پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۱۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
اکونیوز:مسئولان البرزی عمده ترین دل مشغولی خود را باز کردن گره های کور ترافیک کلان شهر کرج عنوان می کنند؛ برای بررسی آخرین وضعیت پروژه امتداد اتوبان شهید همت به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می رویم
شعارسال: از ونک به سمت کرج به راه می‌افتم؛ به ورودی اتوبان شهید همت می‌رسم هنوز زمان زیادی نگذشته است که روبه‌رویم صف طولانی خودروهایی را می‌بینم که هر از چند گاهی ۵۰ متر حرکت می‌کنند و باز می‌ایستند.

پس از گذشت مدت زمانی محدوده کَن و حصارک را پشت سر می‌گذارم و به محدوده گرمدره که می‌رسم تابلوی «انتهای بزرگراه» روبه‌رویم قد عَلم می‌کند. ادامه اتوبان هنوز آماده بهره‌برداری نیست به همین دلیل باید با استفاده از یک رمپ مارپیچ خود را به آزادراه تهران ـ کرج برسانم و ادامه مسیر را از همین طریق طی کنم.

سال‌هاست که آمدن به کرج تاوان دارد؛ تاوانی از جنس گرفتار شدن در ترافیک چند کیلومتری و متأسفانه ویترین اتوبان پر است از واکنش عصبی شهروندان گرفتار در ترافیک؛ سر می‌چرخانم راننده‌ای را می‌بینم که شیشه خودرو را پایین آورده و با کلافگی غیرقابل وصف در حال پُک زدن به سیگار است. یکی دیگر از رانندگان که گویی عجله هم دارد در حال صحبت کردن با تلفن همراه بلندبلند می‌گوید: «ترافیک است دیر می‌رسم».

* پروژه امتداد اتوبان همت به کرج به سرنوشت اتوبان تهران - شمال دُچار نشود

نقل چند سطر بالا، درد دل همه کسانی است که هنگام غروب مجبورند پس از تحمل ترافیک چند کیلومتری از تهران به سمت کرج بیایند. طبق آمارها روزانه بیش از ۳۰۰ هزار خودرو از اتوبان تهران کرج عبور می‌کنند و این یعنی عمق فاجعه، یعنی صبر هر شهروند حدی دارد.

محمد صابر کارمند کرجی است که در طول هفته چند روزی را با خودروی شخصی به تهران رفت‌وآمد می‌کند؛ وی می‌گوید: ۴ سال است که منتظر تکمیل پروژه امتداد اتوبان شهید همت به کرج هستیم ولی هرسال دریغ از پارسال.

وی می‌افزاید: از ۴ سال پیش تاکنون وعده اتمام این پروژه را از مسئولان شنیده‌ایم ولی خبری نیست که نیست؛ در مورد سرنوشت این پروژه اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کنند، ما نمی‌دانیم چه مشکلی باعث شده که عمر اجرایی این پروژه چنین به درازا بکشد.

صابر در پایان با ابراز نگرانی از طولانی شدن پروژه امتداد اتوبان شهید همت می‌گوید: امیدواریم سرنوشت این پروژه به سرنوشت اتوبان تهران شمال دچار نشود.

* اتمام پروژه امتداد اتوبان همت به کرج در هاله ای از ابهام

بانو رحمانی دیگر شهروند کرجی است که مجبور است هر روز این مسیر را برای رفتن به پایتخت طی کند. او می‌گوید: برای رفت‌وآمد به پایتخت از مترو استفاده می‌کنم، ولی بعضی روزها مجبورم با تاکسی به کرج برگردم تحمل ترافیک ورودی کرج جز سردرد ارمغانی ندارد.

بیش از ۴ سال پیش کُلنگ احداث امتداد بزرگراه شهید همت به کرج برای حل معضل ترافیک میان دو کلان‌شهر تهران و کرج به زمین زده شد و فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری رسید ولی زمان اتمام این پروژه که بنا است دردی از معضلی دیرینه ترافیک دوا کند در میان وعده‌های مسئولان در هاله‌ای از ابهام فرورفته و هنوز تاریخ مشخصی از سوی هیچ منبعی ارائه نمی‌شود. از دو سال گذشته قرار است پایان هرسال این پروژه افتتاح شود باید نشست و نظاره کرد که قرعه به نام کدام سال می‌افتد.

مسئولان البرزی عمده‌ترین دل‌مشغولی خود را باز کردن گره‌های کور ترافیک کلان‌شهر کرج عنوان می‌کنند؛ برای بررسی آخرین وضعیت پروژه امتداد اتوبان شهید همت به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می‌رویم.

«هیربد معصومی» از پروژه «امتداد اتوبان شهید همت» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور یاد می‌کند و می‌گوید: بخش عمده‌ای از معضل ترافیک برون‌شهری و درون‌شهری استان البرز با افتتاح این پروژه حل می‌شود.

* امتداد اتوبان همت تا کرج به جاده چالوس ختم می‌شود

وی در ادامه به تغییرات ایجاد شده در روند اجرایی این پروژه ملی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در ابتدا قرار بود امتداد پروژه اتوبان شهید همت در کرج به میدان امام حسین(ع) متصل شود با توجه به استانداردهای موجود انتهای یک اتوبان که قرار است معضل ترافیک را حل کند نمی‌تواند یک میدان در ورودی شهر باشد. عرض کم معبر در میدان امام حسین(ع) گنجایش ترافیک عبوری را نداشت و به همین منظور پس از مطالعات انجام‌شده مسیر تغییر کرد.

معصومی ادامه مسیر اتوبان شهید همت تا محدوده شهرک جهان‌نما را طبق نقشه قبلی اعلام می‌کند و می‌افزاید: ادامه مسیر پس از اتصال به شهرک جهان‌نما تغییر کرد چراکه اگر ادامه پروژه طبق نقشه قبلی اجرایی می‌شد وضعیت ترافیک درون‌شهری کرج با مشکل جدی مواجه می‌شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می‌گوید: ادامه پروژه امتداد اتوبان همت از محدوده شهرک جهان‌نما به محدوده بیلقان در محور کرج چالوس متصل می‌شود.

معصومی احداث کنارگذر شمالی و جنوبی را در کرج ضروری می‌داند و می‌گوید: وجود کمربند شمالی و جنوبی در هر شهر ضروری است چراکه باید برای تردد خودروهای سنگین و سبک کمربندهای خاصی اختصاص یابد.

* اواسط سال آینده اتوبان همت به جاده چالوس می رسد!

وی در ادامه به پیشنهاد وزارت راه برای استفاده از خطوط ریلی اشاره می‌کند و می‌افزاید: ۶۰ درصد ترافیک اتوبان جذب شهر کرج می‌شود. برای این حجم ترافیک می‌توانیم خطوط ریلی را جایگزین کنیم ولی برای ۴۰ درصد حجم ترافیکی که از کرج عبور می‌کنند و نزدیک به ۹۰ هزار خودرو می‌شوند حمل‌ونقل ریلی جوابگو نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز می‌گوید: وجود کمربند جنوبی در کرج ضروری است در صورتی که برخی از مسئولان مربوطه معتقدند با وجود آزادراه چرمشهر به آبیک دیگر نیازی به کمربند جنوبی نیست این در حالی است که افتتاح فاز اول اتوبان تهران - شمال نیز گرهی از ترافیک کلان‌شهر کرج باز نمی‌کند و وجود کمربند جنوبی ضرورتی انکارناپذیر است.

وی ادامه می‌دهد: ادامه اتوبان شهید همت از محدوده جهان‌نما در کرج تا بیلقان در محور چالوس باعث می‌شود حجم ترافیک برون‌شهری که در حال حاضر از کرج عبور می‌کنند به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند و بار ترافیک برون‌شهری از طریق رمپ‌های خروجی تعبیه‌شده در این اتوبان تخلیه می‌شود.

معصومی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان اتصال اتوبان همت به کرج و سپس جاده چالوس مشخص است یا خیر؟ می‌گوید: مقرر بود تا پایان ماه گذشته اتوبان به محدوده شهرک جهان‌نما متصل شود این فاز تا پایان مردادماه اجرایی می‌شود و امیدواریم تا اواسط سال آینده اتوبان شهید همت به بیلقان متصل شود.

و اما محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه امتداد اتوبان شهید همت می‌گوید: دولت برای فاز آخر این پروژه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است و ۱۲۵ میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذار این پروژه اعتبار اختصاص داده است.

وی در ادامه می‌افزاید: امیدواریم در سال جاری لاین سمت راست این اتوبان به جاده چالوس (بیلقان) متصل شود در این محدوده یک پل تعبیه می‌شود تا مسافرانی که می‌خواهند وارد منطقه عظیمیه در کرج شوند با استفاده از این پل مسیر خود را انتخاب کنند و خودروهای عبوری باعث افزایش حجم ترافیک نشوند.

کولیوند ادامه می‌دهد: شهرداری برای رینگ شمالی اتوبان شهید همت و پلی که قرار است انتهای اتوبان را به جاده چالوس متصل کند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که در هفته دولت ادامه اتوبان تا شهرک جهان‌نما افتتاح خواهد شد؟ می‌گوید: ادامه اتوبان تا شهرک جهان‌نما آماده افتتاح است امیدواریم در هفته دولت ۳ و نیم کیلومتر باقی‌مانده نیز افتتاح شود.

برای حل معضل ترافیک میان دو کلان‌شهر تهران و کرج طرح‌های زیادی تاکنون ارائه‌شده است یکی از این طرح‌ها امتداد اتوبان شهید همت است که در این گزارش بدان پرداخته شد این طرح در دولت نُهم مطرح، تأیید و تصویب شد تا راه خلاصی برای برون‌رفت مسافران تهران - کرج از ترافیک باشد. کُلنگ این پروژه زمانی به زمین زده شد که کرج ازنظر تقسیمات کشوری جزو پایتخت بود حالا با گذشت بیش از ۴ سال و استان شدن البرز چرخ این پروژه به‌تندی نمی‌چرخد و همچنان البرزنشینان در انتظار اتمام این طرح شب را به‌روز و روز را به شب می‌رسانند.

وقتی از مسئولان دلیل کندی اجرای این پروژه را جویا می‌شویم گزینه «املاک معارض» را روی میز می‌گذارند. باید دست به دعا برداریم تا همت عالی در مسئولان امر بجوشد و اتوبان همت به البرز برسد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصادی ایران، تاریخ انتشار: 1 شهریور 1394، کدخبر: 271256 ، www.econews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین