پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
استان هرمزگان دریک سراشیبی به سمت دریا واقع است و تمام آبهای ناشی از باران و سیلاب که بصورت سیل آسا بوده در کمترین زمان از شمال به سمت جنوب سرازیر شده و دو دستی تقدیم دریا می کند.

شعار سال : از آنجا که تمام رودخانه ها مقصد نهایی شان دریا بوده به هنگام سیلاب از نخاله و مواد زائد تا زباله، فاضلاب، خودرو و انسان و همه موجودات را با خود می آورد و دریا آن را می بلعد و آثاری از آن دیده نمی شود و این قصه هرسال تکرار می شود.

هر باری که بارندگی می شود و سیل جاری می گردد بیشتر زیرساخت های این استان بویژه پل، راه، جاده ها و تونل و حتی خانه های مسکونی دچار مشکل می شود که یا سیل آنها را تخریب می کند و آب آنقدر دور آن را می گیرد که دیگر قابل استفاده نیست نمونه آن در بارندگی چند هفته پیش شاهد بودیم که سیل علاوه بر خسارت های مالی فراوان جان 15نفر را گرفت.

سابقه نشان می دهد هرسال باران های سیل آسا و رگباری دریک آن تند و تیز می بارد و خسارت های زیادی به جا می گذارد و می رود تا سال بعد باز هم داستان تکرار می شود و چاه اندیشی پایدار نمی شود.

اینکه استان هرمزگان، استانی گرم و خشک و رطوبتی بوده و ساختمانها، پل و راه ها و زیرسازی آنها بایستی نسبت به سایر نقاط بهتر و قوی تر دیده شود کار سختی نیست زیرا وقتی اعتباری برای ساخت یک بنا در نظر می گیرند فکر دوام و پایداری آن حداقل برای 20سال بشود نه اینکه هرسا برای تکرار ساخت یک ابنیه اعتبار پای آن ریخته شود.

برخی پل ها و ابنیه ها در استان هرمزگان وجود دارد که بایستی هرسال اعتبار بگیرند و ساخته شوند و سال بعد هم سیلاب تمام آنچه بنا شده با خود می برد و روز از نو روزی از نو بطوریکه برخی از خبرنگاران برای افتتاح یک پروژه هرسال دعوت می کنند که این رویه خوبی نیست که چند بار برای افتتاح یک طرح و درمواردی هم که تکرار شده دیگر خبری اعلام نمی شود.

از سوی دیگر علاوه بر باران و سیلاب طبق آمارهای اعلام شده مدیریت بحران استانداری هرمزگان در 10سال اخیر دراین استان دوهزار و 366 بار زمین لرزه رخ داده یعنی هر ماه 19بار زلزله که شدت بیشتر آنها سه تا شش ریشتر دربندرعباس ، بستک ، بشاگرد ، قشم و فین بوده که بازهم شرایط ویژه استان هرمزگان را می رساند.

سیل سال 71، توفان گنو درسال 83، خشکسالی 18ساله و ایجاد فروچاله در مناطق آبخیزمثل میناب و افت شدید چاههای آب و ترک خوردن زمین ها نشان های دیگری ازاین واقعیت است که به هرمزگان بصورت خاص دیده نشده است.

در آبان ماه امسال شهرستان میناب با 170میلیمتر بارندگی رکوردار بارندگی در استان بود درحالیکه پارسال کل میزان بارندگی استان 102میلیمتر بود لذا از فرصت و تهدید به خوبی استفاده نمی شود وهمواره بودجه های کلانی به دولت تحمیل می شود درحالیکه می توان با مدیریت جلوی خسارت ها را گرفت.

استانی که 580میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است ، چگونه می شود به پیمانکاری امر و نهی کرد که فلان پروژه با کیفیت بسازد وخوب تحویل دهد واین هم یک معضل دیگر برای استان بوده که بایستی آسیب شناسی شود .

استان هرمزگان به 14هزار کیلومتر راه نیاز دارد که تنها شش هزار و500کیلومتر ساخته شده ویا 14هزار پل بالای 30سال در استان وجود دارد که با کمترین بارندگی آسیب می بیند لذا بایستی بودجه های خاص برای ساخت ابنیه محکم دیده شود که مسئولان با هربارندگی نگران نباشند.

درجریان بارندگی و سیلاب چندی پیش علاوه براینکه 15نفر جان خود را ازدست دادند، یکهزارو 700میلیارد ریال به بخش های مختلف شامل راه ، پل ، تاسیسات آب ، برق ، مخابرات ،ساختمانهای مسکونی ، اداری و همچنین محصولات کشاورزی خسارت وارد شد.

بیشترین خسارت ناشی از سیل به میزان 350میلیارد ریال به راهها 330میلیارد ریال به تاسیسات آب وارد شده درحالیکه تاسیسات آبرسانی شهری و روستایی نیز خسارت های زیادی دیده است.

همچنین بارندگی های چهار روزه موجب ورود 22میلیون متر مکعب به سد استقلال میناب شد طوریکه هم اکنون حجم مخزن آن به 33 میلیون متر مکعب رسیده است.

این درحالی است که حجم مفید مخزن سد استقلال میناب بعنوان تامین کننده آب آشامیدنی بندرعباس را 275 میلیون متر مکعب بوده وامید می رود با بارندگی هایی که تا بهار سال آینده شاهد آن خواهیم بود حجم باقی مانده نیز آبگیری شود.

در شهری مثل بندرعباس که به دریا چسبیده وقتی بارندگی می شود بیشتر نقاط شهر دریاچه می شود و بطور کامل به زیر ساخت ها بویژه تاسیسات فاضلاب شهری، آب شرب، خیابانها وخانه مسکونی خسارت می زند ودریغ یک مسیر انتقال آب و هدایت آن به سمت دریا.

درحالیکه به فصل بودجه ریزی سال 95نزدیک می شویم و سازمانها برای تامین اعتبار همفکری می کنند و نشست های شورای برنامه ریزی تشکیل می شود بد نیست موضوع تامین اعتبار برای پروژه های مهم و حیاتی بویژه در بخش ابنیه ها مثل پل، تاسیسات زیربنایی ازجمله آب وبرق و مخابرات وتاسیسات شهری صرف رفع مشکل نباشد بلکه در درازمدت و پایدار دیده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبري-تحليلي تابناک ، تاریخ نشرخبر : 2 آذر 1394 کد مطلب : 133676 www.tabnakhormozgan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین