صاحب بنگاه‌های اقتصادی قدرتمندی هستند که حضور در میدان ورزش، برای آن‌ها سوددهی دارد.

این سوددهی می‌تواند در زمینه مالی از طریق تبلیغات و برندسازی باشد اما در مقیاس کوچک‌تر همانند آنچه در ورزش قم با آن مواجه هستیم حامیان مالی برای حمایت از تیم‌های ورزشی باید از امتیازهایی برخوردار شود.

برخورداری از امتیازات خاص در بخش اقتصادی و به‌طور ویژه در بخش مالیات و عوارض، موضوعی است که در حال حاضر در کشور مسکوت مانده به عبارت دیگر اهرم دلگرم‌کننده‌ای برای حامیان مالی در این زمینه وجود ندارد.

*یاسین پیشرو؛یک نمونه خاص

بدون شک جذب یاسین پیشرو به ورزش قم و تیمداری این مجموعه در سه رشته لیگ برتری نمونه خاصی از نگرش حرفه‌ای در سرمایه‌گذاری در ورزش محسوب می‌شود.

باشگاه یاسین پیشرو امسال با ورود به عرصه ورزش قم تصمیم گرفت در سه رشته فوتسال، تکواندو و وزنه‌برداری در لیگ بر‌تر و با برند قم شرکت کند و بدون تردید سرمایه‌گذاری این مجموعه در ورزش قم، بزرگ‌ترین اتفاق ورزش قم در سال 94 بوده است.

یاسین پیشرو با فعالیت در ورزش قم، توانست در زمینه توسعه برند خود موفق عمل کند و نام یاسین پیشرو را بر سر زبان‌ها بیندازد.

حضور این مجموعه در ورزش قم، حاصل نگاهی بود که مدیران این برند به مقوله تاثیر مستقیم ورزش قهرمانی در برندسازی داشتند اما مشکل اصلی ورزش قم این است که امثال یاسین پیشرو را در بدنه خود نمی‌بیند.

به عبارت دیگر نقش ورزش در توسعه بنگاه‌های اقتصادی نقشی است که مغفول مانده است و فرهنگ اسپانسرینگ هنوز در بسیاری از نقاط کشور از جمله قم تبیین نشده است.

*متقیان: مشکلات مالی مانع حضور تیراندازی مردان قم در لیگ دسته اول شد

دبیر هیئت تیراندازی استان قم معتقد است تیم تیراندازی مردان قم یکی از تیم‌هایی بوده است که به دلیل عدم وجود اسپانسر نتوانست امسال در لیگ دسته اول کشور حاضر شود.

محمدجواد متقیان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم گفت: تیم تیراندازی مردان قم تا سال گذشته در لیگ دسته اول کشور حضور داشت اما امسال به دلیل عدم موفقیت در جذب اسپانسر نتوانستیم در لیگ دسته اول شرکت کنیم.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع مالی تصمیم بر آن شد که تمرکز مالی هیئت تیراندازی بر روی تیم بانوان قم قرار گیرد زیرا عملکرد بانوان در سال گذشته فوق‌العاده بود و این تیم در یک قدمی صعود به لیگ بر‌تر قرار گرفته بود.

دبیر هیئت تیراندازی قم گفت: رشته تیراندازی به دلیل اینکه پخش تلویزیونی ندارد و از نظر رسانه‌ای شرایط خاصی دارد مورد استقبال اسپانسر‌ها نیست و به همین دلیل نتوانستیم برای تیم مردان حامی مالی جذب کنیم.

*چرا حامیان مالی اقبالی به سرمایه‌گذاری ندارند؟

عدم اقبال حامی مالی به سرمایه‌گذاری در ورزش قم به دلایل مختلفی مرتبط است که نخستین دلیل آن را می‌توان به نبود فرهنگ مشارکت بین صنعت و ورزش مرتبط دانست.

این مشکل فرهنگی، خود از عدم وجود دلیل منطقی برای هزینه در ورزش از سوی حامیان مالی نشات می‌گیرد به‌طوری که اسپانسر در ازای هزینه‌ای که در ورزش می‌کند سودی پایاپای نمی‌برد.

در این زمینه، عدم وجود مقررات حمایتی برای حامیان مالی و بهره‌مندی آن‌ها از مزایایی که آن‌ها راه به هزینه ورزش ترغیب کند مشکلی است که در مورد آن هنوز فکری نشده است.

در گذشته هزینه افرادی که در ورزش سرمایه‌گذاری می‌کردند به‌عنوان بخش هزینه‌های قابل قبول در محاسبه مالیات سالانه منظور می‌شد اما در حال حاضر این قانون وجود ندارد.

دولت‌های حاکم نیز با توجه به اینکه در صورت فعال شدن چنین قانونی باید قید بخشی از درآمدهای مالیاتی را بزنند زیر بار تصویب و اجرای آن نمی‌روند.

در بخش تبلیغات و برندسازی نیز، یا حامی مالی باید آن قدر قدرتمند باشد و هزینه هنگفتی در ورزش کند که در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته و از مزایای آن استفاده کند یا در صورت هزینه پایین در سطوح درجه 2 و 3 کشوری و سپس استانی، نمی‌تواند از مزیت مطرح شدن نام خود بهره‌برداری لازم را انجام دهد.

*نریمان: بیشتر نمایندگان قم در مسابقات کشوری حامی مالی ندارند

رئیس گروه ورزش قهرمانی اداره‌کل ورزش و جوانان قم می‌گوید بیشتر نمایندگان قم در مسابقات کشوری حامی مالی ندارند اما نباید در زمینه حمایت از تیم‌های ورزشی انتظارات زیادی از صنایع قم داشت.

حمید نریمان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: در حال حاضر تعداد تیم‌های ورزشی استان در لیگ‌های و مسابقات قهرمانی کشور آمار قابل قبولی دارد اما ظرفیت این را داریم این تعداد را حتی از رقم 71 تیم کنونی فرا‌تر ببریم.

وی افزود: بیشتر تیم‌های استان قم در لیگ‌ها و مسابقات کشوری فاقد حامی مالی هستند و تلاش‌های آن‌ها و اداره کل ورزش و جوانان برای جذب اسپانسر بی‌نتیجه می‌ماند که ناشی از شرایط خاص اقتصادی و صنعتی استان است.

رئیس گروه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان قم گفت: گاهی در رشته‌های ورزشی پرطرفدار که امکان خوبی در اختیار بخش خصوصی برای دیده شدن و تبلیغات نیز قرار می‌دهد مشکل داریم و با این وصف طبیعی است در سایر رشته‌ها با فقر اسپانسر مواجه باشیم.

نریمان بیان کرد: برخی به اشتباه وضعیت ورزش قم و حمایت بخش خصوصی از تیم‌های آن را با استان‌هایی چون فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی مقایسه می‌کنند در حالی که این مقایسه قیاس مع‌الفارق است.

وی عنوان کرد: استان قم یک استان تک شهر محسوب می‌شود که از نظر وسعت و اقتصادی و صنعتی نمی‌تواند با استان‌هایی که ذکر شد رقابت کند و طبیعی است که اقبال بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در ورزش در استانی که دارای منابع اقتصادی قوی‌تر است بیشتر خواهد بود.

رئیس گروه ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان قم اظهار کرد: اداره کل ورزش و جوانان وقت زیادی برای حل مشکلات مالی باشگاه‌های کشوری قم صرف می‌کند و با تدابیر اداره کل، کمک‌های قابل توجهی به نمایندگان واجد شرایط ورزش قم می‌شود.

رئیس گروه ورزش قهرمانی اداره‌کل ورزش و جوانان قم تصریح کرد: باشگاه‌های خصوصی برای حضور در لیگ‌ها و مسابقات کشوری باید تلاش بیشتری برای جذب اسپانسر داشته باشند و سازماندهی باشگاه‌ها به جلب نظر بخش خصوصی کمک شایانی می‌کند.

نریمان خاطرنشان کرد: در برخی از رشته‌ها برای حضور در لیگ‌های کشوری به اسپانسرهایی با اعتبار 100 میلیون تومانی نیاز داریم اما برای تأمین همین بودجه نیز مشکل وجود دارد.

*احمدی‌نیا: بدون اسپانسر در لیگ بر‌تر حضور داریم

تیم هندبال لیگ برتری هدف پویان قم می‌توانست امسال بزرگ‌ترین قربانی فقدان اسپانسر در ورزش قم لقب بگیرد که البته اداره کل ورزش و جوانان در آخرین لحظات با جذب منابع مالی مانع از عدم حضور این تیم در لیگ بر‌تر شد.

سرمربی تیم هندبال هدف پویان می‌گوید تیمش بدون اسپانسر در لیگ بر‌تر حاضر شده و اگر با پیگیری‌های متوالی بودجه‌ای به این تیم اختصاص داده نمی‌شد آینده این تیم در معرض خطر قرار می‌گرفت.

زهرا احمدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ماه‌ها برای جذب اسپانسر تلاش کردیم و با تمام واحدهای صنعتی در قم یا هر جایی که می‌توانستیم به آن برای جذب منابع مالی امیدوار باشیم مراجعه کردیم اما در ‌‌نهایت به موفقیتی دست پیدا نکردیم.

وی افزود: نگاه بنگاه‌های اقتصادی در قم به سرمایه‌گذاری در ورزش مطلوب نیست و علاوه بر هدف پویان بسیاری از باشگاه‌های دیگر در سایر رشته‌ها نیز با این مشکل دست به گریبان هستند.

سرمربی هدف پویان گفت: در حال حاضر تمام تیم‌های حاضر در لیگ به بازیکنان خود دستمزد پرداخت می‌کنند اما هدف پویان به دلیل اینکه از بودجه محدودی برای برگزاری مسابقات خود برخوردار است نمی‌تواند دستمزدی به بازیکنانش بپردازد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت خبری-تحلیلی تابناک ، تاریخ نشرخبر : 4 آذر 1394 کد مطلب : 135092 www.tabnakqom.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین