پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۹
رای ممتنع آمریکا در سازمان ملل به قطعنامه ضد صهیونیستی شاید یک سنت‌شکنی در سیاست حمایت آمریکا از متحد همیشگی خود به شمار رود.
شعار سال: به نقل از نیویورک تایمز، روابط باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در سالهای اخیر هیچگاه به شکلی نبود که مورد رضایت رژیم صهیونیستی به شمار رود. تصمیم اوباما در روز جمعه مبنی بر عدم مخالفت با قطعنامه سازمان ملل در واکنش به ساخت و سازهای اسرائیل نیز آخرین خیانتی از سوی رئیس جمهوری آمریکا بود که طبق معمول می‌بایست به عنوان متحد اسرائیل عمل می‌کرد.

هر دو طرف نیز تلاش خاصی برای پنهان کردن اختلافات خود انجام ندادند. به همین دلیل و بعد از قطع امید از دولت اوباما مقامات اسرائیلی مستقیما با جانشین وی تماس گرفتند.

ترامپ نیز با انتشار بیانیه‌ای از اوباما خواست تا این قطعنامه را وتو کند. پس از عدم توجه اوباما به این درخواست تیم نتانیاهو به شکل علنی به اوباما اعتراض کردند. یکی از مقامات رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود با انتشار بیانیه‌ای به انتقاد صریح از اوباما و جان کری پرداخت.

در این بیانیه آمده است: باراک اوباما و جان کری پشت این اقدام شرم‌آور علیه اسرائیل در سازمان ملل هستند.

در سوی مقابل کاخ سفید با دفاع از رای ممتنع خود به قطعنامه سازمان ملل به جای وتو کردن آن اعلام کرد که این اقدام هم راستا با مخالفت بلند مدت هر دوحزب آمریکا با ساخت و سازهای اسرائیل به عنوان مانعی برای صلح با فلسطین بوده است.

آمریکا تنها عضو شورای امنیت بود که به قطعنامه ضد شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی رأی ممتنع داد. 14 عضو دیگر به این قطعنامه رأی موافق دادند.

در عین حال که دولت اوباما چنین رویکردی را در پیش گرفته اما دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا ظاهرا دل خوشی از قطعنامه ضداسرائیلی و رأی ممتنع کشورش ندارد و در حساب توئیتری خود نوشت: اوضاع پس از 20 ژانویه [ورود به کاخ سفید] تغییر خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد، اسرائیل خود را ملزم نمی‌داند قطعنامه شورای امنیت درباره توقف شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی را رعایت کند.

اوباما با وعده حل کردن اختلاف فلسطین و اسرائیل وارد کاخ سفید شد اما درخواستش برای توقف ساخت و سازهای رژیم صهیونیستی باعث خشم نتانیاهو شد. روابط این دو همواره شاهد تنشهای زیادی بود. توافق هسته‌ای با ایران نیز به تشدید این اختلافات دامن زد وحتی قرارداد 38 میلیارد دلاری امنیتی نیز نتوانست اختلافات گسترده میان این دو نفر را پنهان کند.

حال باید منتظر ادامه سیاستهای دولت اوباما در دولت جمهوریخواه دونالد ترامپ بود که نتانیاهو امید زیادی به دوستی با آن دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 دی 1395، کد مطلب: 1276413، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین