پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
رکود اقتصادی حاکم در بندرلنگه باعث مهاجرت 80 درصد از تجار و بخشی از کسبه به کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است و جوانان جویای کار با داشتن مدارک عالیه خانه‌نشین شده‌اند و نداشتن کار و کسب مناسب آنان را آزرده‌خاطر کرده است.

شعار سال: بی‌توجهی مسؤولان اجرائی استان باعث عقب‌افتادگی شهرستان تاریخی بندرلنگه شده است، شهرستان بندرلنگه یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور در استان هرمزگان با پیشینه تاریخ طولانی با جمعیتی بالغ بر 140 هزار نفر در بحث توسعه مورد بی‌توجهی مسؤولان اجرائی استان قرار گرفته است.

با توجه به بندری بودن این شهرستان و نبود کارخانجات صنعتی و صنایع تبدیلی موجب شده است بیشتر اهالی منطقه از گذشته تا به‌حال از طریق تجارت و صید و صیادی امرار معاش کنند.

در بخش تجارت با توجه به بخشنامه‌های دست و پاگیر گمرکی وعدم حمایت مسؤولان از تجار و بازرگانان و مرزنشیان باعث رکود اقتصادی در شهرستان به‌دنبال داشته است.

بندرلنگه با وجود مشکلات در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمانی، راه، آب و خدمات شهری به‌عنوان یک شهرستان توسعه نیافته در کشور محسوب می‌شود.

این مشکلات درحالی به‌وجود آمده است که این شهرستان دارای موقعیت خوب و مناسب بندری و فاصله نزدیک دریائی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را دارد و از پتانسیل خوبی از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری برخوردار است اما بی‌توجهی و عدم برنامه‌ریزی کارشناسانه در چشم‌انداز توسعه همه‌جانبه در راستای فراهم نمودن امکانات زیرساختی توسط مسؤولان استان، محرومیت این شهرستان را دوچندان کرده است.

زاویه دید مسؤولان فقط در توسعه مرکز استان خلاصه شده و می‌شود و این نگرش باعث شده است تا تغییر زیربنایی و توسعه متوازن در این شهرستان انجام نشود و این بندر که روزی به‌عنوان عروس خلیج فارس و بندر مروارید مشهور و زبان‌زد عام و خاص بود امروز رکودی سخت همنشین بازار و سکوتی آزاردهنده خیابان‌هایش را فرا گرفته است و برخلاف هیاهویی که دانش آموزان در هنگام تعطیلی مدارس در دیگر شهرهای کشور برپا می‌کنند در این شهرستان مشاهده نمی‌شود.

بیکاری و رکود اقتصادی حاکم در این شهرستان باعث مهاجرت 80 درصد از تجار و بخشی از کسبه به دیگر شهرهای کشور و کشورهای شیخ‌نشین حوزه خلیج فارس شده است و جوانان جویای کار با داشتن مدارک عالیه خانه‌نشین شده‌اند و نداشتن کار و کسب مناسب آنان را آزرده‌خاطر کرده است.

عدم پیگیری و نگاه سطحی غیرکارشناسانه مسؤولان استان در پیگیری مطالبات مردم از طریق مرکز سیاست‌گذاری کشور در دولت و مجلس، روند پیشرفت عمرانی این شهرستان را کُند کرده است.

اتوبان بندرلنگه به عسلویه، کمربندی مرکز شهرستان، استخر شنا، مجتمع ورزشی کارگران، روشنایی فضای سبز بلوار فرودگاه، استادیوم ورزشی 20 هزار نفری، بازارچه خوداشتغالی زنان و مناطق گردشگری که دارای مصوبات اجرایی دولت تدبیر و امید نیز بوده اما با گذشت زمان‌بندی تعریف شد در هر پروژه و طرح تاکنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

تدوین برنامه استراتژی پویا در توسعه زیرساخت منطقه بر اساس ملی و مزیت‌های منطقه، تسهیل‌سازی قوانین مربوطه به امور بازرگانی، اقتصادی، گمرکی در جذب سرمایه‌گذاران، شناسایی امکانات و توانمندی‌های منطقه به‌منظور تدوین برنامه‌های کلان توسعه، شناسایی و رفع موانع و مشکلات اجرایی در منطقه به‌منظور جذب به‌موقع اعتبارات استانی و ملی، ضرورت همکاری و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی در رابطه با توسعه زیرساخت‌های منطقه، شناخت و اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌های منطقه را می‌توان به‌عنوان پیشنهاداتی برای برون‌رفت این شهرستان از محرومیت مورد توجه قرار گیرد.

در پایان امید است مسؤولان اجرایی استان با همت و درایت و دلسوزی نسبت به انتظارات مردم شهرستان تاریخی بندرلنگه در رابطه با توسعه و رفع مسائل و مشکلات رکود اقتصادی، اشتغال جوانان و تکمیل طرح‌های نیمه تمام اقدام نمائید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 5 دی 1395، کد مطلب: 13951004001002:www. gilan. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین