پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
شوربختانه امروز برای اصفهان باید دوچندان تأسف خوریم، چرا که علاوه بر ادامۀ همان کژاندیشی در قبال چهارباغ و میدان عتیق و نقش جهان و شاه‌دژ و...، با اداره ای مواجه‌ایم که عنوان حراست از میراث فرهنگی را بردوش می کشد، ولی پایمال این میراث را نه تنها به نظاره می‌نشیند، که گاهی تمجید می‌کند!"

شعار سال: به دنبال ادامه اعتراضات به افزایش بی رویه بارگذاری ها بروی منطقه کوه صفه و احتمال آسیب دیدن قلعه تاریخی شاه دژ، یک هزار و 200 شهروند اصفهان مراتب اعتراض خود را در نامه ای به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کردند و خواستار توقف ساخت و سازهای بی ضابطه شهرداری اصفهان شدند.

ریاست محترم «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری»
با درود و احترام،

به استحضار می‌رساند طی چند سال اخیر، دست‌اندازی به «منطقۀ کوهستانی صفه» اصفهان که یکی از بزرگترین قلعه‌های باستانی کشور، یعنی «شاهدژ» را در خود جای داده، نگرانی صاحب‌نظران و شهروندان علاقه‌مند به ارزش های طبیعی‌ـ فرهنگی را در پی داشته است.

لازم به یادآوری است در اردیبهشت ماه 1384 همزمان با کشمکش های مربوط به برج بی قواره جهان نما میان اصفهان‌دوستان از یک سو و مدیران شهرداری و شورای شهر از سوی دیگر، ریاست محترم وقت سازمان میراث فرهنگی کل کشور در مصاحبه با روزنامه شرق (شماره 458)، از اینکه اداره شهری مانند اصفهان در دست چنان مدیرانی بود، شدیدا ابراز تأثر کرد. شوربختانه امروز برای اصفهان باید دوچندان تأسف خوریم، چرا که علاوه بر ادامه همان کژاندیشی در قبال چهارباغ و میدان عتیق و نقش جهان و شاه‌دژ و...، با اداره ای مواجه‌ایم که عنوان حراست از میراث فرهنگی را بردوش می کشد، ولی پایمال این میراث را نه تنها به نظاره می‌نشیند، که گاهی تمجید می‌کند! در این راستا به اطلاع میرساند که:

1-
شاه‌دژ جزئی از یک بافت ارتباطی‌- امنیتی پراکنده بر کوه های اطراف اصفهان بوده است و احیای کارشناسی شده بناها و مسیر پیاده دسترسی به آن، می‌تواند فرصتی برای ثبت جهانی و جذب گردشگر باشد. ولی علی‌رغم ثبت ملی، هنوز تعیین حریم و حراست از عرصه باستانی آن توسط مرجع ذی‌صلاح صورت نگرفته و این کم لطفی، زمینه اقدامات عمرانی بدون رعایت حرمت و سلامت آن شده است.

2-
در پی تخریب بخشی از دیوار قلعه با نصب پایه های تله کابین، علاوه بر اظهارنظر عجیب مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و معاون ایشان، که موضوع را به جای تخریب، جابجایی تعدادی سنگ عنوان کردند و مدعی تعامل مثبت با شهرداری اصفهان شدند! و علی‌رغم دستور قضایی توقف پروژه تله‌کابین، عملکرد دست اندرکاران از جمله درخت کاری و اعلام تصمیمات و طرح های آتی در جوار شاه‌دژ، نشان از عزم ایشان برای ادامه ساخت‌وسازها و تبدیل آن محوطه به دکان کاسبی با بهانه فرهنگی دارد.

3-
حفاری و نوسازی شتاب‌زده بخشی از بقایای باستانی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، نه تنها نمونه ای نادرست از رفتار با محوطه‌های باستانی برای شهروندان به نمایش گذاشته، بلکه متأسفانه تمجید مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را نیز به همراه داشته است.

عطف به نامۀ اخیر انجمن دوستداران اصفهان خطاب به شهردار محترم، روال فعلی با ادامۀ غفلت شهروندان و مسؤولان، قلعۀ باستانی شاه‌دژ را تبدیل به بازاری شلوغ و ناهماهنگ خواهد کرد و بی شک برای برخی مدیران فرصت طلب در سایر شهرها نیز الگو و بهانۀ درآمدزایی با تغییر کاربری افراطی بناهای تاریخی خواهد بود.

از آنجا که میراث فرهنگی و طبیعی متعلق به تمامی آحاد مردم و سایر نسل های آینده و امانتی از سوی ایشان نزد دولت است، و به استناد قوانین موضوعه، اصول «هشتم» و «هشتادوسوم» قانون اساسی و نظریه حقوقی شماره 3008/7 ادارۀ کل امور حقوقی قوه قضائیه که اعتراض به تعدی نسبت به اموال را حق هریک از افراد ملت من باب «امر به معروف و نهی از منکر» می‌داند، بیش از یک هزار و 200 نفر از شهروندان که فهرست نام ایشان به پیوست سی و یک صفحه ای این نامه تقدیم می شود، درخواست ورود قاطع سازمان متبوع و پیگیری از طریق نهادهای قانونگذاری و اجرایی، نسبت به حفظ و احیای صحیح شبکه استحکامات تاریخی کوه های اطراف اصفهان به ویژه شاه‌دژ، و همچنین مناطق تاریخی همجوار شهرها در سراسر کشور را دارند، تا توقفی بر تصمیمات و اقدامات آسیب رسان باشد و الزامی برای طی مراحل قانونی پیش از هر تغییر در عرصه‌های فرهنگی فراهم آورد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 23 آذر 95، کد مطلب: 959-7290-5: www.isfahan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین