پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
فصل‌های پائیز و زمستان پنجره عجایب کویر به روی گردشگران گشوده می‌شود اما در کمال تعجب همزمان با آغاز موج جدید کویرنوردی و بازدید از منطقه زیبای مرنجاب، با بی‌برنامگی و سوء مدیریت، شاهد حوادث ناگواری در این منطقه بکر و زیبای ملی هستیم.

شعار سال: منطقه مرنجاب در شمال استان اصفهان و در مجاورت با شهرستان آران‌وبیدگل به دلیل چهار فصل بودن و اعتدال نسبی هوا، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی از زیباترین و منحصر به فرد ترین کویرهای جهان محسوب می‌شود و هر سال به دلیل دارا بودن چنین جاذبه‌هایی میزبان دهها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
بر اساس آمارهای موجود کویر مرنجاب به جز فصل تابستان که به علت گرما با کاهش محسوس گردشگر مواجه است، میزبان بیش از 100هزار گردشگر داخلی و خارجی می‌باشد.
در حالی هر روز اشتیاق مردم و گردشگران به کویر مرنجاب بیشتر می‌شود که متاسفانه زیر ساخت‌های لازم در این خصوص به خوبی مهیا نشده است؛ با این وجود بسیاری از تورهای گردشگری در قالب آژانس‌های مسافربری داخلی و خارجی به این مکان زیبا و بکر سفر می‌کنند که در این خصوص بسیار سخن گفته شده است.
یکی از زیباترین و منحصر به فرد ترین مناطق کویری ایران پس از گذشت سال‌ها از قرار گرفتن در لیست مقاصد گردشگری همچنان محروم مانده است و هیچ برنامه مدون و تعریف شده ای برای جذب گردشگر در این مکان وجود ندارد.
هر چند که به دلیل برنامه ریزی ضعیف در زمینه گردشگری در آران‌وبیدگل این شهرستان اساسا از جایگاه اصلی خود به شدت عقب افتاده است و به نظر می رسد تغییر دیدگاه مدیریان در این بخش و برنامه ریزی در خصوص معرفی و جذب گردشگر در آران‌وبیدگل ضروری است.
با وجود این همه زیبایی و نعمت خدادادی که در این منطقه قرار گرفته، تنها یک کمپ دارای مجوز در این کویر وجود دارد که سالانه میزبان هزاران گردشگر است که از سراسر کشور و جهان به کویر مرنجاب می آیند.


این درحالی است که در مسیر کویر گسترده مرنجاب هیچ مکان دیگری برای اسکان گردشگران وجود ندارد و کمپ احمد به پناهگاه گردشگران در کویر تبدیل شده است.
اما با آغاز فصل گردشگری در پائیز هر روز اخبار تاسف‌انگیزی از این منطقه به گوش می‌رسد.
در چند روز گذشته، خبر فوت جوان 28 ساله اصفهانی که تعداد کشتگان این منطقه در دو سال اخیر را به 11 نفر رساند و سرگردان شدن اتوبوس‌های حامل گردشگران در ورودی منطقه گردشگری مرنجاب موجب نارضایتی گردشگران، راهنمایان و مدیر کمپ گردشگری احمد شد.
مدیر کمپ گردشگری احمد، ضمن گلایه از وضع نابسامان منطقه، گفت: این کمپ، حدود 10 سال قبل با مجوز رسمی از سازمان گردشگری اصفهان شروع به فعالیت کرد و همه سرمایه خانوادگی بنده در این مجموعه هزینه شده است.
احمد سلمانی با اشاره به فوت 11 نفر در مسیرهای مواصلاتی منطقه مرنجاب طی دو سال اخیر، گفت: در حالی در ابتدای مسیر مبلغی به عنوان ورودیه از گردشگران اخذ می‌شود که با وضعیت اسفناک جاده‌ها، وجود پیچ‌های خطرناک و عدم دید کافی در بعضی نقاط حتی در روزهای آفتابی، تردد تریلرهای حاوی نمک، عدم وجود آمبولانس، تجهیزات آتش‌نشانی و حتی یک تابلوی راهنمایی و رانندگی در کل مسیر، کوچکترین حادثه‌ای در مسیر موجب بروز حادثه‌ای ناگوار می‌شود.
وی ادامه داد: عدم همپوشانی برنامه های مسئولین شهری در ورود به منطقه و سرگردانی چند ساعته گردشگران در چند روز تعطیلات آخر هفته، باعث نارضایتی گردشگران شده است و مسلما این موضوع به گردشگری منطقه آسیب می‌زند.


وی با اشاره به چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای این مجموعه گردشگری، تصریح کرد: متاسفانه تمام وقت، هزینه و نیروی انسانی که باید برای پیشرفت مجتمع بکار گرفته شود در راستای تامین زیرساخت‌های جاده همچون روشنایی و تسطیج مسیر ورودی به هدر می‌رود و این باعث شرمندگی ما در پاسخ‌گویی به نیاز گردشگران عزیز می‌شود.

سلمانی، تاکید کرد: بنده به عنوان مدیر تنها کمپ دارای مجوز در منطقه گردشگری مرنجاب، امیدوارم برنامه عملیاتی و با آینده‌نگری برای گردشگری منطقه تدوین و اجرا شود، در غیر اینصورت با ادامه وضعیت موجود و علی‌رغم میل باطنی، مجموعه کمپ احمد را تعطیل خواهم کرد.
تعدادی از گردشگران حاضر در کمپ احمد نیز ضمن گلایه از کمبود امکانات و وضعیت بسیار بد جاده گفتند: هنگام ورود به جاده خاکی با ایست فردی لباس شخصی، از ما تقاضای برگشت به پاسگاه شهر برای گرفتن مجوز ورود به کویر کردند که با برگشت به شهر حدود ۲ ساعتی برای گرفتن مجوز معطل شدیم.
آنها همچنین از پرداخت ورودیه ۴۰ هزار تومانی انتقاد و بیان کردند: در بهترین بزرگراه‌های کشور ۲۵ هزار تومان عوارض پرداخت می‌کنیم که در عوض خدمات هم داده می‌شود، برای ما جای سوال است که پرداخت این مبلغ عوارض در این جاده خراب بر اساس کدام مجوز و ضابطه است.


یکی از گردشگران هم ضمن بیان اینکه جاذبه‌های شگفت‌انگیز فراوانی در مرنجاب وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه این طبیعت بی نظیر به حال خود رها شده است و اثری از خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری نیست.
مریم عزیزی گفت: در منطقه مرنجاب شاهد سردرگمی مردم و چندین خودرو گرفتار در ماسه بودیم که با کمک خود مردم به همدیگر امداد رسانی صورت می‌گرفت.
وی در پایان ضمن ابراز تاسف از دیدن صحنه دلخراش مرگ گردشگر جوانی در شب گذشته در مرنجاب، تصریح کرد: به نظر بنده باید تا فراهم کردن زیرساخت و امکانات اولیه در این منطقه از ورود گردشگران جلوگیری شود تا دیگر شاهد اتفاقات تلخ دیگری در این منطقه نباشیم.

منطقه گردشگری مرنجاب یکی از موهبت‌های خدادادی است که در جوار شهرستان آران‌وبیدگل قرار گرفته است اما متاسفانه برنامه جامع و مدونی برای بهره‌گیری از این موهبت الهی در نظر گرفته نشده است و تردید کشنده متولیان امر گردشگری، این صنعت خدادادی را متوقف خواهد کرد. با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت واحد در زمینه صنعت توریسم و اکوتوریسم می‌توان شهرستان آران‌وبیدگل را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور معرفی کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پرتال خبری تحلیلی آران و بیدگل نیوز، تاریخ 12 دی 95، کد مطلب: 8836: www.abnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین