پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
دولت باید با توجه به ادغام دو وزارتخانه ورزش و جوانان و همچنین برای افزایش راندمان این وزارتخانه، بودجه‌ای متناسب با این حوزه‌ مهم مد نظر قرار دهد.
شعارسال: نسل جوان به عنوان نيروی فعال می‌تواند نقش خوبی در پيشرفت يك جامعه داشته باشد. بر این اساس يكی از مسیرهای پيشرفت و ترقی كشورمان سرمايه گذاری بر روی نسل آتیه ساز کشور است.

با توجه به ادغام دو وزارتخانه ورزش و جوانان برای افزایش راندمان این وزارتخانه و موفقیت حوزه جوانان و ورزش بودجه‌ای که قرار است به این سازمان تعلق بگیرد، باید متناسب با این حوزه‌ی مهم کشور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه ( 14 آذرماه) ‌لایحه بودجه 96 کل کشور را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که مطابق با مفاد آن اعتبارات وزارت ورزش و جوانان طبق سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور 21 درصد افزایش پیدا کرده‌ در حالی که کل بودجه دولت در سال 96 فقط 10 درصد رشد پیدا کرده است.

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور هم درباره اختصاص بودجه به وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش در میان وزارتخانه های کشور، برای سال 1396، بیشترین افزایش بودجه را خواهد داشت. «سلطانی‌فر بسیار پر انرژی و با برنامه وارد شده و توانسته دولت را متقاعد کند از ورزش در اعتبارات سال 96 حمایت بیشتری شود».

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این که در بودجه سال 1396 بهترین رشد را بخش ورزش و جوانان داشته است گفت: در بخش ورزش و به ویژه برای بازی های آسیایی 2018 جاکارتا با برنامه ریزی هایی که آقای سلطانی فر و تاکیدی که رئیس جمهور برای کمک به ورزش و جوانان داشتند این بودجه افزایش پیدا کرد.

سخنگوی دولت با بیان این که کمک دولت و پیگیری وزیر ورزش و جوانان فقط محدود به ورزش نیست گفت: در حوزه جوانان هم وزیر ورزش و جوانان تاکید داشت که در سال آینده برای همه استان ها خانه جوانان تاسیس شود که برای این موضوع هم بیش از 50 میلیارد تومان فقط برای فعال کردن این خانه ها در نظر گرفتیم که در حقیقت این خانه ها پاتوق جوانان خواهد شد.

بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال 96 سهم کل بودجه پیشنهادی دولت برای وزات ورزش و جوانان یک هزار و پنجاه و سه میلیارد و هفتصد و هفتاد و شش میلیون تومان که از این مبلغ ششصد و هشتاد و چهار میلیارد و هشتصد و هفتاد و دو میلیون و سیصد هزار تومان سهم وزارت ‌ورزش ‌و‌ جوانان ‌است‌ و سیصد شصت و هشت میلیارد و نهصد و چهار میلیون تومان سهم شرکت سهامی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. اما نکته اینجاست که بودجه مستقیم وزارت نسبت به دو سال گذشته کاهش چشم گیری داشته است. چرا که بودجه ورزش در سال 95 بیش از دو هزار و هفتصد میلیارد تومان بوده که این عدد نشان می دهد بودجه مستقیم وزارت ورزش و جوانان برای سال 96 کاهش داشته است.

البته از این رقم نیز بخشی سهم خانه‌های جوانان است. نوبخت با بیان اینکه کمک دولت و پیگیری وزیر ورزش و جوانان فقط محدود به ورزش نیست گفت: «در حوزه جوانان سلطانی فر تاکید داشت که در سال آینده برای همه استان ها "خانه جوانان" تاسیس شود که برای این موضوع هم بیش از 50 میلیارد تومان فقط برای فعال کردن این خانه ها در نظر گرفتیم و در حقیقت این خانه ها پاتوق جوانان خواهد شد».

* کمیته ملی المپیک

طبق جدول ذیل بودجه مصوب سال 95 در بخش کمیته ملی المپیک سی و چهار میلیارد و چهار صد و نود میلیون و چهار صد هزار تومان بوده است. امسال برای اولین بار بودجه پارالمپیک مستقل از المپیک شد و بودجه پیشنهادی دولت برای این منظور دوازده میلیارد تومان است. به این ترتیب کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک، بودجه ای کمتر از پنجاه میلیارد را به خود اختصاص دادند، این در حالی است که ورزش ایران بازی‌های آسیایی جاکارتا را پیش رو دارد.

تمام بودجه "فصل ورزش و تفریحات" کشور در سال 1396 مبلغ یکصد و هفتاد و هشت میلیارد و سیصد و چهل و سی میلیون و دویست هزار تومان است و علاوه بر نهادهای ورزشی مستقیم، وزارت‌خانه‌ها و ارگان های دیگری نیز باید از محل این مبلغ در حوزه ورزش ارتزاق کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و وزرات علوم، تحقیقات و فن آوری از این ارگان ها هستند.

اشتغال، مسکن، ازدواج و ... از دغدغه‌های اصلی جوانان است، بنابراین دولت باید این امور را در همه سیاست ها، تدابیر ریز و درشت اتخاذ شده خود، قرار دهد و توجه ویژه ای به معضلات جوانان داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ نگار، تاریخ انتشار: 1 دی 1395، کدخبر: 30685 ، www.farhangnegar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین