پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
رئیس محیط زیست کیش نخستین گام برای تحقق شعار 'نه به ریختن زباله 'را تغییر رفتار افراد و اصلاح ساختار مصرف عنوان کرد و گفت : همه در پاکیزه نگاه داشتن محیط زیست خود مسئول هستند .

شعار سالمریم محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اقدام خبرگزاری ایرنا در راه اندازی پویش'نه به ریختن زباله ' را حرکتی موثر دانست و گفت: راه اندازی این پویش نقش مهمی در فرهنگ سازی به منظور کاهش تولید زباله و حفظ محیط زیست دارد .

وی نخستین گام برای تحقق شعار نه به زباله را تغییر رفتار افراد عنوان کرد و گفت : تک تک افراد باید سهمی در کاهش تولید زباله داشته باشند .
وی با تاکید بر اینکه همه در پاکیزه نگاه داشتن محیط زیست خود مسئول هستند گفت : از آنجا که تنها یک زمین وجود دارد بنابراین باید برای حفظ این هدیه و امانت بزرگ الهی بکوشیم و بتوانیم آن را به کودکان خود بسپاریم .
محمدی در مورد ریختن زباله در سواحل و خطرات ناشی از آن برای محیط زیست و گونه های جانوری گفت : بیش از 40 درصد جمعیت انسانی، در سواحل زندگی می‌کنند و این تعداد در حال زیاد شدن است که به تبع این افزایش مشکلات ناشی از زباله ها رو به ازدیاد است .
به گفته رئیس محیط زیست کیش ، تجمع زباله‌های پلاستیکی درسواحل و آبهای ساحلی ، حیات آبزیانی را که از مواد غذایی همراه با این زباله‌ها تغذیه می‌کنند به خطر انداخته است.
محمدی گفت : 20 درصد از زباله‌های پلاستیکی از خشکی‌ها به اقیانوس راه می‌یابند و مابقی زباله‌هایی هستند که به صورت مستقیم به دریا ریخته می‌شوند که سرچشمه اصلی این زباله‌ها گردشگران، فاضلاب، صنعت ماهی‌گیری ، کشتی‌ها و قایق ها هستند.
رئیس محیط زیست کیش افزود : گاه برخی جانداران دریایی نظیر انواعی از صدف ها می‌توانند به این زباله‌ها چسبیده و همراه جریان آب اقیانوس، هزاران کیلومتر جابه‌جا شوند که ورود این جانداران به محیط زیستهای جدید می‌تواند جانداران بومی را دچار مشکل کند.
وی توضیح داد : برخی گونه‌های آبزی نیز این زباله‌ها را با شکار اشتباه می‌گیرند و از آنها تغذیه می‌کنند که این امر نیز می‌تواند بیش از پیش به آبزیان آسیب برساند؛ به طوری که سالانه تعداد زیادی لاک پشت دریایی به علت بلعیدن کیسه های پلاستیکی دچار خفگی می شوند.

* مرگ حدود یک میلیون پرنده دریایی و 100 هزار پستاندار و لاک پشت بر اثر زباله های دریایی
محمدی گفت : زباله های‌ دریایی سالانه موجب مرگ حدود یک میلیون پرنده دریایی و 100 هزار پستاندار دریایی و لاک پشت می شود.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ نریختن زباله در جامعه باید نهادینه شود افزود : خرید کالا به اندازه نیاز، استفاده از کیف و کیسه های پارچه ای بجای پاکتهای کاغذی و پلاستیکی ،استفاده نکردن از نایلون و ظروف یکبار مصرف تا حد امکان، استفاده از ظروف و کالاهای با دوام که عمر بیشتری دارند را از راه های کاهش زباله است.
استفاده از لامپ های کم مصرف، استفاده بهینه از تمام قسمت های کاغذ، دادن وسایل کهنه سالم و تمیز به دیگران بجای دور ریختن آنها از دیگر موارد کاهش حجم زباله است که محمدی بدان اشاره کرد.
وی مصرف دوباره اشیاء در کاهش زباله را در جایگاه دوم دانست و به ایرنا گفت : از این راه می توان جلوی زباله شدن برخی از اشیا را گرفت به عنوان نمونه کودکان در مدرسه به جای آوردن ساندویچ در پلاستیک یاکاغذ، از ظروف غذا استفاده کنند که قابل شست و شو است.

* تاکید بر تفکیک زباله های خشک از تر

محمدی تفکیک زباله های خشک و تر توسط مردم از مبدا را برای بازیافت مهم خواند و گفت : هر چیزی نظیر پلاستیک، فلزات، شیشه که قابلیت تبدیل به کود کمپوست را ندارد باید از هم جدا شده و در مخازنی که برای مواد بازیافتی در نظر گرفته می شود قرار داده شود .
وی همراهی مردم در برنامه های فرهنگی به ویژه مردم جزیره کیش در این زمینه را بسیار موثر خواند افزود : 'جزیره کیش، جزیره بدون پلاستیک' هدفی است که بیش از دوسال در جزیره دنبال می شود که اجرایی شدن آن نیازمند همراهی مردم است.
محمدی افزود : اگر هر نفر در روز فقط یک کیسه پلاستیکی کمتر استفاده کند، روزانه بیش از 25 هزار کیسه پلاستیک از زباله تولیدی کاسته می شود که در این راستا فعالیت های متعددی چون برگزاری برنامه های گروهی آموزشی، آموزش مدارس، توزیع کیسه های پارچه ای چند بار مصرف ، تشویق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به تغییر روشهای فعلی و جایگزینی کیسه های پلاستیکی با کاغذی و چندبار مصرف و پاکسازی سواحل با حضور گروه های متعدد اجتماعی در این راستا انجام شده است .
به گزارش ایرنا ، از بین بردن اکو سیستم و رها کردن زباله در طبیعت سبب مرگ زودرس پوشش گیاهی و جانوری یک منطقه می شود که بشر به ویژه نسل آینده را با خطرات و کمبودهای زیادی روبرو می سازد .
با ورود صنعت ، تکنولوژی و تغییر سبک زندگی شاهد تولید انواع و اقسام مواد بهداشتی ، خوراکی ، آرایشی و پوشاک هستیم که هر یک به نوبه خود در ظروف مختلفی بسته بندی و به بازار عرضه می شوند ،شیشه و بطری ، قوطی های فلزی ، ظروف پلاستیکی و نایلونی از ظروفی هستند که شاید سالها و قرن ها طول بکشد تا برخی از آنها در طبیعت بازیافت و تبدیل به خاک شوند .
کیسه های پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف نیز از جمله این مواد هستند که با تغییر سبک زندگی بیش از هر چیز دیگری در زندگی روزمره از آن استفاده می شود که برای تجزیه آن باید زمان زیادی صرف شود .
به گفته کارشناسان محیط زیست ،برای تجزیه یک بطری شیشه ای رها شده در طبیعت یک میلیون سال، فلزات دست کم 95 سال و برای آلومینیوم 500 سال زمان نیاز است.
کیسه های نایلونی و پلاستیکی به طور متوسط 400 تا 500 سال در محیط باقی می مانند،برای تجزیه تورهای ماهیگیری 600 ،بطری پلاستیکی نوشابه 450 ،قوطی های کنسرو 200 ، چرم 100 ، پوشک بچه 50 ،لیوان های یک بار مصرف 50 و برای الیاف نایلونی 30 تا 40 سال زمان باید صرف شود .
همچنین ، برای تجزیه پشم شیشه نیز 10 تا 20 سال، فیلتر سیگار یک تا 5 ،تخته های MDF یک تا 3 سال زمان نیاز است ،پاکتهای نوشیدنی 3 تا 6 ماه، روزنامه 6 هفته ، پوست موز یا پرتغال 2 تا 5 هفته و یک تکه دستمال کاغذی 2 تا 4 هفته طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود.
با توجه به مشکلات متعدد پسماندها و کاهش کیفیت محیط ، لازم است گام را فراتر از بازیافت و استفاده مجدد زباله گذاشته و در نحوه مصرف خود اصلاحات ساختاری انجام دهیم تا تولید زباله را از این راه کاهش دهیم که فرهنگ سازی در این راستا می تواند به مرور زمان تغییر شگرفی در بهسازی رفتارها ایجاد کرده و به صورت ریشه ای به مدیریت آلاینده ها کمک کند.
بازگشت به سنت های دیرین این سرزمین که برای هر چیز دور ریختنی راهی برای استفاده دوباره می جستند نیز راهی دیگر برای پیوستن به پویش'نه به زباله ' است.
هر کسی می تواند با تغییر رفتارفردی ، خانواده و اطرافیان خود موجی گسترده در تحقق این پویش ایجاد کند ، شاید بهترین زمان برای شروع، احترام به زمین در روز طبیعت باشد که در گام نخست اگر هر خانواده ای محل اتراق خود را تمیز تر از قبل ترک کند، به یقین تاثیر بسزایی در پاکی طبیعت خواهد داشت.
نوع رفتار ما به محیط زیست الگویی برای فرزندانمان خواهد بود که چگونه در حفاظت از محیط زیست خود کوشا باشند .
نکته دیگری که در روز طبیعت باید مورد توجه قرار گیرد ، حفاظت از فضای سبز است که امسال با توجه به بارندگی های اخیر به زیبا ترین شکل ممکن جلوه نمایی می کند، به جای استفاده از چوب برای آتش افروختن و صدمه زدن به درختان، از زغال آماده استفاده کنیم و پس از پایان آثار باقی مانده را جمع کرده و تن طبیعت را به سیاهی ننشانیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار13 فروردین96، کدمطلب:82479662 (5905251)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
تغییر رفتار فردی ، فرهنگ سازی می خواهد که انجام نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین