پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۹۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
«اصغرسلیمی»، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در دیدار از دفتر ، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گردشگری طبیعی این شهرستان، اظهار داشت:
شعارسال: سمیرم، جنوبی‌ترین شهرستان استان اصفهان که در مرکز 4 استان چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان واقع شده، با داشتن جاذبه‌های فراوان گردشگری طبیعی می‌تواند در بحث صنعت گردشگری با آماده‌سازی زیرساخت‌ها، استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، امکانات و برنامه‌ریزی با مدیریت سازنده، در شکوفایی اقتصادی، کاهش میزان بیکاری و توسعه این منطقه که معروف به «سرزمین هزار چشمه و شهر آبشارها» است، نقش بسزایی ایفا کند. مسجد جامع قلعه، غارها، مکان‌های باستانی و دیدنی چون «اشکفت دراز»، آسیاب‌های آبی، آبشارها، مناطق کوهنوردی و... از جمله هزاران نقطه گردشگری طبیعی است که چون نگینی در سمیرم می‌درخشند. سمیرم با مساحت 5 هزار و ۲۲۴ کیلومتر مربع، از شمال به شهرضا، از شرق به آباده و اقلید و از جنوب غربی و غرب با مرز طبیعی رشته کوه‌های دنا به کهگیلویه و بویراحمد و از غرب به بروجن و لردگان درچهارمحال و بختیاری محدود می‌شود. فاصله مرکز این شهرستان تا اصفهان ۱۵۰ و تا تهران ۴۳۵ کیلومتر است.

با توجه به اینکه به اصفهان نگاه کلان وجود دارد و از آن به‌عنوان یک استان برخوردار یاد می‌شود، اما در همین استان مناطقی چون سمیرم وجود دارند که از شهرستان‌های استان‌های محروم هم محروم‌ترند؛ به طوری که یدک کشیدن عنوان «نصف جهان» از قدیم برای استان اصفهان، باعث شده تا این محرومیت در سمیرم دیده نشود. با وجود این، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کارهای زیربنایی بخصوص در بخش گردشگری در این شهرستان شروع شده که نوید آینده‌ای روشن را برای سمیرم ترسیم می‌کند.

* ظرفیت‌های فراوان گردشگری طبیعی

«اصغرسلیمی»، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در دیدار از دفتر روزنامه «ایران» در تهران و گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گردشگری طبیعی این شهرستان، اظهار داشت: باید اعتبارات و تسهیلات لازم در خصوص بوم گردی، احیای بافت‌های گردشگری روستایی و بستر‌سازی در اختیار سمیرم قرار گیرد.سلیمی آثارطبیعی گردشگری را شناسنامه‌های فرهنگی سمیرم دانست که باید از این قابلیت‌ها در توسعه این شهرستان بیش از دیگر بخش‌ها استفاده کرد.وی اظهارداشت: در بحث ماندگاری مسافران و گردشگران در سمیرم نیز باید با توسعه کمپ‌های گردشگری، مناطق گردشگری عشایر ایل قشقایی و ساخت هتل و رستوران تلاش بیشتری شود. گردشگری حلقه مفقوده سمیرم است که متأسفانه تاکنون از آن بهره‌برداری کمتری شده و تنها راه برون رفت از وضعیت موجود و توسعه این شهرستان بحث گردشگری است. باید زیر ساخت‌های گردشگری آماده شود و گردشگر بتواند مدت زمان بیشتری را در سمیرم اقامت کند، چرا که در حال حاضر به دلیل نبود امکانات مسافران و گردشگران تنها یک یا دو روز در این شهرستان ماندگاری دارند که آن هم سودی برای مردم این دیار ندارد.

* نقش سازنده عشایر در رونق اقتصادی

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عشایر نقش سازنده‌ای در رونق اقتصادی این شهرستان دارند، گفت: گردشگری عشایری باید توسعه و احیا شود و هر چادر عشایری می‌تواند با ارائه کارهای متنوع دستی و زندگی عشایری، شرایط حضور گردشگران در سمیرم را ایجاد کند. همچنین با توجه به حضور ایل عشایری در سمیرم می‌توان از این موقعیت برای شناساندن فرهنگ و سنن عشایر بهره برد و زمینه درآمد مردم را با عرضه صنایع دستی و فروش تولیدات عشایر به گردشگران فراهم کرد.

* ورود سرمایه داران در گردشگری سمیرم

وی به جلسات خود با مسئولان میراث فرهنگی کشور برای در نظر گرفتن تسهیلاتی برای ورود سرمایه داران در بخش گردشگری سمیرم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر توانسته‌ایم مجوز 3طرح بزرگ گردشگری در این شهرستان را از طریق استانداری اصفهان در کارگروه گردشگری استان دریافت کنیم که شامل طرح‌های «الماس هشت بهشت»، «سمیرامیس» و طرح منطقه گردشگری «ممتاز پادنا» است. گفتنی است، طرح الماس هشت بهشت که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 2هزار میلیارد تومان در حال انجام است، با بهره‌برداری از فاز نخست آن به طور مستقیم برای 700 نفر ایجاد اشتغال می‌شود. همچنین طرح سمیرامیس با 80درصد پیشرفت در حال اجراست.

سلیمی با اشاره به اینکه پیگیر توسعه مراکز گردشگری محلی نیز هستیم، اظهار داشت: تاکنون 50 نقطه گردشگری این شهرستان شناسایی شده و 2 روستای نمونه گردشگری «سیور» و «خفر» هم در سمیرم وجود دارند که اخیراً «خفر» به‌عنوان روستای هدف گردشگری نیز انتخاب شده که از سوی بنیاد مسکن و سازمان میراث فرهنگی روی آن کار می‌شود. از طرفی، با توجه به جاذبه‌های گردشگری روستاهای این شهرستان، قطعاً در آینده تعداد روستاهای هدف گردشگری این منطقه به 10 روستا افزایش خواهد یافت.

وی در مورد کارهای پیگیری شده برای توسعه گردشگری در سمیرم، اضافه کرد: امسال تلاش کردیم که نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان را به اداره گردشگری ارتقا دهیم که موفق شدیم. همچنین با توجه به قدمت این شهرستان، سایت باستانشناسی در سمیرم راه‌اندازی شد که در حال تحقیقات روی مناطق باستانی این شهرستان است.نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پیگیر تبدیل این شهرستان به قطب گردشگری استان اصفهان و حتی کشور هستیم، گفت: با توجه به اینکه قله‌های مرتفع دنا در سمیرم واقع است و بهترین مسیر برای رسیدن به این قله‌ها از روستای «خفر» است، در حال توسعه و رونق کمپ‌های کوهنوردی در این مسیر هستیم .

* توجه به بافت فرسوده ومشکلات شهری

سلیمی با اشاره به قدمت سمیرم و نارسایی‌های موجود که سال‌ها بدون تغییر معطل مانده و با توجه به نبود درآمد کافی شهرداری‌های این شهرستان خواستار توجه ویژه به سمیرم شد و افزود: حداقل 2هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر سمیرم وجود دارد که تاکنون تنها 20 خانوار که در بافت فرسوده در شرایط نامساعدی قرار داشتند، جابه‌جا شده‌اند که نیاز به توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری برای نوسازی بافت فرسوده این شهر است. وی از جمله مشکلات سمیرم را کمبود فضای سبز، مراکز تفریحی، شهربازی، رستوران، هتل، مراکز درمانی و جاده دانست و افزود: اگر بتوانیم سهم 3 درصد نفت و گاز را برای 4 یا 5 سال آینده حفظ کنیم، می‌توانیم بیشترین مشکلات این شهرستان را رفع و به رونق اقتصادی منطقه هم امیدوار باشیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در خصوص چهار بانده شدن جاده سمیرم - یاسوج، اظهار داشت: در این خصوص دستور ویژه از وزیر راه و شهرسازی گرفته شده و تیم مطالعاتی این طرح آماده مناقصه است. همچنین پیگیر ایجاد راه‌های جدید برای خروج این شهرستان از بن‌بست هستیم. وی با اشاره به اینکه سمیرم نزدیک به ٦٥ سال از شهربودنش می‌گذرد، اما مبلمان شهری آن تغییر آنچنانی نداشته، تأکید کرد: در همه حوزه‌های شهری ازجمله در بحث ورودی و خروجی شهر، تعریض خیابان‌های قدیم، ایجاد خیابان‌های جدید و ایجاد فضای سبز، با همکاری شورای شهر و شهرداری و جلسه با معاون عمرانی وزارت کشور پیگیر این مسائل هستیم.

* تلاش برای رفع مشکلات درمانی

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات درمانی این شهرستان را نبود متخصص از خود منطقه دانست که باید صفر تا صد آن از دیگر شهرستان‌ها تأمین شود و افزود: با وجود اینکه متخصصان از دیگر شهرستان‌ها به سمیرم می‌آیند، با کمبود محل اقامت برای آنان مواجه هستیم که امیدواریم با جانمایی که شده بتوانیم بزودی محلی را برای این کار احداث کنیم. تاکنون توانسته‌ایم 17 متخصص را در بیمارستان 80 تختخوابی «سیدالشهدا(ع)» سمیرم جذب کنیم. در حال حاضر مشکل اساسی در این بیمارستان نبود متخصص ارتوپدی است که بیماران برای این کار مجبور هستند به یاسوج یا شهرضا مراجعه کنند که فاصله آنها به ترتیب 150 و 70 کیلومتر با سمیرم است.سلیمی در خصوص کارهای انجام شده در حوزه بهداشت و درمان سمیرم، گفت: از جمله این کارها راه‌اندازی درمانگاه تخصصی بیماران دیالیزی با 12 تختخواب و با 500 میلیون تومان اعتبار اولیه است که با 40 درصد پیشرفت در محوطه بیمارستان سیدالشهدا(ع) در حال ساخت است. همچنین مجوز نصب سی تی اسکن با تقریباً 2 میلیارد تومان اعتبار در این بیمارستان گرفته شده و ساختمان شبکه بهداشت این شهرستان نیز با 20 درصد پیشرفت در حال ساخت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1396، شماره: 6574 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین