پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۴۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه این طرح با هدف بسیار جدی تدوین شده و برنامه‌های مختلفی به لحاظ سیاست‌های آموزش عالی را درخود جای داده است، تصریح کرد: یکی از نکات محوری این طرح، بحث تمرکززدایی است که این طرح در این راستا گام برمی‌دارد و امیدواریم بتوانیم به دانشگاه‌های کشور اختیارات بیشتری دهیم تا بتوانیم اقتدار دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.

شعار سال، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر و معارفه روسای دانشگاه شهید باهنر کرمان، اظهار کرد: برای آینده برنامه‌ریزی و طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان طرح آمایش آموزش عالی ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف بسیار جدی تدوین شده و برنامه‌های مختلفی به لحاظ سیاست‌های آموزش عالی را در خود جای داده است، تصریح کرد: یکی از نکات محوری این طرح، بحث تمرکززدایی است که این طرح در این راستا گام برمی‌دارد و امیدواریم بتوانیم به دانشگاه‌های کشور اختیارات بیشتری داده تا اقتدار دانشگاه‌ها را افزایش دهیم.

شریعتی نیاسر بیان کرد: اوایل انقلاب مراکز محدود دانشگاهی با حدود 180 هزار نفر دانشجو در حال فعالیت بودند که امروز این تعداد دانشجو به چهار میلیون و 800 هزار نفر رسیده است که این افزایش جمعیت دانشجو از یک سمت یک وجه مثبت و از سوی دیگر یک وجه منفی دارد.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: وجه مثبت این حضور دانشجو این است که از برکت انقلاب توانستیم عرصه را برای همه اقشار جامعه به منظور ورود به عرصه آموزش عالی باز کنیم که اقدامی ارزشمند است، اما روی دیگر سکه این است که چقدر توانسته‌ایم از این جمعیت دانشجویی در کشور استفاده کنیم و یا اینکه چقدر در نظام اشتغال این دانشجو نقش داشته و چقدر آموزش ما کیفی بوده است؟

وی افزود: افزایش دانشجویان ما طی سه دهه اخیر 25 برابر بوده که پنج برابر نرم عادی دنیاست و آمارها نشان می دهد بیشتر فارغ‌التحصیلان ما در رشته های غیرمرتبط مشغول به کار هستند.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 2800 واحد دانشگاهی در کشور مشغول به فعالیت می‌باشند که از این تعداد 140 مورد، دولتی هستند، این درحالیست که در سال 84 تقریبا 40 مورد مراکز دولتی مشغول به فعالیت بودند که بعد از آن سال حدود 100 مورد افزایش داشته‌ایم ضمن آنکه تنها 47 مورد در سال 92 افتتاح شده است و در خصوص مراکز غیردولتی نیز همین وضعیت وجود دارد.

وی بیان کرد: امروز 357 مرکز دانشگاهی غیردولتی در سطح کشور در حال فعالیت است که حال جای سوال دارد در این افزایش موسسات در بازه زمانی کوتاه، چگونه می‌توانیم به کیفیت بیندیشیم؟

معاون وزیر علوم با بیان اینکه امروز بسیاری از واحدهای غیردولتی بشدت مقروض و جمعیت دانشجویی آنها زیر 500 نفر است، تصریح کرد: بیش از 50 درصد مراکز دولتی دانشگاهی کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار کرد: در قالب طرح آمایش دانشگاهی، زمینه اصلاح و بهبود وضعیت مطرح است که با این هدف که قرار نیست هیچ یک از مراکز تعطیل شود، اما امیدواریم بتوانیم کار را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه سطح بندی، ماموریت گرایی و ... از دیگر موارد در طرح آمایش آموزش عالی است، افزود: می گوییم قرار نیست همه دانشگاه ها همه کار انجام دهند.

شریعتی‌نیاسر تصریح کرد: یکی از معضلات جدی در واحدهای آموزش عالی غیردولتی و واحدهای دولتی کوچک؛ نسبت دانشجو به اساتید، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ... است که طرحی برای اصلاح این موارد در دست اجراست.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه کیفیت را به طور جد در طرح آمایش دانشگاهی دنبال می‌کنیم، بیان کرد: رویکرد ما رویکرد انقباضی در ارتباط با صدور مجوزها و توسعه کمی رشته‌های مورد درخواست و ... است.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: انتظار است که دوستان در مجلس برای بودجه دانشگاه‌ها در سال 95 تلاش بیشتری داشته باشند و اگر دانشگاه بخواهد گلیم خود را از آب بکشد، باید بودجه کافی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه کرمان از افتخارات آموزش عالی است و پیش‌بینی می‌کنیم در نخستین طرح سطح بندی جزو دانشگاه‌های سطح اول شود تصریح کرد: خلاهای دانشگاه در مورد تجهیزات و امکانات جدی است و امیدواریم دراین زمینه بتوانیم کمک شایانی کنیم زیرا معتقدیم دانشگاه همچون کرمان باید اعتلا و رشد بیشتری داشته باشد، همانطور که تاکنون رشد بسیار قابل توجهی داشته است.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری، بیان کرد: به همه دانشگاهیان توصیه می‌کنیم که حضور بسیار فعال و جدی در عرصه انتخابات داشته و کمک بکنند، نمایندگان دلسوز، فعال، با انگیزه و همراه به مجلس راه یافته و دولت را برای رسیدن به اهداف عالیه نظام کمک بکنند.

حجت الاسلام محمد صباحی، مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان کرمان در این مراسم با بیان اینکه پرهیز از تکبر و خود برتربینی، پرهیز از تبعیض و اخلاق پسندیده از دیگر ویژگی‌های دکتر فدایی بود، تصریح کرد: همه از رفتن ایشان ناراحت و خواستار ماندن ایشان در سمت ریاست دانشگاه بودند اما ایشان بر رفتن پافشاری داشتند.

در این مراسم دکتر "محمدعلی طاهر" به عنوان سرپرست دانشگاه شهید باهنر کرمان معرفی و از خدمات دکتر "محمدجواد فدایی"رییس پیشین این دانشگاه تقدیر شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار 7 آذر 1394، کد خبر: 94090704533 www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین