پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۳۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
تداوم رکود در بخش‌هایی از اقتصاد و به‌تبع آن، کاهش فروش و در نتیجه کاهش مالیات ابرازی از طرف مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در سال‌های جاری باعث می‌شود که این درآمد محقق نشود.

شعار سال: لایحه بودجه سال آینده در حال حاضر روزهای خود را در مجلس سپری می‌کند و قرار است در کمیسیون تلفیق بودجه 96 مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی لایحه بودجه، نشان از اعداد و ارقامی دارد که گزارش‌های کارشناسی، از احتمال عدم تحقق آنها حکایت دارد. یکی از بخش‌های لایحه بودجه، درآمدهای مالیاتی است که 8.7 درصد نسبت به قانون بودجه 1395 رشد دارد.

بر این اساس، رقم 112 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال آینده برآورد شده است که به باور کارشناسان، با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بعید به نظر می‌رسد این رقم محقق شود.

در بخش مالیات بر کالاها و خدمات لایحه بودجه سال 1396 پیش‌بینی شده است که از محل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجموع درآمد مالیاتی معادل 32 هزار میلیارد تومان از محل دو ردیف جداگانه (26 هزار و 680 میلیارد تومان از محل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 5 درصد مالیات و 5 هزار و 340 میلیارد تومان از محل یک درصد موضوع ماده 37 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) حاصل شود.

این رقم از رشدی معادل 7 درصد نسبت به ارقام مصوب سال 1395 و 26 درصد نسبت به ارقام پیش‌بینی عملکرد سال 1395 برخوردار است.

گزارش‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که درآمدهای پیش‌بینی شده دچار بیش‌برآوردی معادل 2 هزار و 900 میلیارد تومان است.

یکی از دلایل این احتمال، عدم افزایش نرخ قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1396 است. این در حالی است که براساس قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود که هر سال یک درصد به نرخ مالیات بر ارزشافزوده اضافه شود.

همچنین تداوم رکود در بخش‌هایی از اقتصاد و به‌تبع آن، کاهش فروش و در نتیجه کاهش مالیات ابرازی از طرف مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در سال‌های جاری باعث می‌شود که این درآمد محقق نشود.

نکته دیگر در این میان، استرداد رقم قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی مربوط به سال 1396 از طرف فعالان مستقر در مناطق آزاد تجاری صنعتی و همچنین مناطق ویژه اقتصادی است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری افکار نیوز، تاریخ انتشار: 8 دی 1395، کد مطلب: ۵۸۰۱۷۳ :www. afkarnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین