پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
اتاق های بازرگانی، هیات نمایندگانی دارند که توسط اعضای این مجموعه، هیات رئیسه را انتخاب می کنند؛ و در تصمیم گیری های اتاق، اتفاقی نمی افتد مگر براساس اجماع و تصمیم اعضای هیات رئیسه.

شعار سال:


در اتاق بازرگانی اراک، این قاعده برخلاف مقررات است و کلیه تصمیمات بدون حضور اعضای هیات رئیسه و تنها توسط شخص رئیس رخ می‌دهد. (حسینعلی اسلامی زاده) عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی اراک که از پیشکسوتان صنعت استان است، با اعلام مطلب فوق و انتقاد از بی برنامگی و خروجی منفی عملکرد اتاق بازرگانی، اظهار داشت: متاسفانه عده ای از افراد با کسب امتیاز از رئیس فعلی، به راحتی و بدون درنظر گرفتن رعایت احترام همکار صنعتی خود، سِمت های جا به جا شده توسط رئیس را می پذیرند، غافل از اینکه جزو فداییان اتاق می شوند.

وی افزود: بیش از بیست مدیر صنعتی که اغلب آنها واحدهایی با قدمت بیش از سی سال دارند و کارت های بازرگانی آنها مربوط به دوره ایست که اراک اتاق بازرگانی نداشته و از اتاق ایران کارت دریافت کرده اند بدون هیچ توجیه منطقی و عاقلانه ای توسط رئیس از گردونه فعالیت در ساختار اتاق و تشکل های آن خارج می شوند که این جای بسی تاسف دارد.

اسلامی زاده ادامه داد: برخورد رئیس اتاق اراک با مدیران و برخی پیشکسوتان صنعتی و نیز برخی اعضای هیات رئیسه اتاق، بنده را یاد داستان قلعه حیوانات می اندازد؛ ایشان همان ناپلئون است که همه را کنار میزند تا اهداف شخصی خود را عملی کند.

وی تصریح کرد: زمانی که روند خلاف مقررات به طور جدی در عملکرد هیات رئیسه و مدیریت اتاق مشهود شد جمعی از صنعتگران برآن شدند تا طی نشست هایی متعدد از اعضای مجموعه توضیحاتی بخواهند و حتی بارها به طور جداگانه با شخص رئیس، مذاکراتی مبنی بر رعایت اصول و قواعد عملی در اتاق صورت گرفت ولی نه تنها رویه تغییر نکرد بلکه شرایط، نامساعدتر پیش رفت.

عضو سابق هیات رئیسه اتاق اراک گفت: حدود دوماه پیش، نامه ای پیشنهادی برای هیات نمایندگان مبنی بر درخواست تشکیل یک جلسه عمومی جهت تفحص در موضوعات اتاق تنظیم شد و اصل نامه توسط یکی از مدیران به اتاق بازرگانی تحویل و رسید آن دریافت شد، ولی با گذشت بیش از دوماه از ارسال نامه ی مذکور هیچ واکنشی از سوی اعضای هیات نمایندگان اتاق صورت نگرفت.

اسلامی زاده ادامه داد: با بررسی هایی که انجام شد، مشخص گردید که متاسفانه نامه به اطلاع هیات نمایندگان نرسیده است. مگر نه اینکه اتاق بازرگانی متشکل از عضویت مجموعه ای از فعالان صنعتی، اقتصادی و بازرگانی است؟ پس چگونه است که نظر یا انتقاد اعضای تشکیل دهنده برای رئیس مجموعه بی اهمیت است؟ چه اتفاقی رخ داده که اتاق بازرگانی تنها به یک فرد با تفکرات دیکتاتور مآبانه مختص شده است؟

وی خاطرنشان ساخت: چگونه است که بخش خصوصی باید برای تمدید کارت بازرگانی خود وجوه قابل توجهی را بپردازد ولی این سرمایه عظیم تنها مورد بهره برداری عده ای محدود قرار گیرد؟

چرا باید اتاقی که از پول منفجر می شود با وجود اینهمه واحد صنعتی بحرانی، در پرداخت تسهیلات حمایتی و نجات برخی واحدها از بحران مالی هیچگونه اقدامی نکند؟

عضو سابق هیات رئیسه اتاق اراک با اشاره به سفرهای خارجی بی حاصل در اتاق گفت: وقتی بنده نتوانم سلیس و قابل فهم با رقیب یا طرف تجاری خود در کشوری دیگر مذاکره کنم، آن سفر نه تنها خروجی ندارد بلکه تنها دستاورد آن تحمیل هزینه ای به هزینه های اتاق است.

وی اضافه کرد: مسائل آموزشی که یکی از اساسی ترین موضوعات و وظایف اتاق است، بسیار کم اهمیت شده است.

اسلامی زاده گفت: بنده به عنوان نماینده اتاق در کمیسیون های حل اختلاف صنعتگران و فعالان اقتصادی حضور داشتم ولی به تازگی رئیس اتاق بدون رعایت اصول و و حتی بدون مکاتبه برای این سمت، جایگزینی را قرار داده اند. رفتاری که مشابه آن با خزانه دار فعلی اتاق صورت گرفت؛ آقای جعفری به محض اینکه متوجه شد خزانه دار اتاق نسبت به هزینه های مجموعه و سیستم مالی توضیحاتی می خواهد بدون اطلاع قبلی و باز غیر محترمانه ، شخصی دیگر را جایگزین ایشان کرد. رئیس اتاق سعی دارد برخی افراد را با فرهنگ دیکتاتوری دور خود جمع کند.

وی با اشاره به مصاحبه ی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی در رسانه ها مبنی بر تایید عملکرد اتاق بازرگانی اراک گفت: بنده متاسفم که دکتر نعمتی در مقابل مشاور صنعتی استاندار، عکس العمل به خرج می دهد؛ باید گفت اگر شما برآورد کرده اید که عملکرد اتاق بازرگانی نمره قابل قبولی دارد مستندات آن را نیز رسانه‌ای کنید ولی حتی شما اطلاع ندارید که هیات رئیسه اتاق بازرگانی کنار گذاشته شده اند و اتاق اراک به اتاق اراک تک سوز تبدیل شده است.

اسلامی زاده بیان کرد: وقتی افرادی همچون توسطی، منصوریان و مهدی نیا با بیش از نیم قرن فعالیت صنعتی، کنار گذاشته می شوند، یعنی عملکرد اتاق قابل تایید است؟ وقتی با تمام هزینه ایی که برای سفرهای خارجی با پول اتاق انجام می شود حتی یک شریک تجاری برای یکی از واحدهای صنعتی استان پیدا نمی شود، یعنی عملکرد اتاق قابل تایید است؟ وقتی سالانه حدود یک میلیارد تومان هزینه سفر به اتاق تحمیل می شود و هیچ گونه بازده اقتصادی عاید استان نمی شود، این یعنی عملکرد اتاق قابل تایید است؟

عضو سابق هیات رئیسه اتاق بازرگانی اراک ادامه داد: مدیرعامل شرکت اشتعال(آقای مژگان) برای استان مرکزی یک نابغه صنعتی است که در کشور آلمان مشغول مذاکره برای اقدامات عظیم تر صنعتی است. اتفاق مطلوبی که هرگز اتاق بازرگانی اراک در جریان آن نیست؛ و اگر حتی برخی از شرکت ها باوجود شرایط تحریم و بحران اقتصادی، بتوانند در کشورهای دیگر، شریک تجاری پیدا کنند، قطعا تلاش خود شرکت هاست درحالیکه این وظیفه ی اتاق بازرگانی است.

وی افزود: بنده حتی انتقاد خود را به اعضای هیات رئیسه فعلی نیز مطرح کردم؛ مبنی بر اینکه اعضای هیات رئیسه پنج نفرند و در حال حاضر سه نفر با هم تعامل دارند؛ چرا جلسه ای با رای اکثریت تشکیل نمی شود؟ پس عملکرد این مجموعه نیز مردود است.

حسینعلی اسلامی زاده گفت: اتاق بازرگانی ساختار قدرتمندی ندارد؛ برهمین اساس اگر به طور جدی نگاه مدیریتی تغییر نکند، ساختار آن به طور کلی از بین می رود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی عطر یاس، تاریخ انتشار 4دی 1395، کد مطلب:34753: www.atreyas.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین