پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹
یک عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: هر اقدامی که در محور تاریخی اصفهان به ویژه میدان نقش جهان و چهارباغ انجام می گیرد باید حتما زیر نظر یک تیم متخصص باشد. تاریخی بودن این مکان ها و اطراف آنها و وجود آثار تاریخی در زیر این مناطق اظهرمن الشمس است.

شعار سال: حمید فرهمند بروجنی در خصوص راهکار چگونگی نگهداری از آثار مدفون شده در زیر خیابان هایی مثل چهارباغ، اظهار کرد: در این زمینه هیچ روش و یا استانداردی وجود ندارد و در جهان بر اساس ویژگی های منطقه چگونگی دفن و نوع ارزش اثر اقدام به حفظ آن می کنند.

وی با بیان اینکه شاخص های حفظ یک اثر ارزشمند باید توسط یک تیم متخصص و با استفاده از کارشناسان ویژه احصا شود، افزود: باید هشدارهای لازم در خصوص آثار و مکان هایی که امکان دفن آثار تاریخی در آنجا وجود دارد توسط آن تیم متخصص و کارشناسانش اعلام شود که دقیقا در کجا احتمال برخورد با آثار وجود دارد و مجوزهای لازمه چیست؟ این در حالی است که یک چنین تیمی در اصفهان وجود ندارد.

این عضو هیئت علمی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: در شهری مثل اصفهان که در همه نقاطش می تواند یک اثر تاریخی مدفون شده باشد، باید یک چنین تیم مستقلی ایجاد شود. برخی از مناطق اصفهان قطعا تاریخی هستند، منطقه سه شهرداری اصفهان دقیقا بر روی یک سایت تاریخی قرار گرفته پس یک چنین تیمی در اصفهان بسیار می تواند کارا باشد.

فرهمند بروجنی تصریح کرد: هر اقدامی که در محور تاریخی اصفهان به خصوص در میدان نقش جهان و چهارباغ انجام می گیرد باید حتما زیر نظر یک تیم متخصص باشد. تاریخی بودن این مکان ها و اطراف آنها و وجود آثار تاریخی در زیر این مناطق اظهرمن الشمس است. آسیب به آثار تاریخی اطراف این مناطق موجب خدشه به غرور ملی، استانی و شهری می شود و در برخی مناطق که ثبت هستند و یا مشهورند مثل میدان نقش جهان می تواند احساسات مردم جهان را جریحه دار کند.

وی با اشاره به اینکه در این مناطق از شهر اصفهان باید یک تیم متخصص و کارشناس استان به همراه نمایندگانی از مدیران کار مطالعاتی انجام دهند، گفت: یک بار برای همیشه باید محور تاریخی اصفهان مورد مطالعه و کارشناسی باستان شناسان قرار گیرد و نقاط پر خطر، کم خطر و بیخطر مشخص شود تا فعالیت های عمرانی گیر نکنند و تکلیف در این محور مشخص شود.

این عضو هیئت علمی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان تاکید کرد: ممکن است یک اثر برای یک نفر فاقد ارزش باشد، ولی برای یک تیم مطالعاتی دارای ارزش باشد و به همین دلیل است که بر روی تیم مطالعاتی و تیم کارشناسی و متخصصین تاکید می شود.

فرهنمند بروجنی افزود: در یک همایش دکتر شجاعی گزارشی ارایه و اعلام کردند که در برخی اتفاقات روی داده گزارش حضور تیم را ندیدیم. هرچند تلاش هایی شده و تلاش ها فردی و از روی تعصب افراد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق باستانی و مهم میراثی در اصفهان نیازمند حضور نهادهای علمی هستیم، در مجموعه های تاریخی باید نهادهای علمی در نظر گرفته شوند و نتایج فعالیت ها به صورت علمی نیز بررسی شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 20 مهر 96، کد مطلب: 96072011009: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین