پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
محمود صادقی نماینده تهران از وضعیت شهرداری‌ها بویژه تهران و مشهد انتقاد کرد. وی در نشست «فصل رویش» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، گفت: امروز برخی شهرداران خود را مساوی با نظام می‌شمارند و هرگاه اهرم مبارزه با فساد به سمت آنها نشانه گرفته می‌شود، گفته می‌شود ارکان نظام متزلزل شده است. البته ما در شهر تهران برای شهرداری تحقیق و تفحص گذاشتیم، اما بعد متوجه شدیم وضعیت مشهد از تهران هم بد‌تر است.
شعار سال:

وی با اشاره به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران، تصریح کرد: ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری است که حدود ۹ هزار میلیارد تومان آن از محل فروش شهر پیش‌بینی شده است؛ این یعنی فروش حقوق مردم. من گفتم شما (شهردار تهران) فقط به این سؤال پاسخ دهید که این چه نسبتی است که در بودجه وجود دارد؟

 این بخش ناشی از خودنظام پنداری است. نماینده تهران تأکید کرد: وقتی از شهرداری سؤال می‌کنیم، می‌گوید این سؤال از کجا آمده است؟ سؤال از خود را برخلاف سیره علوی و نبوی و خود را مصون از انتقاد، معصوم و مبرا می‌دانند. صادقی ادامه داد: این اشتباه است که فکر کنیم با تحمیل و زور می‌شود مردم را هدایت کرد. اگر حکومت آزادی افراد را به رسمیت بشناسد، افراد خودشان بهتر می‌توانند آموزه‌های اسلامی را پیاده کنند. آن زمان ما دیگر با این میزان پرونده قضایی روبه‌رو نخواهیم بود.

نماینده تهران با بیان اینکه «۱۳ میلیون پرونده قضایی به معنی حداقل ۲۶ میلیون طرف قضایی است» خطاب به حضار گفت: البته ما قضات شریفی داریم که در دستگاه قضایی خون‌ دل می‌خورند و بیش از همه رنج می‌برند. او ادامه داد: اما آرای صادر شده باید استحکام داشته باشد و متزلزل نباشد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید در مجلس دهم همچنین با اشاره به وضعیت نامساعد فساد اقتصادی و اداری در دولت قبل، یادآور شد: در دوره هشت‌ساله دولت قبل در یکی دو رتبه پایین جدول فساد اداری در میان کشورهای جهان قرار داشتیم و در حال حاضر که وضعیت بهتر شده و چند پله صعود کرده‌ایم. در سال ۲۰۱۶ از میان حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کشور در رده ۱۳۶ قرار داشتیم و در رتبه یک از صد، زیر ۲۰ قرار داریم. این درحالی است که در دوره اصلاحات به رتبه ۳۰ رسیده‌ بودیم.

او با اشاره به پیشنهاد خود در برنامه ششم توسعه برای راه‌اندازی یک نظام رتبه‌بندی فساد، گفت: همان‌طور که عده‌ای می‌گویند، اصلاً می‌پذیریم که همه رتبه‌بندی‌های بین‌المللی صهیونیستی است و دروغ می‌گویند، بیاییم خودمان رده کشورمان را به‌ لحاظ فساد اداری محاسبه کنیم. این مسأله را در فراکسیون شفاف‌سازی نیز پیگیری می‌کنیم و به این ترتیب، به‌عنوان مثال ابتدای سال به هر یک از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها رتبه می‌دهیم تا در سال آینده، سعی کنند این رتبه را ارتقا دهند که البته این مسأله نیازمند اصلاح زیرساخت‌ها و پیش از آن، نیازمند اصلاح رویکردها است.

 صادقی تصریح کرد: با این رویکردی که خودمان را مدینه فاضله دانسته و از هر عیب و نقص مبرا می‌دانیم، راه به‌جایی نمی‌بریم؛ بلکه باید از رویکرد رهبری پیروی کنیم؛ رویکردی که قاطع است، بی‌تعارف، بی‌تبعیض و بدون استثناست. نماینده اصلاح‌طلب تهران در واکنش به اظهارنظر یکی از حضار درباره شورای نگهبان گفت: اگر این شورا نامزدها را با سختگیری، ردصلاحیت نکنند، مردم امکان‌های بیشتری برای انتخاب‌گری دارند و بعد از میان این گزینه‌های بیشتر، بهترین‌ها انتخاب می‌شوند. شاید این سختگیری‌ها از سر دلسوزی باشد، اما حتی این دلسوزی‌ها نیز به صلاح نیست.

صادقی همچنین با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی گفت: راه حل مبارزه با حقوق‌های نجومی این است که همه مسئولان فیش‌های حقوقی‌شان را در اینترنت بگذارند. مطمئن باشید نه امریکا تجاوز می‌کند، نه اتفاق خاصی می‌افتد.

او ضمن ارائه توضیحاتی درباره حقوق نمایندگان مجلس، اعلام کرد: از نمایندگان درخواست خواهم کرد که فیش‌های حقوقی‌مان را منتشر کنیم. البته حقوق نمایندگان متفاوت است و با توجه به اینکه به تعداد دفترهای ارتباط مردمی در حوزه انتخابیه و دیگر مسائل در حدود ۱۷ تا ۲۱ میلیون تومان است. نماینده تهران با تأکید بر لزوم صداقت با مردم، اعلام کرد: مسأله مهم تر از حقوق، رانت موقعیت است، بجز مبالغی که در فیش‌های حقوقی درج می‌شود، ارتباط‌هایی که برقرار می‌شود، اهمیت دارد. درصورتی که شفافیت نباشد و سازوکارهای نظارتی درستی حاکم نباشد، این رانت موقعیت می‌تواند فسادهای کهکشانی ایجاد کند، نه نجومی؛ چراکه هم‌اکنون نیز با فسادهای کهکشانی روبه‌رو هستیم.

با اندکی اضافه و تلخیص، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 24 آذر 1395 :شماره روزنامه: 6382 : شماره صفحه: 21
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین